Gaat Gastvrij Nederland bewust op reis?

Recreatie en toerisme laat van zich horen in Den Haag!
De nieuwe regering met gedoogsteun staat in de startblokken om de problemen rondom de economische crisis krachtdadig aan te pakken. Of er sprake is van een alarmfase is nog maar de vraag omdat er tot op heden alleen nog maar gesproken wordt over allerlei bezuinigingen, nieuwe wetten en mogelijke ingrijpende veranderingen voor de toekomst.

Dat er veel staat te gebeuren is voor een ieder wel duidelijk. Het zijn niet alleen maar negatieve sentimenten die het beeld beheersen maar er zijn ook veel nieuwe ontwikkelingen gaande. Biedt de huidige tijd, naast alle sombere vooruitzichten, ook kansen voor nieuwe initiatieven? Graag geven wij een overzicht van onze bevindingen van afgelopen week.

Het zoveelste “label” dat in de markt wordt gezet
De bekendste keurmerken binnen de recreatiebranche zijn de Green Key, Eden Award, EUFlower, Green Globe, Travelife en de Blauwe Vlag. Er bestaan vele keurmerken en labels in Nederland die nadrukkelijk letten op milieu. Dat kunnen Nederlandse of buitenlandse beeldmerken zijn. Voor de consument zijn deze keurmerken niet altijd zichtbaar. Ook is het aantal deelnemers nog zeer beperkt. Zo kent de Green Key slechts een paar honderd deelnemers.

Toch komt daar verandering in volgens Paul Geraeds van Center Parcs Nederland. “Wij zien dat er een toename is in het boekingsgedrag, waarbij duurzaamheid onderdeel uitmaakt van de keuze. Wij denken dat binnen Centerparcs ca. 40% van de gasten al (on)bewust bezig zijn met duurzaamheid bij beslissingen in hun koopgedrag”.

Om in te spelen op deze consumenten gedragingen hebben een viertal grote partijen de handen ineen geslagen. Zij introduceren het label ‘Bewust op Reis’ dat de consument beter moet informeren welke milieuvriendelijke inspanningen de locatie heeft verricht waar men wilt boeken. Bookit, NS Hispeed, Accor Hotels en het al eerder genoemde Center Parcs zijn de eerste initiatiefnemers. Zo is het label al te vinden op de website van www.weekendjeweg.nl

Directeur Ed Trentelman laat weten dat men binnenkort bij aanklikken van het bewuste logo meteen de milieuvoordelen kan zien voor de consument. Doordat de hotelketen van Accor Hotels zich zal accrediteren zal het aantal accommodaties met een Green Key sterk groeien. Eens kijken hoe lang het zal duren dat ook de collega-concurrenten dit initiatief zullen omarmen. Een duidelijk milieukeurmerk voor de totale vrijetijdsbranche zou het makkelijker kunnen maken voor de consument om milieuvriendelijke toeristische producten te herkennen.
www.bewustopreis.nl

Hoezo samenwerken?
Zelden heb ik aan een bijeenkomst mogen deelnemen met zoveel logo’s van verschillende organisaties werkzaam op het terrein van recreatie en toerisme. Logisch dat men soms niet meer weet wie nou wat te vertellen heeft. Organisaties die allemaal een ‘eigen’ achterban vertegenwoordigen en waarbij er een soort gedoogd samenwerkingsinitiatief is dat zo allemaal onder de noemer Gastvrij Nederland geschoven kan worden.

Er is mijn inziens sprake van een totale versnippering van belangen waar de gehele sector zelf debet aan is. Zo bezochten wij de presentatie ‘sectorvisie in ontwikkeling ’van bewust Gastvrij Nederland. Een initiatief van Koninklijk Horeca Nederland en de Club van Elf. Het welkomstwoord was van Theo Ruijs, voorzitter van Gastvrij Nederland.

