Zeeuwse Kust is meer dan een camping: jaarplaatsen, chaletpark, campers, glamping en hotel
Bij Renesse denk je wellicht aan een badplaats in de provincie Zeeland bekend van de jongerenproblematiek. In de volksmond: de zuipcampings. Jarenlang overheersten jongeren in de weekends en schoolvakanties het sfeerbeeld. Dit werd min of meer gefaciliteerd doordat bepaalde campingbedrijven deze ‘zuipschuiten’ als doelgroep centraal stelden. Juist deze bedrijven leggen het loodje in de huidige tijd, waarin het gaat om kwaliteit en gastbeleving.
Tijd voor de recreatieondernemers om enkele jaren geleden samen met de middenstand van de badplaats het roer om te gooien, om Renesse te laten uitgroeien tot een gewilde vakantiebestemming aan zee. De stranden behoren er tot de mooiste van ons land en bijna elke strandovergang kent een luxe strandtent die jaarrond geopend is. Slapen op het strand in luxe strandhuisjes zal hier niet gebeuren; daar zullen diezelfde recreatieondernemers zich tegen verzetten.
Als ik naar Concert at Sea fietste, kwam ik altijd langs De Zeeuwse Kust. Een compleet nieuw resort dat bouwde aan een vernieuwende toekomst direct onder de duinen. Wij vroegen Marc Ruijtenberg waar hij de inspiratie heeft opgedaan voor het ontwikkelen van een dergelijk veelzijdig bedrijf.
Het belangrijkste: de locatie
“Wij zijn in 2006 begonnen met de aanleg van het resort, nadat camping Prinsenhoeve van mijn ouders ophield te bestaan vanwege natuurontwikkelingen. Dat betekende verplicht verhuizen, of stoppen met een zak geld: wij kozen voor de eerste optie om toch weer een nieuw bedrijf op te zetten. Dit moest voor ons aan twee voorwaarden voldoen: klem aan het strand en de zee, en voldoende in omvang om er een levensvatbaar bedrijf van te maken.
Vastgesteld door de RECRON betekende dit voor ons minimaal 300 eenheden. Een agrariër wilde zijn landerijen verkopen aan de gemeente. Na een procedure van zes jaar tot aan de Raad van State toe, gaf de wijziging van het bestemmingsplan ons de ruimte gaf voor ontwikkeling van een Openluchthotel. Het doel was om het kwaliteitsniveau van een hotel neer te zetten met allerlei soorten verschillende accommodaties.”
Inspelen op veranderende marktomstandigheden in verblijfsrecreatie
“In 2006 zijn we gaan graven. Met de receptie op het parkeerterrein zijn we in 2007 gestart met de camping; eind 2007 kwam daar het centrumgebouw bij, gevolgd door de chalets begin 2008. Het voordeel van het niets kunnen doen tussen 2000 en 2006 is dat ik niet alleen heel veel aandacht kon geven aan de kinderen maar ook aan mijn plannen. Het is de beste voorbereiding geweest die ik mij achteraf kan bedenken.
We hebben een ronde langs bijna alle chaletbouwers gemaakt omdat wij hoge eisen stelden aan deze nieuwe vorm van recreatieverblijven. Voor de gemeente moest het een stacaravan zijn; voor de koper moest het echter de uitstraling hebben van een luxe woning. We hebben er 165 geplaatst die allemaal particulier zijn verkocht. De koopprijzen lagen tussen de €90.000.– en €130.00.— exclusief interieurpakket en tuin. In de huidige tijd zouden deze prijzen alweer achterhaald zijn.
De koper heeft de chalet in principe voor eigen gebruik en verhuren kan alleen via onze organisatie. Wij zijn blij met deze opzet, waarbij we gasten zelf de keuze geven voor eigen gebruik of verhuur. Zo’n 75% biedt met regelmaat zijn chalet via ons aan en men betaalt 17% provisie op de verhuur.”
“De camping verdwijnt echt niet!”
“Ik heb een rendement op de camping van €5.000.- per 100m2 gras. Waar elders vind je dat? Hierbij is vooral één ding belangrijk: de locatie. Hetzelfde was bijvoorbeeld op de Veluwe of in de Achthoek niet gelukt. Desondanks hebben wij er bewust voor gekozen om meer variatie aan te bieden in verblijf. Wij willen jaarrond opereren en ook inspelen op de vakantiewensen van de Duitse en Belgische gasten. Ons hotel zorgt met de familiekamers het hele jaar rond voor aankomsten en campers komen eveneens het hele jaar. Luxe kamperen kan in onze glamping accommodaties.
