Drenthe presenteert andere kijk op bestemming; geluk voor bezoekers en bewoners

#Trendwatch “Dit toekomstperspectief is pre-corona ontwikkeld, maar door de huidige crisis is onze visie nog scherper,” vertelt Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe, bij de opening van het online event. Aan het webinar nemen 280 bestuurders en ondernemers uit de provincie deel. De visie was oorspronkelijk een reactie op de veranderende wereld waarin co2-uitstoot en overtoerisme niet te negeren waren. Ook in Drenthe, want zo zegt Crum: “op sommige plekken was het ook in Drenthe al heel druk.” De bestemmingsvisie is meer dan een economisch rapport. “Met toerisme en recreatie willen we meerwaarde bieden aan de samenleving. Het geluk van niet alleen bezoekers maar ook bewoners staat hierbij voorop.”

TIJDLOOS ANKER

Toerisme is de komende jaren in Drenthe geen doel op zich, maar een middel om maatschappelijke problematiek op te lossen die tevens bijdragen aan ons welvaart en welzijn. De Drentse visie volgt het landelijke perspectief in 2018 gepresenteerd door het NBTC. Drenthe heeft deze visie omarmd en ook scherp gekeken naar de aanpak van Visit Flanders (Toerisme Vlaanderen). De Drentse beleidsmakers geloven er dan ook in dat hun keuzes na deze crisis overeind blijven staan. “Ze zijn gebaseerd op het verstevigen van onze waarden en het DNA van Drenthe. Het reisgedrag naar meer dichtbij bestemmingen zal structureel veranderen wat positief is voor duurzamer toerisme. Een vast en tijdloos anker.”

Drenthe: Even een time-out. Even terug naar de basis. Ons leven draait veelal om overvolle agenda’s en continue bereikbaarheid, het is tijd om de wereld om ons heen op pauze te zetten. Terug naar de basis en naar wat écht belangrijk is. Dat kan in Drenthe. Een stoer gebied, met ongerepte natuur, indrukwekkende verhalen, hartelijke mensen en een ongedwongen sfeer.” (bron: Perspectief op bestemming Drenthe 2030)

PIJLERS
Met drie pijlers wil Drenthe de toekomstvisie voor 2030 gaan waarmaken. Als eerst is dit het versterken van de cultuur en identiteit want gemeend in de visie: “nergens in Nederland is de cultuurhistorie zo ongerept te ervaren”. Dit wil Drenthe realiseren door meer erfgoedpredicaten te verzilveren, zoals de Koloniën van Weldadigheid die hopelijk deze zomer aan de Unesco-erfgoedlijst toegevoegd worden. Met meer passies, geheime en verhalen te vertellen willen ze de potentiele bezoeker verleiden. De tweede pijler is het profileren van Drenthe als dé Oerprovincie van Nederland en het landschap te zien als een basecamp in een overprikkelde en gestreste wereld. Hierbij wordt in gezet op de Nationale Parken en bijzondere accommodaties van tiny houses tot boomhutten. Ook nieuwe speelvormen in de natuur zoals The Nature Game, klimparken en belevingspaden horen daarbij. Slotpijler is om Drenthe een aantrekkelijkere bestemming laten zijn voor jongeren, jonge gezinnen en de Drent zelf. Hierbij speelt de workationtrend absoluut een rol, inzet door corona om meer te flexwerken op vakantie.

VISIE & PUUR EXLOO

Het Pleisureworld-team is nauw betrokken bij de ontwikkeling van Puur Exloo. Een vijf-sterren familieresort dat grenst aan de Hondsrug. Het merkkompas dat hiervoor al in 2016 ontwikkeld werd, sluit naadloos aan op de visie van Drenthe.

Terug naar jezelf, elkaar en de natuur. Op Puur Exloo heb je de ruimte om even helemaal tot jezelf te komen. Om weer in verbinding te komen met geliefden, familie en vrienden. Om de schoonheid van de natuur in je op te nemen. Om te ademen, om te zijn in het hier en nu, genietend van de kleine dingen om je heen. In een mooie natuurlijke omgeving, comfortabel en helemaal van deze tijd.” (bron:  Merkkompas Puur Exloo april 2016)

De drie pijlers die in de bestemmingsvisie geëtaleerd zijn sluiten ook naadloos aan op Puur Exloo. Zo lichtten we met de themabelevingskaart de pareltjes van ondernemers uit. Een halfjaarlijks magazine staan lokale verhalen voorop. Met themaseizoenen lichten we de uniekheid van de omgeving verder uit Food in the Wood, Art in the Park en Summer Season. De rietgedekte villa’s van Puur Exloo gaan naadloos op in de natuurlijke omgeving. Via de achteruitgang lopen gasten zo de Hondsrug op voor eindeloze wandelingen waarbij ze alleen de schaapsherder met zijn 500 schapen tegen kunnen komen. Kids zich uitleven op het Sabeltandtijgerspoor dat een klimparcours en Augmented Reality combineert. Met de Ekotours of Choppers kunnen gasten op een milieuvriendelijke wijze de omgeving verkennen. Tijdens de lockdown verbleven tientallen stedelingen in Puur Exloo voor een workation. Vanuit PleisureWorld kijken we vooruit naar een prettige samenwerking met alle betrokkenen van deze visie waaronder Marketing Drenthe, Recreatieschap Drenthe en Provincie Drenthe. Ben je benieuwd naar de visie? https://www.drenthe.nl/ondernemers/perspectief-2030

Auteur: Sanne Bakker

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.