#Trendwatch “Dit toekomstperspectief is pre-corona ontwikkeld, maar door de huidige crisis is onze visie nog scherper,” vertelt Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe, bij de opening van het online event. Aan het webinar nemen 280 bestuurders en ondernemers uit de provincie deel. De visie was oorspronkelijk een reactie op de veranderende wereld waarin co2-uitstoot en overtoerisme niet te negeren waren. Ook in Drenthe, want zo zegt Crum: “op sommige plekken was het ook in Drenthe al heel druk.” De bestemmingsvisie is meer dan een economisch rapport. “Met toerisme en recreatie willen we meerwaarde bieden aan de samenleving. Het geluk van niet alleen bezoekers maar ook bewoners staat hierbij voorop.”
TIJDLOOS ANKER
Toerisme is de komende jaren in Drenthe geen doel op zich, maar een middel om maatschappelijke problematiek op te lossen die tevens bijdragen aan ons welvaart en welzijn. De Drentse visie volgt het landelijke perspectief in 2018 gepresenteerd door het NBTC. Drenthe heeft deze visie omarmd en ook scherp gekeken naar de aanpak van Visit Flanders (Toerisme Vlaanderen). De Drentse beleidsmakers geloven er dan ook in dat hun keuzes na deze crisis overeind blijven staan. “Ze zijn gebaseerd op het verstevigen van onze waarden en het DNA van Drenthe. Het reisgedrag naar meer dichtbij bestemmingen zal structureel veranderen wat positief is voor duurzamer toerisme. Een vast en tijdloos anker.”
“Drenthe: Even een time-out. Even terug naar de basis. Ons leven draait veelal om overvolle agenda’s en continue bereikbaarheid, het is tijd om de wereld om ons heen op pauze te zetten. Terug naar de basis en naar wat écht belangrijk is. Dat kan in Drenthe. Een stoer gebied, met ongerepte natuur, indrukwekkende verhalen, hartelijke mensen en een ongedwongen sfeer.” (bron: Perspectief op bestemming Drenthe 2030) |
PIJLERS
Met drie pijlers wil Drenthe de toekomstvisie voor 2030 gaan waarmaken. Als eerst is dit het versterken van de cultuur en identiteit want gemeend in de visie: “nergens in Nederland is de cultuurhistorie zo ongerept te ervaren”. Dit wil Drenthe realiseren door meer erfgoedpredicaten te verzilveren, zoals de Koloniën van Weldadigheid die hopelijk deze zomer aan de Unesco-erfgoedlijst toegevoegd worden. Met meer passies, geheime en verhalen te vertellen willen ze de potentiele bezoeker verleiden. De tweede pijler is het profileren van Drenthe als dé Oerprovincie van Nederland en het landschap te zien als een basecamp in een overprikkelde en gestreste wereld. Hierbij wordt in gezet op de Nationale Parken en bijzondere accommodaties van tiny houses tot boomhutten. Ook nieuwe speelvormen in de natuur zoals The Nature Game, klimparken en belevingspaden horen daarbij. Slotpijler is om Drenthe een aantrekkelijkere bestemming laten zijn voor jongeren, jonge gezinnen en de Drent zelf. Hierbij speelt de workationtrend absoluut een rol, inzet door corona om meer te flexwerken op vakantie.
Het Pleisureworld-team is nauw betrokken bij de ontwikkeling van Puur Exloo. Een vijf-sterren familieresort dat grenst aan de Hondsrug. Het merkkompas dat hiervoor al in 2016 ontwikkeld werd, sluit naadloos aan op de visie van Drenthe.
Terug naar jezelf, elkaar en de natuur. Op Puur Exloo heb je de ruimte om even helemaal tot jezelf te komen. Om weer in verbinding te komen met geliefden, familie en vrienden. Om de schoonheid van de natuur in je op te nemen. Om te ademen, om te zijn in het hier en nu, genietend van de kleine dingen om je heen. In een mooie natuurlijke omgeving, comfortabel en helemaal van deze tijd.” (bron: Merkkompas Puur Exloo april 2016)
De drie pijlers die in de bestemmingsvisie geëtaleerd zijn sluiten ook naadloos aan op Puur Exloo. Zo lichtten we met de themabelevingskaart de pareltjes van ondernemers uit. Een halfjaarlijks magazine staan lokale verhalen voorop. Met themaseizoenen lichten we de uniekheid van de omgeving verder uit Food in the Wood, Art in the Park en Summer Season. De rietgedekte villa’s van Puur Exloo gaan naadloos op in de natuurlijke omgeving. Via de achteruitgang lopen gasten zo de Hondsrug op voor eindeloze wandelingen waarbij ze alleen de schaapsherder met zijn 500 schapen tegen kunnen komen. Kids zich uitleven op het Sabeltandtijgerspoor dat een klimparcours en Augmented Reality combineert. Met de Ekotours of Choppers kunnen gasten op een milieuvriendelijke wijze de omgeving verkennen. Tijdens de lockdown verbleven tientallen stedelingen in Puur Exloo voor een workation. Vanuit PleisureWorld kijken we vooruit naar een prettige samenwerking met alle betrokkenen van deze visie waaronder Marketing Drenthe, Recreatieschap Drenthe en Provincie Drenthe. Ben je benieuwd naar de visie? https://www.drenthe.nl/ondernemers/perspectief-2030
Auteur: Sanne Bakker