Stadscamping in het groen

SVR Camping De Boomgaard schuift imago boerencamping aan de kant

Bij Camping De Boomgaard staat een nieuwe generatie recreatieondernemers aan het roer; Michel Jansen is samen met zijn partner Edy Jansen – van Zijl de opvolger van Harry van Zijl. Wie via Google op Camping De Boomgaard zoekt, vindt bij Kamperen bij de Boer onder andere de volgende omschrijving: “Minicamping De Boomgaard in Bunnik, een (middel)kleine camping in de provincie Utrecht, is een groen park in het centrum van het land. Het mooie, ruim opgezette park ligt midden in de mooie Kromme Rijnstreek en is een uitstekend uitgangspunt voor het maken van mooie fiets-, wandel- of vaartochten. U kunt o.a. genieten van de Hollandse waterlinie, de Utrechtse heuvelrug en diverse forten. Ook de stad Utrecht en de omliggende dorpjes zijn de moeite van uw bezoek meer dan waard. Door onze centrale ligging is alles binnen handbereik”.

Maak van je bedreiging een kans
Voor niet iedereen is zichtbaar dat op slechts 25 meter afstand een achtbaanssnelweg voor de deur ligt waar dagelijks duizenden auto’s op de A12 voorbij razen. Als klap op de vuurpijl wordt binnenkort ook nog eens naast de camping een nieuwe rondweg Houten-Oost aangesloten op de A12.

Het bedrijf heeft zich in de afgelopen veertig jaar ontwikkeld van fruitteeltbedrijf naar boeren camping met het SVR label. Momenteel heeft Camping De Boomgaard 91 seizoenplaatsen, 133 toeristische plaatsen en 4 verhuurcaravans. De Boomgaard is een middelgrote camping welke feitelijk zijn SVR status is ontgroeid. Zeker nu ook de nieuwe generatie door een bedrijfsovername de regie heeft overgepakt en waarbij vader Van Zijl nu als senior meewerkt binnen het bedrijf. Men is bewust bezig om op een andere manier te kijken naar het type gast en de mogelijkheden omtrent de centrale ligging. Op slechts 7 kilometer fietsen sta je al pal voor de deur van de Dom in Utrecht.

Samen met een externe adviseur is men een masterplan aan het ontwikkelen voor een nieuwe toekomstvisie. De nieuwe uitgangspunten worden verwerkt in praktisch uit te voeren doelen. Om draagvlak te creëren en verbindingen te leggen in de regio zijn er al contacten gelegd met Marketing Utrecht en gemeente Bunnik waaronder de wethouder en de burgemeester. Ook toeleveranciers praten al mee over nieuwe toepassingsmogelijkheden met oog voor groei en uitbreidingen. Toekomstgericht komt het er waarschijnlijk op neer dat de SVR vaarwel wordt gezegd omdat er geen enkele toegevoegde waarde meer aan toegekend kan worden.

Stadscamping in het groen
Doordat er afstand genomen wordt van de traditionele camping zien we een aantal nieuwe mogelijkheden in het gebruik en de toepassingen ontstaan. Camping De Boomgaard als stadscamping in het groen zal een totaal ander beeld opleveren dan die van de traditionele campings die veranderen in grote vakantieparken. Het bedrijf zal meer moeten inspelen op de dynamische ligging aan de rand van Utrecht. De eerste grote gebruikersgroep die in beeld komt is die van de camperaars. Camping De Boomgaard is als unieke overstapplaats centraal in Nederland een top locatie.

Er wordt gedacht aan circa honderd camperplaatsen met een selfsupporting incheck desk. Utrecht is een groeiende destinatie voor stedentrips en daarom zullen er ook een aantal hotel lodges in de plannen opgenomen worden. Daarmee is het tevens een aantrekkelijk en betaalbaar alternatief voor de zakelijke markt, waaronder die van de Jaarbeurs Utrecht.

Voor het toeristische imago zijn een paar trekkershutten van de nieuwste generatie gepland. Er wordt gedacht aan uitbreiding met privé sanitair naast een centraal sanitair gebouw dat gericht is op de vaste camping gasten, voor het typische kampeersfeertje. Het toeristisch kamperen dicht bij de grote stad blijft een voorname rol spelen. Het grote aantal seizoenplaatsen zal omgeturnd worden naar jaarplaatsen. Momenteel wordt een aantal scenario’s uitgewerkt om te kijken welke verhoudingen de beste omzet genereren in combinatie met het bijpassende bestedingspatroon.

Door de mix aan verblijfrecreatie richt De Boomgaard zijn marketingactiviteiten op andere touroperators zoals Airbnb, Marketing Utrecht, Booking.Com, HotelSpecials en uiteraard ook een enkele traditionele speler in de markt mits deze kan aantonen dat er conversie plaatsvindt.

Oranje Tourcamping
De grote kerstboom op het Museumplein komt al jarenlang uit de voortuin van Camping De Boomgaard. Met de kerstbomenverkoop heeft men een extra bron van inkomsten en sinds 2005 organiseert men kerstevents voor bedrijven en is er een heuse kerstmarkt met allerlei kraampjes waarbij chocomel en glühwein niet ontbreken. Op het kampeerterrein heeft men twee grote recreatieruimtes die voor vele doeleinden kunnen worden gebruikt. Zo is men ook op het idee gekomen om met de Tour de France in 2015 speciale arrangementen aan te bieden en in te spelen op de komst van de vele (inter)nationale wielerfans. Er wordt een geheel Tour de France sfeertje gecreëerd met het gebruikelijke Franse ontbijtje.

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een nieuw bezoekers- en ontvangstcentrum waar men vroeger nog dacht aan een receptie. De bedoeling is de veelzijdigheid van de camping optimaal te benutten door goed te kijken waar de kansen liggen van het bedrijf. Dagrecreatie met verblijfsrecreatie zullen dwars door elkaar heen lopen evenals de vele mogelijkheden voor bijzondere evenementen en activiteiten. Er wordt nu bijvoorbeeld gedacht om ambachtelijke appeltaart van appels van eigen boomgaard te bakken en aan een retailfunctie met streekproducten gericht op de stadsmensen van Utrecht.

Dit redactionele artikel is tot stand gekomen met medewerking van Michel Jansen & Edy Jansen van Zijl – www.campingdeboomgaard.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.