Dormio Resort Maastricht, opkomst van de City Resorts

Center Parcs Woburn Forest – Villages Nature Paris – EuroParcs Resort Poort van Amsterdam – en nu ook Dormio Resort Maastricht

We sliepen onlangs voor een lang week-end in het nieuwe bungalowpark in aanbouw van Dormio Resort Maastricht. Uiteraard wil ik deze nieuwste aanwinst in ons land toetsen aan de laatste trends en ontwikkelingen in binnen en buitenland. Wij plaatsen deze nieuwe ontwikkeling in het rijtje van de volgende resorts waar wij in het afgelopen jaar geslapen hebben; Center Parcs Woburn Forest Londen- Villages Nature Paris – EuroParcs Resort Poort van Amsterdam en Dormio Resort Maastricht. Wat deze nieuwe bungalowparken met elkaar gemeen hebben is dat zij gerealiseerd zijn in een groene omgeving onder de rook van grote steden als Parijs, Londen, Amsterdam en nu ook Maastricht. Helaas voor Landal Esonstad dat zich wel als zodanig profileert, valt buiten de boot. Ook het project ‘Puur Exloo’, waaraan wij ook mee gewerkt hebben aan de concept plannen, is er een die valt binnen de 4-sterren categorie in een natuurlijke Drenthe omgeving.

De stads bungalow kent meerdere doelgroepen

De meeste bungalows zijn te vinden vlak achter de duinen aan de kust. Wij weten door onze interne benchmark dat de gemiddelde bezetting van een bungalow uit Drenthe en de Veluwe hoger is dan die aan de kust. Er is immers in herfst en winter niets te beleven. Drenthe en de Veluwe moeten het nog steeds afleggen bij de consument dat de voorkeur geeft voor een plekje op het strand. Het imago zal hier debet aan zijn ondanks dat meerdere doelgroepen zich er opperbest vermaken.
Wij zien een nieuwe ontwikkeling waarbij bungalow resorts ontwikkeld worden in dicht bevolkte urbanisaties. De stads bungalow! Het speelt in op de trend dat gasten zich willen laten onderdompelen in een luxe groene omgeving met de dynamiek van de grote stad. Het meest opvallende uit onze onderzoeken, welke wij hebben uitgevoerd tijdens ons verblijf op deze parken, is dat het merendeel van de gasten uit de grote steden boekt om op korte afstand de drukte even te ontvluchten. Er is een andere doelgroep die bewust kiest voor deze ‘City Trip’ om te kunnen genieten van een vier sterren comfort in het groen met uitstapjes naar de grote stad. Je kunt stellen dat deze twee gezien kunnen worden als een nieuwe doelgroep die samen met de bestaande doelgroepen zoals arbeidsmigranten, families, hotelgasten, conferenties & beurs bezoekers en city evenement gangers de mix bepalen voor een optimale bezetting van gemiddeld boven de 90%. Vanzelfsprekend is dat een dergelijk resort ook andere eisen stelt aan het dagelijks management. De verkoop van de vakantie bungalows is in alle gevallen een succes gebleken en in no-time van de hand gegaan. In meerdere gevallen heeft men zelfs extra bouw volume toegevoegd aan een eerste opzet gezien het verkoop succes.

[column width=”1/2″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Entree villa wijk Resort

[/column]

[column width=”1/2″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Elke vakantie villa heeft zijn eigen keuken inrichting

[/column]

Als Andre Rieu speelt op het Vrijthof zit alles vol

Dormio is op Nederlandse bodem een nieuwe loot aan de stam die zijn sporen als project ontwikkelaar in het buitenland heeft verdiend. Men onderscheidt zich door hoogwaardige 4-sterren niveau ontwikkelingen. Zo heeft men voor opdrachtgever Landal het project ‘Marina Lipno’ in Tsjechië gerealiseerd. Ik weet niet of hier de gezegde opgaat van ‘De aap leren klimmen’, maar we mogen blij zijn met de ambities van Dormio die op de Nederlandse markt wilt groeien in het segment van nieuwbouw en ontwikkeling, beheer- management en als touroperator. Het verschil met partijen als Roompot Vakanties, CenterParcs-Pierre, Landal, Molecaten maar ook nieuwkomers als EuroParcs en Droomparken positioneert Dormio zich uitsluitend met 4-sterren. De locatie keuze wordt mede bepaald door een meervoudige directie met allemaal een bewezen trackrecord in de praktijk. Er liggen drie belangrijke beleidslijnen bij de keuze van een locatie. Helaas zal ik die niet met u delen want dat is een onderdeel van het geheim van de smid…
Een van de succes is uiteraard de aantrekkingkracht van Maastricht en het Zuid- Limburgse Heuvellandschap. Bij mijn oproep voorafgaande aan mijn verblijf in Maastricht op LinkedIn ben ik overstelpt met leuke ideeen. Uiteraard hebben wij gegeten bij Vino & Friends, Pieke Potloop en Café Sjiek Maastricht. We hebben de Stadwyck gewandeld en zijn door het Gouvernement gelopen ook hebben we het Bonnefantenmuseum bezocht. Het laatste biertje van de zaterdag avond was in de bekende Vogel Struys. Het leuke aan de zondag was de reuring in de stad vanwege de Prinsen keuze voor de carnaval en de fietsroute Flikken Maastricht. U begrijpt waarom dit Stads Resort een succes is.

