Roompot Beach Resort Nieuwvliet-Bad: een walk through-verbinding met het strand

Auteur: Hans van Leeuwen

Het Zeeuwse Roompot zette in eigen provincie in het afgelopen decennium maar liefst zeven nieuwe parken op de kaart, waaronder in Breskens, Domburg, Renesse, Dishoek en Nieuwvliet-Bad. Een ontwikkelbedrag van 600 miljoen euro, werkgelegenheid voor ongeveer zevenhonderd mensen, een totaal van 12.500 bedden en een prognose van 90 miljoen euro per jaar aan bestedingen in de regio.
Op een unieke plaats aan de kust van Zeeuws-Vlaanderen realiseerde Roompot het Beach Resort Nieuwvliet-Bad: een groot kustpark dat met verrassend veel aandacht is ontwikkeld. Met een loopbrug is het resort direct verbonden met het strand. Midden in de beleving.

 

Als extern adviseur voor Roompot voerde ik in 2017 een feasibility study uit naar de vakantiebeleving van een groot vakantiepark met als doel een zo hoog mogelijke jaarronde bezetting. Anno 2023 is Beach Resort Nieuwvliet-Bad een van de genomineerden in de verkiezing ‘Meest innovatieve vakantieparken in de Benelux’ en kon ik tijdens een kort verblijf in een zespersoons V6B luxe villa zelf ervaren welke bijzondere vakantiebelevenissen het resort te bieden heeft en wat er uit het advies van destijds overeind is gebleven.

In kader:
Nieuwvliet-Bad ontwikkelt zich als nieuwe toeristische hotspot in wording, gelegen aan de kust in Zeeuws-Vlaanderen. Een dorp verderop ligt zusterpark Roompot Noordzee Résidence Cadzand-Bad als een van de grotere vakantieparken in dit stukje Zeeland. Toch heeft iedere locatie een eigen sfeer. In Nieuwvliet-Bad loop je via een vlonderpad direct het strand op. Een klein nadeel is wel dat de strandtenten hier jammer genoeg niet het hele jaar geopend zijn. Nieuwvliet-Bad is een van de laatste locaties aan de Zeeuwse kust waar de afgelopen jaren nog nieuwe grootschalige vakantieparken zijn geopend. Andere nieuwkomer is o.a. Dormio Resort Nieuwvliet-Bad dat in 2024 zijn voltooiing bereikt en uiteindelijk 124 verschillende vakantiehuizen in het luxere segment zal bieden. Andere bekende namen in deze omgeving zijn 5 sterren Zeeland Camping Zonneweelde en Strandcamping Groede.

Elke fase aanpassen aan nieuwe standaarden
De ontwikkeling van 700 vakantiewoningen die bij elkaar zo’n tien jaar in beslag heeft genomen, beslaat zo’n zes verschillende fasen waarbij zichtbaar is dat dat men door de jaren heen telkens weer heeft doorontwikkeld naar de nieuwe standaarden. Het vetrekpunt was de verkoop van kwalitatief traditionele woningen aan particuliere investeerders. Kijkend naar latere fasen is juist een opzet met een ‘landscaping first’ benadering zichtbaar, waarbinnen de bijzondere accommodaties met meer oog voor de natuurlijke inbedding van een kustpark een plaats hebben gekregen. Ondanks de grote omvang van dit vakantiepark vinden wij dat de luxe villa’s en toffe Beach Lodges allemaal met veel zorg en aandacht zijn gerealiseerd. Ook hip, hot & happening lifestyle elementen zijn meegenomen in de laatste fasen. Zo is er erg veel aandacht voor het terras met allerlei functies voor een aangenaam verblijf. Bovendien moet sinds enkele jaren elke nieuwe ontwikkeling bij Roompot voldoen aan de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen.

De rebranding van Roompot
Baptiste van Outryve uit het directieteam van Roompot en Landal GreenParks vertelt ons over de rebranding waar Roompot vanaf 2020 mee bezig is: “De rebranding begint bij een nieuwe naamsbepaling, bestaande uit vier elementen (merknaam Roompot, het USP van het park, de toevoeging ‘Resort’ en de geografische ligging). Wij hebben het als Roompot niet meer over vakantieparken maar over Resorts. Vandaar Beach Resort Nieuwvliet-Bad. Een ander voorbeeld is het aan een meer gelegen Roompot Lakeside Resort Brielle. Alle signing op de parken is aangepast met Engels als hoofdtaal, een immense klus. Wij zien voor dit Resort dat al deze aanpassingen in combinatie met onze vernieuwende communicatiemiddelen via de app al heeft gezorgd dat de NPS-score boven de vijftig punten uitsteekt. Iets om trots op te zijn.”
Een Engels bedrijf kreeg bovendien in 2020 de opdracht om het verhaal van Koos Konijn te laden met meer storytelling en live entertainment met beperkte inzet van mensen. Koos kreeg een nieuwe look & feel en ook is de toevoeging van ‘Konijn’ vervallen om beter aansluiting te vinden bij een internationaal publiek.

Centrumgebouw als ‘walk through’ verbinding met het strand
Een van de bijzondere gastervaringen vindt men hier in het centrumgebouw van het park. Deze vormt een soort walk through: de doorgang van het gebouw sluit direct aan op de verbinding met het strand. De eyecatcher van dit resort is het zwembad; tevens met 1.225m2 het grootste van heel Zeeuws-Vlaanderen en het modernste van Zeeland.

Opvallend onderdeel is de enorme vuurtoren waar vanuit drie glijbanen je naar beneden laten plonzen: de snelle hoge speedslide, de 55 meter lange bandenglijbaan en de lagergelegen aquasmash.
Foto; het centrum gebouw met een “walk through” verbinding naar het strand

Roompot zet bovendien enorme stappen vooruit in een persoonlijke guest journey. Tot zelfs een telefoontje na aankomst aan toe, met de vraag hoe de accommodatie-ervaring is. Een persoonlijke noot van de schoonmaak in de vorm van een briefje geeft ook het gevoel van echte betrokkenheid.
Het laat zien dat Roompot hard aan de weg timmert om zich marktleider-waardig te presenteren.

Hans van Leeuwen
Trendwatcher, Leisure Expert, Conceptontwikkelaar & Adviseur in Recreatie & Toerisme Pleisureworld

Deze vakantieparken zijn tot op heden bezocht; Parc Granuenta – Vakantiepark Molenwaard – Cuber Suites Veluwe – PUUR Exloo – Dormio Resort Nieuwvliet-Bad – Warredal – Roompot Beach Resort Nieuwvliet-Bad – Hof van Saksen – Zeeland Camping Zonneweelde

In kader: Gekozen door de jury in de longlist: ‘Top 10 Meest innovatieve vakantieparken in de Benelux’
https://www.pleisureworld.nl/verkiezing-meest-innovatieve-vakantiepark-concept-in-de-benelux/

De 39 parken uit de longlist wordt gevraagd om hun medewerking om juryleden hun park te laten zien en beleven. De ervaringen van deze bezoeken worden gedeeld in diverse vakmedia. (w.o. Pretwerk.nl, NRIT Media, en Recreatief Totaal). De beoordelingsperiode loopt van juni 2023 t/m mei 2024. De verkiezing vindt plaats door een vakjury, die de vakantieparken niet alleen beoordeeld op consumentenwaarderingen, maar ook op bijzondere concepten en innovatie in de bedrijfsvoering. De bedrijven die in aanmerking komen voor deze prijs een voorbeeld voor andere ondernemers in de verblijfsrecreatie.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.