Luxe vakantieresorts zetten bungalowmarkt op achterstand

Weet u dat wij* de bungalowvakantie hebben uitgevonden? Wie goed oplet, ziet dat er de laatste jaren een enorme ontwikkeling op gang is gekomen met een totaal nieuwe kijk op de volgende generatie bungalows. Deze transformeren naar ultra luxe gethematiseerde villa’s veelal op verrassende locaties. Een logisch gevolg, omdat de ruimte schaars is en ons land al vergeven is van talrijke verouderde parken.

Men heeft te lang op een roze wolk geleefd en niet geïnvesteerd in het toeristisch product. Het is makkelijker geld te verdienen aan de huisvesting van arbeidsmigranten dan te investeren in centrale voorzieningen, bungalows en het beheer en management. Men is lui geworden!

Bungalowparken die niet mee kunnen in de vernieuwingsslag moeten gedwongen afhaken en een roemloos einde ligt in het verschiet. Veel standalone parken die zelfstandig opereren zijn niet meer op de vakantiemarkt actief. Op de Veluwe weten ze er alles van en ondanks dat er heel veel partijen met elkaar om tafel zitten, ziet men geen oplossing ondanks de zo kenmerkende projectnaam “Vitale Vakantieparken”.

Dan is er ook nog sprake van het fenomeen “uitponden” door chaletboeren wat het vakantieproduct in veel gevallen ook al geen goed doet. De gastbeleving staat in veel gevallen op de tweede plaats omdat het hier het winstbejag van de ontwikkelaar centraal staat. Het is niet voor niets dat wij dergelijke initiatieven regelmatig terugzien in programma’s als Kassa en Radar. Een tweedeling van de markt ligt in het verschiet.

*Het is een typisch Hollandse gewoonte om van “wij” te spreken als iets heel goed is

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Bungalowpark

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Boomhut

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Bungalowpark

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Centerparcs Huttenheugte

[/column]

Welke tweedeling zien wij dan in de markt?

Jaar op jaar laat de bungalowmarkt groeicijfers zien. De ketens springen hierop in door het ontwikkelen van nieuwe locaties in binnen- en buitenland, meestal op unieke locaties. Zo expanderen Center Parcs, Roompot en Landal steeds verder over de grens richt het Oosten en is onlangs Landal ook in Denemarken neergestreken. Achterliggend doel is uiteraard een commercieel belang. En daar is niets mis mee, zolang het consumentenbelang is gediend.

Het product bungalowvakantie is meer dan levensvatbaar maar dient wel op een ander level gepresenteerd te worden. Het zal met name qua gastservices veel kunnen leren van de hotelsector. Het zal misschien voor veel recreatieondernemers raar klinken wanneer ik zeg dat de nieuwere hotels van Van der Valk een voorbeeld zijn voor de camping- en bungalowbranche. De kamers zijn groot en hebben alle luxe, wellness en comfort. De keuken is prima en biedt veel variatie. De zakelijke markt was altijd al goed bediend. Nu is de shortbreak een markt die in toenemende mate onderdeel uit maakt van het brede palet aan mogelijkheden van culturele, muzikale en sportieve uitstapjes.

Uit andere hoek zijn ontwikkelingen waar grotere vakantieparken een hotel hebben toegevoegd aan hun bedrijf. Ze hebben onder andere Marveld Recreatie en de Zeeuwse Kust hun aanbod verbreed. En de pretparkindustrie zal (Europees) van zich doen laten gelden door een groei in aanbod van meerdaagse uitstapjes, al dan niet in gethematiseerde resorts.

Zo zal de Efteling komend jaar enkele duizenden bedden erbij krijgen met de komst van een bungalowpark en themahotel. Niet veel later zal de Beekse Bergen, onderdeel van de Libéma Groep, starten met de bouw van een wildlife vakantieresort met enkele honderden gethematiseerde Afrikaanse villa’s, geheel stijl passend bij Safaripark Beekse Bergen. Even een tussendoortje; dit is wat ze bij Wildlands Emmen zijn vergeten in hun ontwikkeling.

De druk op de aanbieders van de bungalowvakanties zal de komende jaren in ons land toenemen. Dat is de reden waarom men over de grenzen kijkt maar ook in ons eigen landje maatregelen getroffen worden om top of mind te blijven.

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Strandhuisjes Molecaten
Strandhuisjes Molecaten

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Roompot Residence Cadzand Bad - bungalowpark
Overzicht Roompot Residence Cadzand Bad

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Roompot Residence Cadzand Bad - bungalowpark1
Overzicht Roompot Residence Cadzand Bad

[/column]

Meer hotelservice en gastbelevenissen!

