Kinderspeelpaleis Joepie kiest na 22 jaar een andere koers

Deel 1 – Waarom de stand-alone Indoorspeeltuin zijn langste tijd heeft gehad

In tegenstelling tot wat de titel van deze blog suggereert zal de Indoorspeeltuin voorlopig nog volop in ontwikkeling blijven en ligt er een nieuwe toekomst in het verschiet. De room is er wel vanaf en stand alone “locaties” die de afgelopen decennia niet hebben kunnen evolueren krijgen het moeilijk. De groei zit niet in het aantal nieuwe locaties, maar in het aantal recreatieondernemers met meerdere locaties. Pappa en Mamma bedrijven redden het niet en zijn een uitstervend ras. Pas dan alleen is men in staat rendement te halen om vanuit de cashflow blijvend te innoveren. Sluitingen zijn bijna aan de orde van de dag en komen volop in de publiciteit. Veelal gaat de inventaris op de schop via veilingsite als Troostwijk en BVA. Wie zou dat oude ijzer nou nog willen hebben?

De hausse voorbij?
De ongebreidelde groei in ons land is een halt toegeroepen terwijl men in het buitenland nog een autonome groei in het vooruitzicht heeft. Je ziet dat dit allemaal van invloed is op de rol van de leverancier van deze producten. Ook daar zien wij bedrijven samensmelten tot een grote internationale speler van formaat om beter op deze mondiale ontwikkelingen in te spelen. Was het enkele jaren terug dat VCS – Eric Verstappen transformeerde naar Eli Play, is het nu aan het Zweedse Global Leisure Group die de Friese springkussenmaker Sidijk in Heerenveen hebben ingelijfd. Wij staan aan de vooravond van veel veranderingen die van invloed zijn voor de levensvatbaarheid van dit product. Er is sprake van “erosie” en het lijkt wel of de “fut” eruit is en de bakens verzet moeten worden. Stand alone Indoorspeeltuinen waren al een uitzondering en de Franchise keten een antwoord op die afvlakking van de vitaliteit van de Indoor Speeltuin als product. Het antwoord komt van diezelfde leveranciers die door schaalvergroting aan innovatiekracht winnen en niet zelden ook als financier optreden nu banken steeds meer op de achtergrond geraken. Druk ontstaat er op het rendement door concurrentie op dezelfde vrijetijd waarop meerdere spelers actief zijn en waar er sprake is van een verdringingsmarkt in hetzelfde (bezoekers) segment.

Lees hier het persbericht van Sidijk en de Global Leisure Group

Joepie… gaat buiten spelen
Het is zo’n tweeëntwintig jaar terug dat Liesbeth van Tilburg en haar toenmalige partner (†) als trendsetter een van de eerste Indoorspeeltuinen opende in Breda. Joepie was trendsetter en in die tijd waren ketens als Sportfonsen – OptieSport – Laco – ConeGroup (nu NLG) nog niet toegetreden als aanbieder van Indoor Speelpaleizen als geduchte concurrent, zij het met overheidsgeld. Joepie was, en is, nog steeds een van de beste locaties voor een traditionele Indoorspeeltuin. In de hoogtij dagen stonden de kinderen met hun ouders buiten in de rij en op top dagen ging de deur op slot vanwege de drukte van jewelste. Nieuwe activiteiten werden opgezet om op dit succes mee te liften. Zo kwam er een verhuur tak voor springkussen “Joepie Verhuur”. Het was alweer in een periode dat Ballorig stevig aan de weg timmerde en de Monkey-Town keten klaar was voor een serieuze doorbraak.

Joepie is een typische Indoorspeeltuin van ca. 2000m2 rechthoekig, 9 meter hoog en centraal een groot softplay klimtoestel. Door de jaren heen werd er wel iets aan toegevoegd zoals een grote familie glijbaan, springkussen en kreeg vooral de horeca een boost door een betere kwaliteit. Toch was het niet genoeg…! De innovatie bleef de afgelopen jaren uit en verbreding in het aanbod achterwege. De doelgroep werd kleiner en kleiner en deze smalle basis zorgde voor een stabilisatie in de jaarlijkse bezoekersaantallen. Tarieven zijn, hoe belachelijk het ook mogen klinken, al tien jaar niet verhoogd en ouders zijn gratis. Welke I….t heeft dat ooit kunnen verzinnen. IN geen enkel land mogen ouders voor niets naar binnen. Ook zij zagen gaandeweg bezoekers naar, onder andere, de nieuwe opkomende Avontura, semi gesponsorde Indoorspeeltuinen van de lokale overheid trekken. Al met al bleef de brutowinst de afgelopen jaren ruimschoots voldoende voor een ondernemers beloning, maar voor de huidige eigenaresse Liesbeth van Tilburg niet voldoende en werd het tijd voor een verandering van strategie. Liesbeth koos ervoor de Indoorspeeltuin van de hand te doen (nog voor de Corona) en haar pijlen volledig te richten op haar tweede recreatiebedrijf Speeltuin Vrouwenhof te Roosendaal; https://speeltuinvrouwenhof.nl/

Te koop: Ameco Playgrounds Funhouse indoor speeltoestel

Lees hier volgende week ook: Deel 2 – De verandering van de Indoorspeeltuin naar meer dan alleen softplay en ballenbak

CategoryBlog
© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld