Meer festival dan kamperen?

Glamp Outdoor Camp Appeltern Hybride – Vakantiebelevenis

Dat de Corona niet alleen kommer en kwel heeft gebracht maar ook inspiratie en energie voor vernieuwing blijkt wel uit de opkomst van een nieuw soort kamperen of is het een andere vorm van een festival. Verbreding in de dagrecreatie en evenementenbranche met bijzondere overnachting accommodaties is het nieuwe normaal. Je ziet dit fenomeen ontstaan bij de pretparken en dierentuinen. De grotere muziekfestivals als Lowlands, Pinkpop, Down The Rabbit hole en de Zwarte Cross bijvoorbeeld hadden allemaal wel een soort camping in het programma-aanbod maar was veelal niet meer dan een beroerde slecht geoutilleerde bivakplaats, alhoewel zij afgelopen jaren ook steeds ‘mooiere’ Glampingterreinen ontwikkelden. Douchen en naar het toilet op een Dixie is ook bij deze laatste ontwikkelingen verleden tijd. Er ontspint in deze nieuwe vorm van vermaak en verblijf met een hang naar meer luxe.

Betere sanitaire condities dan menig festival

#Festivakantie, het ontstaan van een nieuwe hype
Ja, wij lanceren een nieuwe TREND in de markt. De #Festivakantie is blurring van de bovenste plank. Wij volgen al enkele jaren deze ontwikkelingen op de voet. Zo waren wij te gast op het eerste Wortelpop Festival van de Beerze Bulten en hebben in de kantlijn de campinggasten begluurd op het Ermerstrand tijdens hun eerste editie. De afgelopen jaren hebben wij diverse initiatieven zien ontstaan op verschillende locaties met allemaal zo hun eigen core business. Camping De Beerze Bulten was een van de eerste die op een vakantiepark een familiefestival heeft geïntroduceerd gericht op de gezinnen. Nettl, in Kraggenburg, van oprichter Marktplaats, heeft men het vieren van een festival Wildenburg op een bijzondere locatie gecombineerd met de verblijfsaccommodaties. Maar wij zien ook een andere move waarin de muziekbranche, in dit geval ID&T, het initiatief neemt en een passende locatie zoekt voor haar programmering Tijdloos op het Ermerstrand, een wonderlijke camping vakantie, samen spelen en samen delen.

Glamping Tijdloos

Uiteraard heb je de early adopters zoals Camping De lakens die dit jaar starten met HUN pop-up camping Beachcamp waar men zich richt op avonturiers, backpackers en reizigers. Een van de eerste die op een bungalowpark Roompot Hoenderloo een dergelijk pop-up camping startte vorig jaar vanwege de corona was Danny Paerl met zijn Glamp Outdoor Camp, unieke Glamping in de natuur. Er zijn inmiddels in Nederland al zeven locaties die in deze mini keten zijn ondergebracht.

Trendsetters #Festivakantie
Wortelpop Beerze Bulkten: Familiefestival: https://www.wortelpop.nl/
Wildenburg Festival: https://wildeburg.nl/
ID & T -Een wonderlijke camping vakantie: https://www.wij-zijn-tijdloos.nl/
Beachcamp De Lakens – We are Travelers: https://www.wearetravellers.nl/
Glamp Outdoor Camp, Glampen met festivalvibe: https://www.glampoutdoorcamp.nl/

Festival Magic bij Glamp Outdoor Camp Appeltern
Dit is een van de zeven locaties die onder de mini keten valt. Het is gelegen in Appeltern – Land van Maas en Waal – op steenworp afstand van de bekende Tuinen van Appeltern. Het kamp is gelegen op de beoogde terreinen van het ooit bedachte GroupWorld van succesvolle ondernemer Max Coppes van de Voltage te Tilburg, meermaals uitgeroepen tot beste Family Entertainment Center. “Wij gaan op deze locatie de komende drie jaar dit bijzondere event huisvesten om op basis daarvan te kijken welke grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie kunnen plaatsvinden. Wij denken aan een vakantie resort voor de toekomst. Wij zien wel wie interesse heeft. Alle vergunningen en bestemmingsplannen zijn binnen”. Aldus Max Coppes.