In veel gevallen zullen de bungalowparken meer hoteleigenschappen moeten toevoegen aan de consumentenbelevenissen. Ook zal men de grote achterstand in de horeca moeten inlopen. De verschillen die gemaakt kunnen worden tussen een hotel en een bungalowpark moeten duidelijker zichtbaar worden voor de consument. Waarom is de bungalowvakantie nog steeds favoriet nummer één?

Wij zien dat de nieuwe generatie luxe vakantieresorts steeds meer trekken vertonen van wat bij de hotelsector al gemeengoed is. Het thema restaurant “Werelds” bij Punt West is zo’n voorbeeld. Deze kan zich meten met menig luxe hotel- en sterrenrestaurant. Kijk eens naar het nieuwe boomhuthuis of de vakantievilla op Landal Miggelenberg. Ook is daar onlangs de supermarkt onder handen genomen en heeft men bij Landal Coldenhove de horeca aangepakt.

Bij Roompot Vakanties werkt men hard om op alle parken de totale performance naar een hoger plan te tillen wat betreft de centrale voorzieningen, meestal bestaande uit de supermarkt, snackbar, restaurant en de receptie. Het is voor een dergelijke grote organisatie een enorme opgave om dit te realiseren. De stroperigheid van de “keten” zorgt eerder voor een vertragende factor dan dat men soms sneller zou willen aanhaken bij de veranderende markt en dat is een enorme uitdaging. Mijn advies is om ook binnen de keten meer ruimte te creëren voor het ondernemerschap en een lokale invulling.

Daarbij zien wij ook de samenstelling van het traditionele gezin veranderen in de extended family. Naast de komst van de ultra luxe vakantievilla op bijzondere locaties wordt het vakantiegevoel versterkt daar waar men in staat is via het principe van een Family Entertainment Center meer attractieve elementen toe te voegen aan het basisproduct. Het zal meer moeten zijn dan een verzameling van een zwembad, midgetgolfbaan, bowling, standaard supermarkt en traditionele receptie. Ook hier zien wij de concurrentie plannen smeden zoals bij De Beerze Bulten en het Eiland van Maurik, die beiden gaan investeren en uitbreiden in (nog meer) indoor faciliteiten. Het principe van een Family Entertainment Center wordt hier naast de vakantiegast ook gericht op de omgeving.

Ook daar liggen kansen voor de bungalowpark maar dan zal men wel meer kwaliteit moeten bieden. De Aqua Mundo van CenterParcs trekt nog steeds dagjesmensen, als het maar bijzonder is. Het zijn de bungalows die gedateerd zijn en daarmee spreekt men een type gast aan die ook minder te besteden heeft. Er is beslist een relatie tussen luxe, comfort, kwaliteit met daaraan gekoppeld een hogere besteding door de gast.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Roompot Residence Cadzand Bad - persoonlijk ontvangst
Persoonlijke ontvangst Roompot Residence Cadzand Bad

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Horeca bij Roompot Residence Cadzand Bad
Horeca bij Roompot Residence Cadzand Bad

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Vakantievilla Roompot Residence Cadzand Bad
Vakantievilla Roompot Residence Cadzand Bad

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Woonkamer Roompot Residence Cadzand Bad
Woonkamer Roompot Residence Cadzand Bad

[/column]

Wij sliepen in Noordzee Résidence Cadzand-Bad

Mooi is dat mijn verrichtingen onder een vergrootglas liggen en soms veel stof doen opwaaien en menig reactie ontlokken. Er zijn er die zeggen dat mijn meningen te vaak ongenuanceerd zijn. De enige reactie is simpelweg dat mijn blogs en artikelen voortkomen uit een voorliefde voor het vak en een passie om het “product” beter te maken voor de consument die vakantie komt vieren.

Zo heb ik in de afgelopen maanden in vijf verschillende bungalowparken van Roompot Vakanties geslapen om een beter beeld te krijgen van hoe zij ervoor staan. Ook hier kan ik uit mijn ervaringen opmaken dat er ook binnen deze keten sprake is van een tweedeling en dat er nog veel werk in het verschiet ligt. Toch kan ik constateren dat men enorme sprongen vooruit weet te maken en als men dit volhoudt, zou het mij niet verbazen dat Roompot Vakanties in staat is door te groeien naar de bovenkant van de markt Het heeft alles te maken met de zichtbaar veranderende aanpak van het moederbedrijf.