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Maastricht – Uiteraard kan men cultuur snuiven bij o.a. Bonnefantenmuseum

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Maastricht – Diner bij Vino & More is een aanbeveling

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Een stadswandeling door Wyck mag niet ontbreken bij een weekendje Maastricht

[/column]

Een Bungalow Resort met stadse elementen

We zijn in gesprek met Cees Santifort, Resort Manager is zijn officiële functie binnen Dormio. Op het moment dat wij als gast zijn uitgenodigd voor een verblijf van enkele dagen in een resort met een uniek karakter wordt er nog volop gebouwd aan de realisatie, uiteindelijk met 230 eenheden, 126 woningen en overige appartementen. De eenheden variëren van 2 t/m 20 personen. Alle varianten zijn mogelijk denk aan 2-4-6-8 oplopend tot 20 en wat er tussen zit. Meer dan 50% zijn wellness woningen maar ook zijn er Kids- en Culinaire woningen. In het hotel komen 60 Life style appartementen inclusief weather terras met heathers etc. Cees kan nog steeds enthousiast worden als CenterParcs en Landal ter sprake komen waar zijn roots liggen en waarvan zijn ervaring dus goed van pas komt. “Het verkoop proces is goed en totaal anders dan ik gewend was. Het gaat hier slim en professioneler! De dynamiek ontstaat tijdens het verkoop proces. De start is een vooraf bepaald programma aanbod en wij proberen ons vast te houden aan de bestaande portfolio. Hoe de uiteindelijke bouw- en het verkoop proces zich ontwikkelt bepaalt of wij tijdens dat bouw proces al dan niet ingrijpende wijzigingen doorvoeren. Nou, en dat hebben we moeten doen hoor. Met als gevolg dat bijna alle objecten haast uniek zijn en op maat gesneden naar de wens van de investeerder- koper van de woningen. De terugkoppeling van pretentieuze kopers en eventuele modificaties zijn voortgekomen uit de werkelijke omstandigheden. Zo zijn ooit in het basisplan opgenomen 4 hofstede woningen van 14 personen; veranderd in twee hofstede woningen en 10 wellness woningen. Van twee 14 persoon Hofstede woningen is al tijdens het bouw proces besloten er 6 vier persoon wellness en 2 tweepersoons wellness te realiseren met in de achtertuinen een jacuzzi, buitendouche en sauna.” Dit is een voorbeeld van meer in spelen op nog meer differentiatie en een andere samenstelling van doelgroepen. Juist in een Stads Resort heb je geen doelgroepen meer maar moet je op alle diversiteiten kunnen inspelen.

[column width=”1/2″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Maastricht -Naast appartementen ook hotelkamers restaurants, indoorspeeltuin en zwembad met wellness

[/column]

[column width=”1/2″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Maastricht – Op het Dormio Resort Maastricht is een heuse ski baan

[/column]