Let op! Deze streek wordt de nieuwe goudkust van vakantie vierend Nederland over enkele jaren!!!

1 – Wie zitten er achter Glamp outdoor camp Appeltern

Glamp Outdoor Camp. Ik ben in gesprek met Sjoerd Vroom, operationeel manager van de nieuwe Pop Up locatie in Appeltern en Rob Ansen, ooit de grondlegger van Groepen.nl en al jarenlang de drijvende kracht qua inspiratie over de plannen van weleer GroupWorld een Mega Groepsaccommodatie voor duizend gasten. Het is deze beoogde locatie waar nu het paradepaardje is ontwikkeld dit voorjaar Glamp Outdoor Camp Appeltern waar initiatiefnemers achter zitten w.o. Danny Paerl, Wouter Leuven en Edwin Smaal.

Entree locatie Hoenderloo Glamp Outdoor Camp

2 – Is het een camping of festival locatie

Sjoerd; Het is een camping met een festival gevoel. Het is geen Glamping en meer een camping. Toch wel een beetje basic waarbij je als gast toch wel zelf je spulletjes van thuis mee moet nemen. Desondanks zijn de tenten compleet uitgevoerd van soeplepel tot stalen ligbed met matras en een strandstoel. Er staan 81 tenten met een totale capaciteit van 354 bedden. Buitenstaanders zijn niet welkom en ook geen gasten met eigen tenten of campers. Voor de voorzieningen is gebruik gemaakt voor het inbrengen van mobiele apparatuur wat binnen twee weken weer opgeruimd kan worden. Boels is wat dat betreft ondenkbaar voor een dergelijk project.

3 – Hoe is het idee Festival Magic ontstaan

Vorig jaar was het idee ontstaan na het succes van de eerste Pop-up in Hoenderloo. Aan het einde van het seizoen besloten Danny en Wouter de samenwerking formeel te maken en in te zetten op groei. Edwin sloot aan als derde compagnon en het team, o.l.v. Sjoerd Vroom als operationeel manager werd geformeerd. Nu staan wij na een test weekend rond Hemelvaartsdag voor de opening. Op 18 juni gaan de poorten open. Voorlopig alleen in de weekenden en vanaf 9 juli zeven dagen in de week. Wij zien op basis van onze eerste ervaringen dat er enorm veel kansen liggen in de zakelijke markt. Ook denken wij al aan seizoens verlenging. Wij zijn geen concurrent van de gevestigde festivals maar juist een aanvulling. Het is een nieuwe doelgroep en wij zien ook toekomstgericht juist dat de diehard festivalbezoeker dit op wat latere leeftijd nog steeds wil beleven maar dan kleinschaliger en luxer van opzet. Uiteraard met een andere interesse in de line up wat hoort bij het ouder worden. Vandaar dat wij juist denken aan samenwerking met de gevestigde orden zoals de Zwarte Cross of het grootste 90’s Strandfestival ‘Celebrate the 90’s’ op het Scheveningse strand of hier vlakbij Down de Rabbit Hole.

4 – Wat maakt het een unieke ervaring

De vibe, de setting doet iets met het gevoel van mensen en ook hoe de crew met onze gasten omgaat. Onze crew kent geen vaste werktijden en zijn in staat om onze gasten een festivalgevoel te geven. Er zijn geen kaders dus maken zij onderdeel uit van het sfeertje op een losse manier, gast en service gericht waar ieder crew lid zijn eigen draai aan kan geven. Letterlijk zorgt de crew ervoor dat (kamp)vuurtje blijft branden.