Een bungalow moet schoon zijn en hier zijn echte verbeteringen doorgevoerd. Niet onbelangrijk zijn de laatste nieuwe resorts, mede door Arcus ontwikkeld en op de markt gebracht, die het echt weer de moeite waard maken om een bungalow (sorry, vakantievilla) te reserveren. Er zijn veel verschillende varianten op de markt en alle luxe is denkbaar: een dubbel buiten terras met verwarming, of een elektrische openhaard, een ouder slaapkamer met walk-in douche of een infrarood sauna.

Ook over het gebruik is goed nagedacht. Gewoon een simpele sticker voor gratis gebruik van wifi op een vitale plaats zorgt voor veel consumentengemak. Het resort van Noordzee Résidence Cadzand-Bad heeft meer dan vijfhonderd luxe  villa’s gelegen op loopafstand van één van de meest bezochte badplaatsen van ons land en is populair bij de Belgen. De infrastructuur is uitstekend verzorgd en het openbare groen met de tuinen van de vakantievilla’s verdienen een compliment.

Minder is het gesteld met de bewegwijzering door het park en de simpele speelvoorziening die geen enkele speelwaarde kennen. Dit lijkt mij simpel op te lossen. Men zal er daarnaast voor moeten waken dat de particuliere bungalows verdeeld door het park niet te veel hun eigen gang gaan. Het kenmerk van een vakantiepark is toch wel een bepaalde sereniteit.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Slaapkamer Roompot Residence Cadzand Bad
Slaapkamer Roompot Residence Cadzand Bad

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Woonkamer Roompot Residence Cadzand Bad
Woonkamer Roompot Residence Cadzand Bad

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Koos Konijn
Koos Konijn, de mascotte van Roompot

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Wellness bij CenterParcs Woburn Forest
Wellness bij CenterParcs Woburn Forest

[/column]

Het belangrijkste van een geslaagde bungalowvakantie is ook het recreatieaanbod. Daar kan ondanks het mooie centrumgebouw nog wel wat aan bijgeschaafd worden. Ik ben van mening dat bij nieuwe ontwikkelingen niet de bouw en de ligging van de vakantievilla’s het belangrijkste vertrekpunt is maar de beleving.

Ik was vóór mijn trip van de afgelopen maanden een beetje sceptisch over het verhaal van Koos Konijn maar dat heb ik enigszins bijgesteld omdat Koos in hoofdlijnen doet wat het moet doen. Het is de kunst om met een mascotte bijzonder te zijn. Het zwembad, het restaurant, de bowlingbanen, en midgetgolf, het is er allemaal maar heeft onderling geen enkele relatie met elkaar. Het terras waar hard aan wordt gewerkt, blijft met het wisselvallige weer een uitdaging. Doordat de centrale voorzieningen met name gestuurd worden op het zo efficiënt omgaan met de personele lasten is het allemaal net even onder bezet en vaak ook met te weinig kwaliteit in de bediening.

Bij Noordzee Résidence Cadzand-Bad heb ik langdurig kunnen spreken met parkmanager Ralph Vandervinnen die mij wat meer inside informatie heeft gegeven over de lopende veranderingen ten aanzien van de menukaart in zijn restaurant. Uit alles zie je dat hier een hotello aan het hoofd staat en is duidelijk merkbaar dat over enige tijd de huidige centrumvoorziening een andere sfeer zal uitstralen. Na drie dagen ondergedompeld te zijn bij Noordzee Résidence Cadzand-Bad en uiteraard menig strandwandeling en fietstocht ga ik voldaan naar huis. Terugkijkend is dit een park waar ik zo weer zou boeken.

Wel moet je je je afvragen of de huidige opzet van de horecaformule het wel gaat winnen van de strandtent. Moet het aanbod niet even wat anders? Waar krijg je nog tien bitterballen voor € 3,50? De receptieloze aankomst was echt een schot in de roos maar het gemis aan persoonlijk contact zou door een andere invulling van de centrumvoorziening wel een bijdrage kunnen leveren aan het verblijf.

Al met al moet ik constateren dat we te maken hebben met een top locatie met een enorm potentieel en groot toekomstperspectief wanneer men de richting kiest voor kwaliteit en beleving.

Meer over Noordzee Résidence Cadzand-Bad?

Hans van Leeuwen

PS; De komende weken gaan wij nog op pad met een daktent en eigen auto dus kan je ons nog tegenkomen op de mooiste plekjes in ons land. Ook staat deze zomer een tour in Zuid-Engeland en  Frankrijk op het programma. Tot slot bezoeken wij nog enkele dagen Terschelling en verblijven wij onder andere in de regio Valkenburg, Groningen en De Hondsrug Aa en Hunze.

PPS: Wilt u nog weten wat ik eerder heb geschreven in mijn blog over de positionering van Roompot in vergelijking met de supermarkten?

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.