Ondernemers moeten eens een andere bril op zetten

donderdag 30 april 2015 – Hoe krijg je meer Vlaamse gasten?

Er wordt vaak gesproken over de return on investment (ROI) bij investeringen in bijvoorbeeld de kosten voor een nieuwe website. Meestal komt het rendement ter sprake wanneer het gaat om activiteiten die net even anders zijn dan de dagelijkse gang van zaken. Een nieuwe grasmaaier voor de technische dienst of onderhoudsmateriaal wordt zonder na te denken aangeschaft. Voor investeringen op het gebied van nieuwe producten, diensten of attracties neemt men wat meer tijd.

Maar hoe zit het met de ROI van marketing?
Ik zie ondernemers vaak wit wegtrekken wanneer ik hen hiernaar vraag. Is het niet vreemd dat veel bedrijven het nooit hebben over de ROI van hun boekhouder of technische dienst? De boekhouder doet niets anders dan het overtypen van de administratie in mooie financiële overzichten. De technische dienst vult zijn dagen met schoffelen, toiletgebouwen schoonmaken en hier en daar een storing oplossen. Meer niet. Hebben we te maken met een wat groter bedrijf met receptie en horecavoorzieningen, dan zie ik vaak nog wat extra loslopende honden die nog op de payroll staan.

We doen marketing vooral niet zelf!
Uit mijn ervaringen weet ik dat veel werkzaamheden met betrekking tot marketing door vriendjes, familieleden of dubieuze zzp-ers er “even” bij gedaan wordt. Laten we het niet hebben over het uitbesteden van deze marketingdiensten. Ik vind het onvoorstelbaar dat er bedrijven zijn die zelfs nog nooit een emailcampagne de deur uit hebben gedaan, laat staan dat ze weten wie hun klanten zijn. Trouwe gasten die jaarlijks hun staangeld betalen en niet in een klantendatabase te vinden zijn? Nog beroerder is het als je geen omzetcijfers en bezoekersaantallen kunt vergelijken met periodes uit eerdere jaren.

U werkt in een márkt
Weet u wel dat u als recreatieondernemer in een markt opereert waar zich potentiële gasten bevinden? En wat doet u er als ondernemer aan om in die markt klanten te veroveren? Ja… u kijkt de andere kant op of geeft het weer de schuld! U laat de boekhouder meer lijstjes maken, de technische dienst nog eens extra het gras maaien, u zet wat bloemetjes op de balie van de receptie en de adwords campagne besteden we uit. En we kijken elke dag in onze computer of de boekingen en de kaartverkoop wel goed gaat. We hebben toch onze advertenties in de bekende gidsen en dagbladen staan?

Klant in plaats van product
Het overgrote deel van de operationele kosten gaat naar personele inzet waarbij men in hoofdzaak is gericht op het “product” in plaats van de klant. Bedrijven die zich niet aanpassen aan de veranderende omstandigheden en hun organisatie niet weten te kantelen, zullen uiteindelijk van een koude kermis thuis komen. Mijn advies is om juist zoveel mogelijk onderhoudswerkzaamheden uit te besteden en meer inzet en capaciteit vrij te maken voor marketinginspanningen. Elke onderneming in het MKB zou minimaal één fulltimer in dienst moeten hebben alleen voor marketing zodat de leiding zich vier van de vijf dagen kan richten op sales. O ja, en de boekhouder moet ook andere lijstjes produceren.

Ondernemen nieuwe stijl
Zet je bedrijf op de kop, gooi dat geklungel eens aan de kant en ga ondernemen nieuwe stijl. Sta je niet in Google, dan weet de klant jou niet te vinden. Er zijn meer dan driehonderd verkoopkanalen waarvan u het merendeel van het bestaan niet eens kent. Recreatieondernemers moeten een andere bril op zetten en het marketingvraagstuk zelf onder de knie zien te krijgen. Ik vind het niet te geloven dat er zoveel geld naar marketingbureaus gaat die gewoon kunstjes uitvoeren. Zij “nemen de emailcampagnes” uit handen, zodat ondernemers achterover kunnen blijven leunen. Maar dan wel verwachten dat er boekingen komen.

Of zie daar terugkerende kosten voor het uit handen geven van adwordscampagnes zonder enig doel of relevantie. Voor externe bedrijven is het gewoon bulkwerk zonder enig effect. Denk je dat aansluiting bij een keten de oplossing is? Ook dan kom je bedrogen uit. Het ontslaat je niet van de noodzaak om zelf je marketing op te pakken. Wat heb je aan het kopen van likes op Facebook zonder dat er een relatie is met de gast?

De afgelopen maanden zijn wij voor diverse recreatiebedrijven actief geweest om een verandering op gang te brengen. Zodat men met meer energie, mankracht en budget aan de slag kan met een gerichte aanpak gebaseerd op heldere uitgangspunten. Wilt u weten hoe wij dat aanpakken of bent u nieuwsgierig hoe wij u kunnen helpen? Begin eerst eens om een jaarplanning op de muur te hangen van uw kantoor en breng de belangrijkste verkoopperiodes en evenementen in kaart. Of laat u helpen met een support abonnement waar wij in vier dagdelen uw marketing opzetten en u zelf de baas wordt over uw salesactiviteiten.

Camping Zonneweelde op zoek naar Belgische gasten!
Marketing houdt niet op bij de landsgrenzen. Zo was het voor veel recreatiebedrijven uit Zeeuws-Vlaanderen not done om ook bij onze zuiderburen in België op zoek te gaan naar een nieuwe doelgroep. Men adverteerde wel in Groningen op een paar honderd kilometer afstand maar men was blind voor de Belgische markt. Graag willen wij u laten zien hoe een van onze relaties hun bakens verzetten en een andere bril opgezet hebben.

Omdat het aantal Belgische toeristen in Zeeland fors toeneemt, zijn Zeeuwse ondernemers dinsdag op belgencursus geweest in Gent. Voor wie er niet bij kon zijn en het de Belg toch graag naar de zin wil maken. 8 tips die helpen bij het verleiden van de Belgische toerist.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Tankstation

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Dolfinarium

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Holland marketing

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Schaapskudde Ermelo

[/column]

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.