Openluchtmuseum Archeon realiseert verblijf in de historie

Openluchtmuseum Archeon realiseert verblijf in de historie

Door Walter Jonker

Archeon in Alphen aan de Rijn biedt sinds tien jaar een bijzondere overnachtingsmogelijkheid; verblijven in een historische omgeving. Een zeer zwaar gethematiseerd 2-daags middeleeuws verblijf, midden in het museumpark, is het oorspronkelijke concept. Inmiddels is er ook een light-variant in luxe lodges. Hier verblijft de gast 4 dagen, maar wel iets minder intensief in de beleving.

Het concept ‘verblijven in de middeleeuwen’ is zeer kleinschalig. Er zijn nu drie accommodaties (familiekamers t/m 5 personen) beschikbaar op de bovenverdieping van drie middeleeuwse huizen midden in het museumpark. De gasten krijgen bij aankomst een passend kledingpakket aangemeten worden twee dagen lang ondergedompeld in het middeleeuwse leven. Zo bakken zij o.a. hun eigen brood en mogen in het museumpark actief meedoen met verschillende ambachten. Directrice Monique Veldman is bijzonder enthousiast over deze toevoeging aan haar park: “De gasten vinden het helemaal geweldig en lopen de hele dag in traditionele kleding door het park. Ze zijn daarbij eigenlijk niet te onderscheiden van onze vrijwilligers die er ook zo bij lopen. De accommodaties zijn zeer in trek, ook voor bijzondere gelegenheden zoals bijvoorbeeld ‘de huwelijksnacht’. Wie een accommodatie wil boeken moet er bijtijds bij zijn. We zijn nu al volop voor het jaar 2024 aan het boeken en dat loopt al aardig vol.”
De gasten hebben de beschikking over één grote ruimte, waarin wel stroom aanwezig is. Na sluitingstijd van het park is ook de benedenruimte van het huis beschikbaar voor de gasten. (overdag lopen daar de dagbezoekers van het park) Voor 2 dagen (1 nacht) wordt een arrangementsprijs van € 228 per kamer (o.b.v. 2 personen) gerekend.

Ontwikkelingen: Er is nog een vierde pand gepland op het park; een Amsterdam koopmanshuis, waar men ook een verblijf in wil realiseren. Aan de huidige drie voorzieningen wordt komend jaar ook nog een middeleeuwse tobbe, voor meer comfort toegevoegd.

Een light variant
Het park biedt inmiddels ook een light variant van de historische beleving. Daarvoor is een veldje ingericht met tien 4-persoons luxe lodges, met o.a. een koelkastje. Deze ‘Expeditie Archeon’ is een 4/5 daags arrangement. De tenten zijn niet gethematiseerd, maar er wordt bij de inrichting wel gebruik gemaakt van leuke verwijzingen naar historische gebruiken, zoals b.v. een warm schapenvel op de stoelen en een lavendeltakje op je kussen. ’s Ochtends worden de gasten opgehaald door Archeotolken die de gasten in groepen meenemen naar het museumpark. Overdag worden er diverse activiteiten georganiseerd die een link hebben met de activiteiten uit het verleden, zoals boogschieten. Bij het arrangement zijn ook twee diners in het restaurant op het museumpark inbegrepen. Veldman: “Het leuke van deze kleinschalige opzet is dat de gasten veel samen met elkaar optrekken. Alhoewel iedereen zijn eigen accommodatie heeft, zie je dat ’s avonds de meeste mensen elkaar opzoeken bij het kampvuur midden op het veldje.”
Het verblijf is comfortabel in de luxe lodges en de gasten kunnen er makkelijker voor kiezen om even niet ondergedompeld te worden in de historische ambiance. Het ontbijt wordt ’s ochtend bij de tent bezorgd; ook met ingang van dit jaar heeft elke luxe lodge er ook een privé sanitair unit bij. Veldman: “Die toevoeging wordt zeer hoog gewaardeerd. Het eerste jaar werd er gebruik gemaakt van een centraal sanitair gebouw.”


Hoe om te gaan met de kleinschaligheid?
De kleinschalige aanpak heeft zo z’n voor- en nadelen. De gasten waarderen de charme en betrokkenheid bij het totaalconcept. Je krijgt je eigen gids mee, die je van alles vertelt over het park. Vanuit bedrijfsmatig oogpunt zijn er wel keuzes gemaakt om de kosten niet al te sterk op te laten lopen. Voor de receptie wordt gebruik gemaakt van de receptie van het museumpark die van 8 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds geopend is. In de avonduren is er een noodtelefoonnummer beschikbaar. De Archeotolken die worden ingezet zijn wel betaalde krachten.
Vanuit consumentenperspectief is dit park zeer succesvol. Dat blijkt o.a. het feit dat de middeleeuwse accommodaties al heel ver van tevoren volgeboekt raken. Ook ziet het park veel terugkerende gasten.

Meer informatie: www.archeon.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.