Het voorzieningenniveau hebben wij uiteraard aangepast op al deze vormen van verblijf. Een ontbijtbuffet voor de hotelgasten, terwijl de campinggast gebruikmaakt van de warme broodjesservice. De twee restaurants (à la carte en een pizzeria) bedienen verschillende uitgavepatronen. Een familiezak friet met mayo en frikandellen kennen wij uiteraard ook. De keukenbrigade bestaat uit 3 vaste koks. En dan is er nog de supermarkt waarmee we ook de chaleteigenaren en de jaarplaatsgasten voorzien van het gemak van de dagelijkse boodschappen. Wij zijn van mening dat dit onderdeel is van de beleving.
Door deze opzet met luxe verblijfsaccommodaties kunnen wij jaarrond draaien en daardoor ook meer luxe bieden aan de kampeerder die bereid is om daarvoor te betalen. De hotelgast is gewend meer te besteden in de horeca; hij komt naast het ontbijt ook vaak lunchen en dineren, terwijl de campinggast misschien maar 1 keer van het restaurant gebruikmaakt. Een hotelgast boekt daarentegen kort van toevoeren, terwijl de campinggast al maanden vooruit boekt. In het begin was ik regelmatig erg nerveus, maar wanneer Helga van Leur roept dat het mooi weer wordt, lopen alle kamers vol.”
Is een glampingpark wel te combineren met een hotel?
“Ja hoor, zolang je je maar goed afvraagt welke gasten je wilt in het hotel en goed communiceert wat je bent. Wij richten ons bewust niet op de zakelijke markt. Het hotel is met name bedoeld voor gezinnen met kinderen, die gebruik willen maken van de campingsfeer en activiteiten maar niet met een caravan op pad willen. Ze lopen wel gewoon beiden in de korte broek.
Wij hebben een enorm aanbod aan recreatieve voorzieningen die door alle verschillende gasten worden gebruikt. Het binnenzwembad is noodzakelijk voor een topcamping. De verbreding om ook bij mooi weer buiten zwemvertier aan te bieden, met bijvoorbeeld een spraypark of spetterbad, is een trend die zich verder zal ontwikkelen. De binnenspeeltuin is een voorwaarde bij slecht weer maar vooral ook gemak tijdens etenstijd: kinderen kunnen zich heerlijk uitleven terwijl de ouders rustig tafelen. We beschikken zelfs over een bioscoop met zestien stoelen.
Het vergt een andere personele aanpak om zo’n gevarieerd aanbod vlekkeloos te laten draaien. Sinds vorig jaar zit er iemand tussen de directie en de afdelingshoofden. In de zomer zijn we wekelijks met 130 man; in de schouderseizoenen met zo’n vijftig. Marketing is ondergebracht bij de receptie, in totaal 1.5 FTE. Dankzij onze locatie hoeven we minder aandacht te besteden aan marketing. De gasten komen toch wel naar zee. We zouden hiervoor wat minder kunnen budgetteren, maar je moet niet wachten totdat het wat minder gaat.”
Gaan de seizoensbedrijven verdwijnen?
“Ja, 100%! De investeringen zijn dusdanig dat er geen andere optie meer is dan jaarrond exploitatie. Mensen gaan steeds korter op vakantie. Het kan hier ook lekker zijn in de winter want het chalet biedt meer comfort. Renesse heeft strandtenten die het hele jaar open zijn. En wij hebben voorzieningen zoals het zwembad. En de consument heeft het geld. Een uitdaging is voldoende gekwalificeerd personeel. En de horeca blijft de grootste uitdaging in het voldoen aan de behoefte en de verwachtingen van de gast.
Ik haal veel inspiratie uit de manier zoals wij met ons gezin de wintersportvakantie willen beleven; zo wil ik het ook hebben binnen ons bedrijf. Als ik met mijn vrouw aan tafel zit met een glas wijn moeten de kinderen kunnen rondrennen in de indoor speeltuin. Als ze binnen 20 minuten terugkomen dan is de speeltuin niet goed. En waarom altijd weer twee kamers moeten boeken in plaats van een grote familiekamer? Wij bieden daarom kamers voor 5 à 6 personen.”
Waar stopt de vraag naar meer luxe?
“Die vraag stopt niet, de vraag is alleen wat we onder luxe verstaan. Gasten willen het beter hebben dan thuis en misschien is een nieuw horecaconcept de volgende stap als je ze wilt blijven verrassen. Je kunt dit nu nog niet bedenken; je weet alleen zeker dat het anders is dan nu. 10 jaar terug was de Wi-Fi alleen nog voor het ophalen van de e-mail; nu gaan we –even heel gekscherend- naar een toekomst waar de pizza’s de tent invliegen met een drone. Wij hebben zeker ambities en wij zitten niet stil; achter de schermen wordt gewerkt aan onze toekomst.”
Hans van Leeuwen, trendwatcher en recreatieadviseur
[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#efefef” background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]