Deel 2: Nextmarketeer

De organisatorische consequenties voor uw bedrijf?

Online marketing is een vak!

We zijn al weer een stapje verder gekomen na onze ontgroening als traditionele marketeers (offline) sinds de vorige training. Wie mijn vorige column gelezen heeft (deel1: Weet u wat online marketing precies inhoudt?) kan op zijn klompen aanvoelen dat het nogal wat vragen oproept hoe we dit varkentje zullen wassen! In het kort komt het er op neer dat de markt bestaat uit vele verschillende groeperingen (doelgroepen/klanten/consumenten) die allemaal op hun eigen wijze omgaan met hun vrije tijd en ook nog eens zelf uitmaken met wie ze die willen doorbrengen en zij bereikt willen worden. Dan hebben we ook nog te maken met twee duidelijk verschillende groepen beslissers, de oudjes van boven de vijftig, hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. En de grote groep eronder die vooral de laatste vijftien jaar met alle hypes behept zijn, van sms tot Twitteren en ……..,  en al spelenderwijs groot worden gebracht met de mogelijkheden van de computer en internet (online).

Waar zitten mijn klanten
Voordat u alles over boord gooit en veel geld gaat besteden aan online internet moet je wel een beetje weten of er wel iemand is die uw boodschap ontvangen wil en wanneer. Meer dan 80% van de Nederlanders boven de 13 jaar zit regelmatig achter de computer. Minder dan 40% zit gemiddeld zo’n anderhalf uur per week op het werk online. Het gebruik van e-mail loopt terug en er zijn meer dan 5 miljoen MSN gebruikers. Dan zijn het de ouderen die graag klikken op banners en de jongeren met name gefocust op iconen. Er is een toename in het gebruik van meerdere mediakanalen en ook nog eens tegelijkertijd met elkaar op hetzelfde moment. Door de opkomst van de internet op je mobiele telefoon ontstaat hier ook weer een extra mogelijkheid voor communicatie. Ook zijn de momenten op de dag en door de week heen van belang wanneer een boodschap de deur uit moet. Alles bij elkaar genomen heb je het over channel marketing. Ook maatschappelijk zie je de acceptatie ontstaan (online facturering) bij overheidsinstellingen en zijn er al organisaties waar je een persoonlijke account manager kunt spreken over internet. Ook zijn er allerlei websites, forums en blogs op het internet waar je hele specifieke consumenten en gebruikersgroepen kunt vinden. Kijk maar eens op www.degoedkoopsteluiers.nl . Handig als daar jouw doelgroep zit, jonge gezinnen met kleine kinderen, om te adverteren.

Wat is mijn doel met online marketing
Wilt u meer gebruik gaan maken van de mogelijkheden van online marketing dan geldt ook hiervoor dat je helder moet maken wat je doelen zijn en wie je wilt bereiken. Ook moet je in staat zijn de juiste keuzes te maken want er is zo veel wat je kunt doen. Maar levert het ook wel het beoogde rendement op? In de begin periode van de e-mail nieuwsbrieven was het normaal dat zo’n 60% ook daadwerkelijk geopend werd (klik rating). Nu is dat terug gezakt naar minder dan 30%. Dit percentage kan beïnvloed worden als uw boodschap maar relevant genoeg is en is er ook rekening gehouden met andere nuances die uw boodschap kunnen beïnvloeden (tijdstip e.d.). Ook hier hebben we het over marktbewerkingstrategieën. Er is een duidelijke afstemming en samenhang nodig tussen offline en online samenwerking. Ooit zul je een eerste boodschap offline moeten verzenden om respons te verkrijgen naar je digitale omgeving die je vervolgens kunt verwerken in je database met kenmerken als e-mail adressen e.d. Maar ook de informatie op uw website dient aan te sluiten op de behoefte van uw bezoeker. Naar mate de betrokkenheid groter wordt en u stijgt op de ladder van favorieten kantelt het van anonieme massa mediale aanpak naar meer een relatie waarbij er sprake is van een ambassadeur met persoonlijke aandacht. Uw online marketing dient geïntegreerd te worden met uw offline marketing en vertaald naar een communicatiestrategie dat op elkaar is afgestemd. Hierdoor krijgt uw online inspanningverplichting een toegevoegde waarde voor uw onderneming. Denk maar eens aan de integratie van allerlei bedrijfsprocessen als e-mail campagnes, databases, internet boekingen, webshops, klantenservice, product informatie, forums, co-creatie, klanten service en ook het simpele brochures aanvragen. Vergeet ook niet dat al deze mogelijkheden ook nog eens aan elkaar gekoppeld moeten worden want we willen wel weten hoe we ervoor staan of wat er met de informatie gebeurt.

Wat zijn je grootse valkuilen bij internet?
De website wordt steeds meer gebruikt als de spil waar alles omdraait. Hebt u wel eens gehoord van een functioneel ontwerp voordat u besluit een website te laten maken? Heeft u wel eens gedacht aan de koppelingen met uw bedrijfsprocessen? Hoe worden relatie gegevens vast gelegd en wat zijn de mogelijkheden van uw database? Heeft u wel eens gedacht aan een capaciteitsprobleem ofwel heeft u wel voldoende mankracht en ICT kennis in huis? Laat nooit de IT-er bepalend zijn hoe u denkt uw website omgeving te realiseren. Laat de business leading zijn en voorkom tooltjes op de website die misschien wel een leuk spelletje kunnen zijn voor de techneut maar geen toegevoegde waarde hebben om sales te generen.

Don’t Black Box me: If you not convinced me don’t confused me!
Erg belangrijk is een goede leverancier selectie. Wees duidelijk vooraf met het maken van een programma van eisen en wie waar verantwoordelijk voor is. Denk alleen maar eens aan het verschil tussen eenmalige vaste kosten en jaarlijkse variabele kosten. Bij het ene servicebureau betaald u geen kosten per verzonden e-mail bericht terwijl andere u euro centen in rekening kunnen brengen. Ook de kosten voor hosting van uw website lopen tientallen zoniet honderden euro’s uiteen en dat terwijl de geleverde diensten dezelfde zijn. Wat wel overeind blijft is dat men vooraf goed beslagen ten ijs moet komen om niet in een groot zwart gat te vallen met een open eind. Ofwel de oplevertermijn loopt schromelijk uit de hand of de extra kosten zijn niet meer te overzien.

Heeft u nu al een dringende vraag stuur dan een e-mail aan Hans van Leeuwen

PS:  Bent u de volgende nextmarketeer?

Wat hebben we dit keer over tafel horen gaan:
Funnel – Scoop wrap – FO = Functioneel Ontwerp – IO = Interactie Ontwerp – bug – bug fixing – co create – request for proposal – pitch – requirement – wire frame – scrummen – IP adres – cookie – search engine – intern launch – briefing – buddy – iconisatie – seeden – pluggen

Deze unieke en originele begrippenlijst komt begin 2010 beschikbaar!

Meer website’s voor eindeloze inspiratie & mogelijkheden!

www.bomvol.nl www.degoedkoopsteluiers.nl
www.ditzo.nl www.teamers.nl
www.marokko.nl www.inshared.nl

Kijk voor meer informatie op: www.nextmarketeer.nl en www.slimm.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.