De bedoeling was volgens Sira Consulting bureau dat de inbreng van de sprekers en genodigden in de ‘wij-vorm’ zou plaats vinden. Niet onbelangrijk is te melden dat het voor enkele prominente aanwezigen moeilijk leek om buiten de ‘eigen’ kaders te treden. De aanwezige Tweede Kamer leden waaronder Ad Koppejan (CDA) en Kees Verhoeven (D66) lieten weten dat het beter zou zijn dat de gehele sector uit één naam opereert. Ondanks dat werden zij wel even geïnformeerd dat het NBP hoger was dan dat van de landbouw. Waarom is er dan nog steeds geen staatssecretaris voor toerisme.

Diverse sprekers waaronder Alex van Hooff – Burgers Zoo, Erna Kruitwagen – Recreatieoord De Panoven en Kees van Twist directeur Groninger Museum braken een lans voor de dreigende bezuinigen. Ook gaf men aan dat de meeste problemen voor de ondernemers op het lokale vlak dicht bij het dagelijks bestuur lagen. De toeristenbelasting, al jaren een doorn in het oog, wordt zo’n beetje het lachertje van deze sector.

Zou het mogelijk zijn wanneer de totale branche een vuist zou maken hierover meer eenduidige politieke winst kunnen behalen? Ook kent juist deze branche veel mogelijkheden op de arbeidsmarkt als het gaat in de opvang met “werknemers” met een vlekje. Als je de handen niet op elkaar krijgt door de stroperige (tegen)werking vanuit de politiek dan wordt er juist een beroep gedaan op de gedrevenheid van de ondernemer met passie. Het doel van deze bijeenkomst is het zoeken naar nieuwe verbindingen en antwoorden op maatschappelijke en economische vraagstukken.
www.gastvrij-nederland.nl

De winnaar heeft altijd gelijk
De 1e editie van de Nationale Netwerk Lunch kende een werkelijke droomstart met bijna tweehonderd collega recreatieondernemers. De zaal was subliem verzorgd door het team van Marloes Smit van de Evenementenhal Gorinchem. Het team studenten van de NHTV onder leiding van Pieter van den Broek bediende de aanwezigen met een perfecte audiovisuele ondersteuning.

Als eerste spreker betrad Paul Beck (directeur van de Floriade 2012) het podium en hield een indringend betoog over de toenemende invloed van Social Media. Aansluitend was het de beurt aan Mario de Vries werkzaam bij Fidato Presentatie Specialisten. Van Mario kregen wij een overzicht van de laatste ontwikkelingen binnen nieuwe media. Veel aanwezigen in de zaal maakten driftig enkele notities. Het was niemand minder dan Reinoud van Assendelft de Coningh die na een bijzondere speech de Pleisureworld Award overhandigde aan twee jonge recreatieonderneemsters met de Wheelylift. Met een bos bloemen, een waardecheque van duizend euro en een schilderij als wisseltrofee staan zij de komende maanden volop in de belangstelling.

Na een voortreffelijke lunch was het zaak om de Business Market op te starten. Binnen één minuut vertellen waar het op staat en wat de belangrijkste tips zijn voor recreatie ondernemers. Bekijk binnenkort op onze website de videopresentatie van de Nationale Netwerk Lunch!

Sales pitch 1 Alles over boomhutten www.welleshout.nl
Sales pitch 2 Meer focus op uw klant www.zember.nl
Sales pitch 3 Niche marketing www.alanrogers.com
Sales pitch 4 Regionale televisie als boeker www.mediachoice.nl
Sales pitch 5 Toegang via barcode mobiel www.euroticket.nl
Sales pitch 6 Haal meer uit uw beursdeelname! www.ziltezaken.nl
Sales pitch 7 Trek de aandacht met ballonnen www.axitraxi.nl
Sales pitch 8 Vakbeurs Het Leukste Dagje Uit www.vakbeurshetleukstedagjeuit.nl

Hans van Leeuwen, Expert in Leisure
Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld

Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter!
Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/pleisureworld)!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.