Prettaks nieuwe melkkoe voor gemeente

Het jachtseizoen is geopend!
Het lijkt wel of ze bij de gemeente Hilvarenbeek een potje scrabble hebben gespeeld om een nieuwe naam te verzinnen voor de aanpak waarmee men de komende jaren de dagrecreatie financieel de nek omdraait. Om de gemeentebegroting dekkend te krijgen, wil men namelijk vanaf 2016 meer dan een ton aan “plezierbelasting” binnen halen. Daarnaast is de toeristenbelasting – ook wel vermakelijkhedenretributie of plat gezegd prettaks – en passant nog eens met 15% opgeschroefd. Ook binnen de gemeente Coevorden speelde een tijd geleden eenzelfde discussie om Plopsa Indoor aan te pakken met de plezierbelasting. Het is toch domweg een brevet van onvermogen van gemeentebestuurders om hun tekorten op de begroting op deze manier te dichten!

Schandpaal voor gemeente
Schiermonnikoog wil de toeristenbelasting verhogen met 23%. Ook op Ameland is een stijging voorzien van 10%. De Utrechtse Heuvelrug wordt al belast met een hogere heffing. Toppunt is de 50% verhoging die gepland staat bij de gemeenten Deurne. Hierdoor gaat het tarief van groepsaccommodaties en minicampings van € 0,90 naar € 1,40 per persoon.
De Panne – Mayaland-SwingboomDe verschillen binnen bepaalde regio’s zijn groot. Zo vraagt men in Brabant bij een toeristische trekpleister als Oisterwijk € 1,45 euro per persoon per nacht. Bergen op Zoom heeft één tarief voor alle overnachtingen van € 1,33 euro en in Nuenen moet € 2,16 worden betaald. Een hotelovernachting in Den Bosch kost een toerist € 3 euro, ten opzichte van € 3,50 in Eindhoven. In Breda betaal je juist een percentage van de overnachtingskosten, namelijk 3,25%. Dan zien we her en der ook nog eens een aanslag van “oneerlijke” forensenbelasting voor eigenaren van chalets en bungalows.

De toeristische sector is zo’n beetje de navelstreng van het incompetente beleid van veel gemeenten. Hoe haalt men het in zijn hoofd om nieuw beleid te ontwikkelen dat erop gericht is de toeristische gasten naar huis te sturen? Precario- en reclamebelasting is de volgende maatregel voor veel gemeenten om extra inkomsten uit de toeristische sector te betrekken. In Haaksbergen gaat de horeca al met ingang van 2016 voor het eerst deze belasting voor zijn kiezen krijgen.

Gratis parkeren
Heeft het beleid niet een averechtse uitwerking? Zien wij al niet dat hier en daar het parkeerbeleid van gemeenten onder druk komt te staan? De eerste gemeenten zijn al op hun schreden teruggekeerd en bieden gratis parkeren aan. De consument blijft weg en een gevolg is leegstand van panden en afnemende bezoekersaantallen in traditionele winkelgebieden. Zie daar de negatieve spiraal waar “gemeenten” door eenzelfde geklungel in terecht komen.
_H1A2987Waarom kiezen we niet voor een eenduidig beleid en nemen we een voorbeeld aan andere gemeenten die GEEN toeristenbelasting en vermakelijkhedenretributie heffen? Of waarom kiezen we niet voor een aanpak waarbij inkomsten herinvesteert worden in deze belangrijke economische groeisector! Wie valt onder de gemeente Borsele (winnaar van de Pleisureworld Toeristenbelasting Award 2013) wordt geconfronteerd met een aanpak waarin de gelden weer terugvloeien naar toeristische versterking van het economisch klimaat. En dat met een grote stem van de recreatieondernemers zelf.

Brancheorganisatie Recron laat weten dat eenmaal gekozen beleid niet meer terug te draaien valt en dat we ermee moeten leren leven. Toch hebben wij ook tijdens de laatste lokale verkiezingen meegemaakt dat nieuwe collega’s andere keuzes durven te maken en soms zelfs een streep door de plannen durven te zetten. Regionale samenwerking biedt in meerdere opzichten kansen waarbij ook het naar huis sturen van de lokale bestuurders wel eens een eerste aanzet kan zijn om een regio goed op de kaart te zetten. De handschoen zal dan wel door de recreatieonderndernemers zelf opgepakt moeten worden. En als er gemeenten zien die eens bijgepraat moeten worden hoe zij hun beleid anders kunnen inrichten, dan zie ik de uitnodiging gaarne tegemoet!

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

PS: wanneer vliegt het eerste college van bestuurders de laan uit?

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.