“Funspot Europe; we build better parks”

FunSpot Europe brengt nieuwe concepten in de Sportainmentmarkt waarbij de nadruk ligt op attracties die uitnodigen tot een speelse manier van bewegen.

Afgelopen zomer heeft de Sportainmentdivisie van Janssen-Fritsen zich los gemaakt tot Funspot Europe. Met een nieuwe organisatie, vernieuwende concepten en Funspot als achterliggend A-merk hoopt Frans Maas zich als Regionaal Sales Director Northern Europe te onderscheiden in de Europese markt. Maas, die zelf ooit zijn carrière als docent Lichamelijke Opvoeding begon, heeft nu nog steeds hetzelfde doel: meer mensen laten bewegen. We spreken in klimcentrum Noardwand over de voor Nederland nieuwe concepten van Funspot en over de ontwikkelingen in de markt.

“In de Sportainmentmarkt zijn de afgelopen jaren relatief veel nieuwe concepten opgekomen,’’ begint Maas te vertellen. “Zo’n vijf jaar geleden kwamen in Nederland de trampolinecentra op als paddenstoelen. Het Amerikaans bedrijf Fun Spot, sinds 2018 onderdeel van onze Abeo-Group, kwam hier in Amerika als producent van eigen trampoline parken zo’n veertig jaar geleden al mee. Funspot heeft in al die jaren veel expertise opgebouwd en aan de basis gestaan van de ASTM F 2970 en PAS 5000 regelgeving. De vraag naar nieuwe, op zichzelf staande trampolineparken is in Nederland inmiddels wel verzadigd. De kans ligt vooral in een FEC (Family Entertainment Center) waar je meerdere Leisure/Sport activiteiten onder één dak vindt voor alle leeftijden.”

Aandacht voor nieuwe Leisure concepten/sporten

Met een portefeuille van verschillende concepten gaat Maas daarom graag het gesprek aan met eigenaren van bestaande FEC’s die een upgrade van activiteiten willen, de locatie willen uitbreiden of totaal iets nieuws willen gaan neerzetten. “Wij zoeken vooral ondernemers die mensen op een speelse manier in beweging willen krijgen. Of dat nu op een trampoline is, een 3×3 basketbalveld, High Ropes Course, Ninja Obstacle Course of op een klimmuur.” Vooral in het (Fun)klimmen ziet hij een enorme trend. “Klimmen is op – de nu aankomende – Olympische Spelen in Tokio voor het eerst een medaillesport. In Parijs 2024 zijn er zelfs drie gouden medailles te verdienen! Dat betekent dat de interesse en aandacht voor de klimsport groeit.

Naast traditionele klimoplossingen voor het lead, speedklimmen en boulderen, bieden we als Fun Spot Europe ook het Funklim Clip ‘n Climb concept. Dit is bedacht in Nieuw-Zeeland en is inmiddels eigendom van de Abeo Group. Clip ‘n Climb bestaat uit zeer uitdagende klimchallenges (40+) met een hoogte die varieert van 6,5 tot 10,5 meter hoogte. Elke challenge heeft 3 moeilijkheidsniveau’s en is uitgerust met het automatisch zekeringssysteem TruBlue en vastclip systeem BelayMate. Bovendien hebben alle challenges mooie vormen in veel kleurstellingen en zijn sommige challenges voorzien van 2 of 3 klimlijnen zodat je tegelijkertijd met je vriend/vriendin kunt klimmen!

Clip ‘n Climb is niet alleen voor jonge kinderen, maar ook voor volwassenen uitstekend geschikt om de “WOW-factor” van het klimmen te kunnen ervaren en past daarom ook prima binnen een FEC waar meerdere activiteiten voor de hele familie aangeboden worden.”