Aangenaam genieten op het hoogste niveau

Het resort bestaat dan wel uit 230 eenheden en 1450 bedden, zoals gebruikelijk in de verblijfsrecreatie, maar feitelijk hebben wij het hier over een resort dat inspeelt op de behoefte van de consument die op zoek is naar een unieke beleving en er dus 230 verschillende woningen te vinden zijn in het resort. De ene wilt aan de golfbaan zitten of een ‘Kids’ woning, een open keuken of een verblijf met wellness. De opzet is er een van een gezellig dorp met een gezonde mix aan luxe, wellness, rust en comfort. “Aangenaam genieten op het hoogste niveau”; de titel van alweer het tweede businessplan van Cees wat ten eerste terug wijst naar het niveau waarop Dormio haar positie opeist tussen de andere spelers op deze markt en als tweede dat ze het net even anders doen doordat de gast op alle momenten van de dag kan aankomen en inchecken, bedden zijn opgemaakt en het boeken kan nog op de dag zelf. Het is een Stads Resort met hotelservice in het groen. Je hebt een internationaal karakter maar totaal anders dan Amsterdam. Geen Engels maar wel Italiaans, Belgisch, Duits, Frans en een eenling Bourgondisch.
Gelukkig dat ik wel in staat ben geweest om bij al deze Stads Resorts achter de schermen een kijkje te nemen. In het geval van Resort Maastricht is de parkmanager er een met jarenlange ervaring bij onder andere Centerparcs dat uiteraard een goede leerschool is geweest. Cees Santifort heeft mij een heel week-end onder zijn hoede de in- en outs laten ervaren van dit nieuwe Stads Resort. Ik kan zeggen wij waren er bij… toch heb ik uiteraard heel veel vragen en opmerkingen want zoals gebruikelijk zijn er in nieuwbouw wel meer dan 100 verbeterpunten en dat geldt ook weer voor deze nieuwe ontwikkeling. Jammer is dat bij veel projectontwikkelingen vooraf niet enige aandacht gegeven wordt aan storytelling en beleving waardoor er anders wordt gekeken naar de realisatie. Te vaak staan de stenen op de eerste plaats. In dit geval van Dormio Resort Maastricht snap ik gewoon weg niet dat men de kansen heeft laten liggen om Sphinx sanitair te plaatsen en Mosa wandtegels. Beide zijn iconen van de stad. Daarentegen is men erin geslaagd een gerenommeerd restaurant uit de stad ‘Restaurant Rantree’ over te halen zich te vestigen in het gebouw van de nieuwe hotel appartementen.
De ontwikkeling van het eerste Stads Resort in ons land met unieke hotelservice bestaande uit 230 eenheden vergelijkbaar met 4 sterren in een 5 sterren ambiance vordert gestaag en de oplevering is 1 juni 2018. Uiteraard zullen wij na de opening een vervolg bezoek brengen om deze unieke locatie nogmaals met veel plezier te ervaren. Kippenvel als je de dynamiek voelt van de aanwezige natuur en het centrum van de stad Maastricht op loopafstand!

Hans van Leeuwen Trendwatcher & Adviseur in Leisure

Tijdens de Vakdag ‘Het vakantiepark van de toekomst’ op 12 juni bij Ter Spegelt komt Don van Schaik, CEO van Dormio Group, spreken over de nieuwe trend van 4 sterren Stads Resort Maastricht. Meer informatie en aanmelden: www.hetvakantieparkvandetoekomst.nl

Resume: Het programma van mijn verblijf in Dormio Resort Maastricht

Donderdag 10 januari 2018:
1: Dormio Resort Maastricht / Dousbergweg 90, 6216 GC Maastricht
043 204 3080 – booking@dormioholidays.nl – www.dormio.nl
2: Vino & Friends 20.00 uur / Plankstraat 6 Maastricht
043 321 8456 – maastricht@vinoandfriends.nl – www.vinoandfriends.nl (gereserveerd)

Vrijdag 11 januari 2018:
1: Lunchen bij Coffeelovers op Plein 1992 / Ruiterij 2, Maastricht
(0)43 356 19 44 – info@coffeelovers.nl – www.coffeelovers.nl
2: Bezoek bibliotheek het Gouvernement het Bonnefantenmuseum
3: Wandeling Stadswijk Wyck
5: Basiliek van Onze Lieve Vrouwe
6: Bar Bistro Pieke Potloed 19.30 uur / Sporenstraat 5 6211 EB Maastricht
043-321 59 68, info@piekepotloed.nl – www.piekepotloed.nl (gereserveerd)
7: Café In Den Ouden Vogelstruys – Vrijthof 15, 6211 LD Maastricht
043 321 4888 – info@vogelstruys.nl – www.vogelstruys.nl
9: Dormio Resort Maastricht / Dousbergweg 90, 6216 GC Maastricht
043 204 3080 – booking@dormioholidays.nl – www.dormio.nl

Zaterdag 12 januari 2018:
1: Buitengoed Slavante – Slavante 1, 6212 NB Maastricht
043 321 0015 – info@slavante.nl – https://pleisureworld.nl//www.slavante.nl/
2: Chalet Bergrust – Luikerweg 71, 6212 NH Maastricht
043 325 5421 – info@bergrust.com – www.bergrust.com
3: Café Sjiek Maastricht – Sint Pieterstraat 13, 6211 JM Maastricht –
(043) 321 01 58, Mail: info@cafesjiek.nl – www.cafesjiek.nl
4: Dormio Resort Maastricht / Dousbergweg 90, 6216 GC Maastricht
043 204 3080 – booking@dormioholidays.nl – www.dormio.nl

Zondag 13 januari 2018
1: Fietsen Route Flikken Maastricht

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.