Overwinning van De Keizer op de horeca haters

woensdag 28 mei 2014 – Horeca uitbesteden of in eigen beheer exploiteren? Elk jaar is het weer volop ergernis en wikken en wegen. Een vaak gehoorde kreet is “konden we er maar vanaf!”. Ik kom het bijna dagelijks tegen als ik in gesprek ben met de recreatieondernemer. Horeca is gewoon niet hun “ding” en in veel gevallen ligt desinteresse ten grondslag aan deze vooringenomen houding. Men begrijpt niet dat dit in de huidige tijd niet vol te houden is.

Een veel gehoorde kreet is ook “internet marketing is niets voor mij”!. Het besef dat men lekker buiten op de camping of in het park niet kan ontsnappen aan de horeca of online marketing zal door veel ondernemers heel snel opgepakt moeten worden. Je voelt het gewoon wanneer een horecazaak is uitbesteed en geen onderdeel uitmaakt van het geheel. Het hangt er maar een beetje bij en dat komt vaak doordat de belangen van de partijen (lees: eigenaar/verhuurder versus huurder/horeca uitbater) te ver uit elkaar liggen. Te veel hobbels moeten genomen worden om veel – zo niet alles – met de mantel der liefde te bedekken en de relatie met de huurder van de horeca op gang te houden.

Vaak ligt de bal bij de huurder die niet snapt dat hij niet achterover kan liggen om te wachten op klanten. Dat komt omdat bij het aangaan van dit soort relaties (de intake) men te vaak kiest voor horeca ondernemers met te weinig kwaliteiten. Het zal in de meeste gevallen ook te maken hebben met beperkte “verdien” mogelijkheden. Maar het is toch niet onbelangrijk om te vermelden dat de horeca evenals online marketing zijn uitgegroeid tot de belangrijkste – zo niet de meest noodzakelijke – activiteiten voor een optimale gastbelevenis.

Openingstijden, arrangementen, communicatie, tarieven, betalingen, gastbeleving en gewenste kwaliteit zijn zo maar enkele zaken die overal op spelen en voor discussie en problemen zorgen. Te vaak is de receptie al vroeg in de morgen geopend en ontwaakt de camping terwijl het restaurant nog in een desolate toestand verkeert met een vervuild en/of weinig sfeervol terras dat pas tegen een uur of elf de luiken letterlijk en figuurlijk opent – wanneer de kroegbaas zijn roes heeft uitgeslapen.

Ook Harry en John Keijzer – de grote inspirators van vijfsterren camping TerSpegelt – waren het gesappel jaar in jaar uit met de horeca helemaal zat. Zij zagen dat het aangezicht van hun camping werd bedoezeld en na het laatste faillissement trokken ze de stoute schoenen aan om zelf in een horeca avontuur te stappen…..en niet zonder resultaat. Ook zij zitten graag op hun kooimaaier en scheuren over de camping om alles piekfijn in orde te brengen. Met online internet had men eerder nog niet zoveel op maar daar is sinds vorig jaar ook een professional voor aangetrokken.

Samen hebben Harry en John op de motor tienduizenden kilometers afgelegd op zoek naar de ultieme keizerlijke ambiance voor hun nieuwe restaurant met open keuken en een speciale Josper houtskool oven. Een bijzondere menukaart met gevarieerde streekproducten en grensoverschrijdende gerechten. De keizerlijke garde zorgde voor een warm welkom en een prettige bediening. Wel kan men nog de samenstelling van het team wat meer afstemmen op de gasten die in grote getalen aanwezig waren op de tweede “oefen” avond waar wij te gast waren.

Niets hebben De Keizers aan het toeval overgelaten. Op ons tafeltje ligt een compleet boekwerk als ware het een examenschrift. Wie het sfeervolle, stijlvol en tegelijker tijdloos restaurant betreedt, kan met geen mogelijkheid ontsnappen aan de fraaie open keuken. Een relatie leggen met de achterliggende vijfsterren camping komt dan ook niet meer in mij op. Gelukkig heeft men ook daar voor ieder wat wils en richt men zich op een bredere doelgroep.

Met honderdveertien couverts en drie foodconcepten door de dag heen kan men in de open keuken inspelen op de vraag van de gast naar betaalbare prijzen. Met de komst van dit restaurant brengt men TerSpegelt naar meer dan een vijfsterren classificatie. Het zal beslist nog wel hier en daar enkele aanpassingen vergen tot alles gesmeerd zal verlopen en de restaurant experience als geheel onderdeel uitmaakt van een meerdaags verblijf of een avondje uit.

Ondanks dat was voor ons de tweede “test” avond al bijna een acht. Wanneer een mooi familieportret van de beide broers Keijzer in het restaurant boven de open haard hangt met hun verhaal op de menukaart dan wordt dit beslist een tien!

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies/uw bedrijfadviseur

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.