In 2021 presenteert Funspot een nieuwe toevoeging aan Clip ’n Climb; het Clip ’n Score scoringssysteem. Met een RFID bandje activeer je elke challenge waarbij je op een console je gerealiseerde tijd en het aantal geklommen meters kunt terugvinden. De resultaten zijn eenvoudig te downloaden naar je smartphone of kunnen per mail naar je worden verzonden. In Nederland en België zijn nu al twaalf Clip ‘n Climb centers, waaronder bijvoorbeeld 1 in klimhal Noardwand te Leeuwarden. “Op korte termijn komen er 2 nieuwe locaties in Nederland en 1 in Belgie bij.”

E-Sports

Ook bij de andere activiteiten ziet Maas een groei in meer domotica en interactiviteit. “Dat is een echte trend ja. Zo hebben wij in de portefeuille een interactieve klimmuur (Augmented Climbing Wall), een trampoline opstelling met ValoJump of met interactieve trampoline attracties van Rugged Interactive, 3×3 basketbalveldjes met interactieve baskets, Smartclips waarmee je snel interactieve parcourtjes kunt maken binnen bijvoorbeeld de gymzaal of Ninja Course, of onze Smartwall waarbij je een keuze kunt maken voor 40+ (educatieve) interactieve (sport)spelletjes. Recentelijk hebben we dit soort opstellingen geleverd voor het Sportbedrijf Rotterdam (House of E-sports). Voor de ontwikkeling van dit soort interactieve oplossingen werken we als Fun Spot Europe hierbij samen met partijen zoals Rugged Interactive, Valomotion en Embedded Fitness.”

Klimactiviteiten kunnen goed aangevuld worden met een Funspot High Ropes Parcours. “Dit is een urban vertaling van een klimbos en kan indoor vijf meter boven de grond gebouwd worden,’’ gaat hij verder. “De portefeuille van Fun Spot omvat 40 verschillende kleurrijke obstakels waarbij we per locatie een uniek parcours samenstellen.” Maar aangezien je op de vloer beneden ook activiteiten kunt plaatsen is dit voor veel locaties erg geschikt omdat dit tevens een dubbel gebruik van de oppervlakte mogelijk maakt.”

Een andere optie is het Ninja parcours. “Dit is een wat speelser concept voor kinderen dat in verschillende gradaties is op te zetten. Wij kijken hierbij naar de opbouw van gebruik van spiergroepen en uitdaging van makkelijk tot moeilijker. Zo maakt het parcours zich toegankelijker voor meer kinderen. In de praktijk zie je helaas vaak dat de Ninja Courses niet gebruikt worden omdat de opvolging van obstakels te lastig is en dat de gebruiker vaak teveel eenzijdig belast wordt. Zowel de Ninja Courses als de High Ropes Courses zijn standaard voorzien van customized graphics op de padding en van led-verlichting in trusses en signage!”

Apenkooien 2.0

Tot slot de Jungle Chase, een concept van Maas’ eigen hand. “Het is Apenkooien 2.0 waarbij we de eerste locatie in Nederland in 2019 hebben geopend. In de grote steden zag je een paar jaar geleden het Apenkooien als sport voor volwassenen weer terugkomen. Het is superleuk maar ook een echte fysieke uitdaging. De Jungle Chase is een ruimte op gymzaalformaat, ingericht in junglestijl en met speelse, veilige attributen die voor eenieder herkenbaar zijn vanuit de gymzaal. Onderscheidend versus de eigen gymzaal zijn de bewegende led-verlichting, de 3D projecties, het Bose geluidssysteem en het ingebouwde timing systeem. Niet alleen gymdocenten kunnen met hun klas hier terecht, ook voor vrijgezellenuitjes wordt de Jungle Chase veel geboekt waarbij de aanstaande in een gorillapak wordt gehesen en zijn vrienden moet uittikken.” In de Jungle Chase kan je zelfstandig trainen, het spel Apenkooi spelen of een parcours op tijd afronden. Voor de gymdocenten hebben we gymlessen uitgeschreven met allerlei spelletjes. Op deze manier is het voor een ondernemer interessant om overdag, op off-peak uren, toch een bezetting van je centrum te krijgen. De klas kan dan naast de Jungle Chase ook gebruik maken van de andere activiteiten binnen het FEC.

