We kunnen er niet meer omheen dat “pop-up” een trend is die zich manifesteert. Niet alleen in de winkelgebieden en outlets maar ook steeds vaker in de vrijetijdsindustrie. Het kenmerk van het pop-up principe is dat het aanbod van beperkte duur is maar vaak wel in een sfeervolle entourage en met verrassingseffecten voor de consument. Hebben we niet slechts te maken met een illusie, een aanbod in een nieuw jasje en met een ander sausje? Het maakt niet uit, want het tijdelijke karakter creëert spanning en maakt nieuwsgierig.
Hoge marketing- en nieuwswaarde
De beperkte beschikbaarheid in combinatie met een professionele aanpak heeft een hoge marketingwaarde en weet de aandacht te trekken van vele consumenten en mediakanalen. Dat betekent ook dat menig consument bereid is een speciale prijs voor het pop-up concept te betalen. Pop-up kan op vele manieren bijdragen aan de relevantie van (bestaande) bedrijfsactiviteiten en kan zelfs core-business worden.
Diversiteit neemt toe
De diversiteit in pop-up concepten neemt hand over hand toe en voorlopig komt er nog geen einde aan. Ik verwacht zelfs complete pop-up business concepten. Enkele voorbeelden die ik nu al voorbij zie komen zijn de pop-up camping, het pop-up restaurant, pop-up melksalon, pop-up museum en de wat meer bekende pop-up outlet. En deze zomer komt er een heus pop-up pretpark in Goes, bij het Omnium.
Eerste pop-up pretpark bij Omnium
In acht weken tijd wordt het totale multifunctionele sportcomplex met olympische sportaccommodatie, zalencentrum, restaurant, tropisch zwembad en zelfs een heuse tropische plantenkas verbouwt tot het eerste pop-up pretpark van Nederland. De uitdaging is een verdubbeling van het aantal bezoekers in de zomerperiode met als doelgroep de één miljoen vakantievierders aan de Zeeuwse stranden.
Zodra de CIOS studenten zijn vertrokken, het schoolzwemmen is gestopt en de sportverenigingen met vakantie zijn, wordt in slechts twee dagen tijd gestart met de transformatie. Op maandag 6 juli zullen meer dan vijftig attracties geïnstalleerd zijn met onder andere een pop-cornuitgifte, softijsjesmachine maar ook complete theatershows en draaimolens voor de kleintjes.
De uitdaging is begonnen
In ieder geval is een van de neveneffecten – het creëren van een buzz – ook gelukt via diverse media waaronder Omroep Zeeland. Nu is het de uitdaging om ook de echte pretparkbeleving te creëren en de gasten te verrassen. Het tijdelijke pop-up pretpark wil honderdduizend bezoekers trekken in acht weken tijd en het zijn de medewerkers van Omnium die de hoofdrol zullen opeisen. Op zondag 30 augustus is er slechts één nacht en een halve dag om alles weer in oude staat terug te brengen. Daarna begint het nieuwe schooljaar en worden de eerstejaars CIOS studenten ontgroend!
Wilt u meer horen over dit eerste pop-up pretpark?
Enkele pop-up voorbeelden;
Pop-up camping
Deze camping op het landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt in de Betuwe is slechts vier dagen geopend. Een complete camping, inclusief elektra op de kampeerplekken en goede sanitaire voorzieningen met een ontbijtservice, een welkomstborrel en een afscheidsbarbecue. Meer dan tachtig luxe comfort plaatsen verhuurd met een compleet arrangement bestaande uit tal van leuke excursies, wandelingen en fietstochten.
Pop-up restaurant
Pop-up restaurant 033 organiseert diners op spannende, verrassende, uitdagende of intieme locaties. Een restaurant voor heel even ergens in en om Amersfoort. Na die avond verdwijnen ze weer op zoek naar ons volgende bijzondere plekje. Geen gaarkeukens maar verse ingrediënten en heerlijke wijnen. Nooit meer dan 40 tafelgenoten waar alles kan, alles mag.
Pop-up outlet
H&M opent in Rotterdam een tijdelijke pop-up outlet die tot 21 juni enkele dagen per week geopend is. De producten gaan met kortingen tot tachtig procent over de toonbank. Via een Facebook-evenement heeft de fashionketen shoppers uitgenodigd om de outlet te bezoeken. Inmiddels hebben twaalfduizend mensen zich aangemeld.
Pop up melksalon
In Amsterdam opent een pop-up melksalon voor één maand haar deuren. What is the story of milk? Dit tijdelijke proef- en ontwerplokaal brengt consumenten, melkveehouders, zuivelverwerkers, ontwerpers en wetenschappers samen om de waarde van melk te herontdekken.
Pop-up museum & pop-up krant
De Wereld Draait Door opent op in het Allard Pierson Museum in Amsterdam een pop-up museum. Het VARA televisieprogramma viert hiermee haar tienjarig jubileum. De vaste tafelgasten richten een deel van het Allard Pierson Museum in met werk uit de depots van tien grote musea in Nederland in het thema “Verborgen Kunstenaars”. Het DWDD pop-up museum is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds en het VSBfonds. NRC Handelsblad geeft voor de gelegenheid een speciale pop-up krant uit.