Medewerkers zijn CREW members

5 – Is de opzet een knipoog naar de Hippiecultuur of een antwoord op Corona

Geen van beide maar hip is het zeker. (Hippiecultuur = een subcultuur onder jongeren in de tweede helft van de jaren zestig. Als jeugdcultuur en tegencultuur is deze subcultuur populair onder tieners en twintigers. Dat blijkt uit de reacties van ons proef weekend en de groeiende populariteit. Ruim de helft van de proefgasten was nog nooit op een van de grote festivals geweest laat staan in combinatie met een kort verblijf. Wij zullen met deze opzet ook nieuwe doelgroepen aanspreken. De vriendengroepen die na de Corona de bloementjes buiten willen zetten en dat kun je nu in Nederland ipv de bekende badplaatsen in Spanje.

6 – Anders dan alle andere “Glamping” locaties

Wij zullen dit concept uitbouwen en weten nu al dat wij hier drie jaar zullen blijven. Je kunt alleen maar arrangementen boeken en wij verhuren de meeste arrangementen via onze eigen boekingscentrale en zo’n 25% komt via de samenwerkingspartner Roompot Vakanties. Andere touroperators zijn Natuurhuisje, Vipio, Tui en Vacance select. Het seizoen loopt van april tot en met september en seizoensverlenging is een overweging e.e.a. afhankelijk van de bezetting. De catering loopt via Foodtrucks wat aansluit op het sfeertje en voert onze horecapartner uit. De gemiddelde verblijfsduur is zo’n twee a drie nachten en dan is men het ook wel zat. Het is toch een beetje wild, avontuurlijk kamperen met alle voorzieningen maar staat in contrast met het gewone leven. Het is echt even een ontsnapping. De totale opbouw heeft zo’n twee maanden geduurd. Door het regenachtige voorjaar was het letterlijk buffelen in de klei en zijn wij daardoor iets wat vertraagd met de opbouw en later opengegaan. Dit eerste jaar zullen wij waarschijnlijk nog geen zwarte cijfers schrijven. We werken de hele periode met zo’n 15 crew leden en die begeleiden niet alleen onze gasten maar ook de zeshonderd voorstellingen die via een vaste programmering dagelijks uitgevoerd worden door artiesten uit verschillende artistieke richtingen en muziekstromingen. Het wordt lachen, gieren en brullen en ook wij weten niet hoe gasten dit samen zullen beleven. Desondanks bieden wij een servicegericht product op een scouting achtige setting in de natuur. Wij maken alle accommodaties schoon, maken de bedden op en zorgen voor fris sanitair. Ons doel voor deze eerste editie is blije mensen en vrienden maken en wat dat op termijn voor Glamp Outdoor Camp nog meer gaat brengen is mooi meegenomen. Met dank aan Sjoerd Vroom.

“Glamping” is over zijn hoogte punt heen
Wij zijn van mening dat de standaard Glamping over zijn hoogte punt heen is. Alleen maar zo’n Glampingtent geeft niet meer dat ultieme outdoor gevoel. Bij landal maar ook op De Krim bijvoorbeeld en zelf nu ook al bij de Oostappen Groep staan er tientallen op een rij. Het zorgt voor vervaging van de beleving want het is niet meer speciaal. Ook staan ze meestal op een rijtje en hebben ze in veel gevallen de traditionele chalet van Arcabo, Bergjes, Maat Caravans en vele vergelijkbare leveranciers verdreven. Het wordt een overkill aan “tenten” dus, prijserosie ligt op de loer en bijzonder is het niet meer. Dat gasten zijn bereid om voor iets bijzonders te betalen blijft en vandaar dat enkel een pop-up Glamping over enkele jaren niet meer lucratief zal zijn. Er zullen enkele vaste #Festivakatie locaties komen op bijzondere locaties of de betere familie bedrijven (geen ketens) a la Beerze Bulken, Netl, De Lakens en Glamp Outdoor Camp die het verschil kunnen maken.

Pop podium tussen de Glampingtenten

Kijk hier voor meer informatie: https://www.glampoutdoorcamp.nl/appeltern

(Foto’s Tijdloos: Jose Woldring (The Media Nanny)
Auteur: Hans van Leeuwen; Leisure Expert & Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.