Ontwikkelingen

Een belangrijke ontwikkeling in de toekomst voorziet Maas op de gebiedsontwikkeling van nieuwbouwwijken. “Per zoveel nieuwe huishoudens moeten gemeentes ook sportfaciliteiten bouwen. Maar hoeveel traditionele sporthallen/gymzalen kun je hebben in één land?,” vraagt hij zich hardop af. “Er komt daarom zeker ruimte voor commerciële FEC’s in nieuwbouwwijken. Zeker als je bij een FEC met een trampolinepark of ninjaparcours de turn- of freerunning vereniging betrekt. Uiteindelijk gaat het de overheid erom – net zoals het onze ambitie is – om jong en oud in beweging te krijgen.”  In de markt gaan daarnaast de nieuwe WAS-normering (invoering per juli 2021) ook heel wat teweegbrengen. “Het ministerie van VWS gaat naast Leisure concepten zoals trampoline parken, Clip ’n Climb, Ninja Courses en High Ropes Courses ook andere concepten hierbij keuren naar WAS-veiligheidsnormen (Wet Attractie en Speeltoestellen). Gelukkig voldoen de Fun Spot Leisure concepten zoals de trampoline parken, Ninja/HRC, de Jungle Chase en Clip ’n Climb aan deze WAS-normeringen. Internationale concurrenten hoeven zich hier niet mee bezig te houden en dus gaat dit hier en daar bij levering en plaatsing wellicht wat reuring geven.”

Naast de verdere ontwikkelingen van de FEC’s, zie je nu ook steeds meer een  verschuiving naar FAC’s: Family Active Centers. Dit zijn locaties waarbij leisure concepten steeds meer gecombineerd gaan worden met (inter)actieve sporten zoals basketball, dansen, volleybal, padel en (sport/fun)klimmen.

Hierin hebben wij samen met Janssen-Fritsen een zeer goede partner aan boord; vanuit onze Abeo-Group mogen wij volgend jaar bij de Olympische Spelen in Tokyo de sportmaterialen leveren voor het turnen, ritmische gymnastiek (onder onze merknaam Spieth), basketball en 3×3 basketball (onder onze merknaam Schelde Sports) en voor het klimmen wat voor het eerst een Olympische sport is (onder onze merknaam Entre-Prises). Dus naast de Leisure markt hebben wij als Funspot Europe ook een zeer ruime ervaring in de (top)sportwereld!

Als laatste ontwikkeling noemt Maas dat de leverancier steeds vaker mee moet gaan denken aan het leveren van hulp m.b.t. de financiering van een Sportainment project. “Zeker nu in deze moeilijke tijd van Covid 19, wat ook zeker de volgende jaren nog zijn sporen zal gaan nalaten in onze branche , is er bij de ondernemers een gebrek aan liquiditeit om op dit moment te kunnen gaan investeren. Maar zowel wij áls de ondernemer willen doorontwikkelen en willen uiteindelijk meer mensen in beweging krijgen. Gelukkig kunnen wij onze klanten ook een passend financieringsvoorstel aanreiken om de financiele druk van de ketel te halen waardoor een project toch doorgang kan vinden en risico’s gespreid worden.”

Trends & ontwikkelingen om in het oog te houden volgens Frans Maas:

  • Nieuwe Olympische sporten brengt nieuwe vraag naar nieuwe Leisure concepten
  • Steeds meer Sportainment Leisure concepten moeten voldoen aan de WAS
  • Meer domotica (e-sports) en interactieve elementen als 3D projecties, licht en geluid
  • Sportainment centra waarbij meerdere activiteiten voor de hele familie onder één dak gecombineerd worden, met langere verblijfsduur en herhalingsbezoek
  • Sportainmentcentra in nieuwbouwwijken
  • Financierings mogelijkheden via de leverancier
  • Bewegingsonderwijs verplaatst van gymzaal naar FEC/FAC

Auteur; Sanne Bakker

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.