Aandacht voor oudere generaties!
Family Entertainment Centers (F.E.C.’s) zijn volop in ontwikkeling. Waar het een relatief nieuwe tak van sport is voor de Nederlandse leisure industrie, kennen we wereldwijd al heel wat verschillende vormen. Een eenduidige definitie is er vooralsnog niet, maar centraal staat vermaak voor de hele familie. Tijdens het F.E.C. congres van IAAPA/Recron werden wij bijgepraat door Steven Rhys van het Canadese FORREC. Belangrijkste trend: steeds vaker neemt men de oudere generatie als uitgangspunt bij de ontwikkeling van F.E.C.’s. Ouders willen namelijk ook lol hebben!
Date parks en simulatorclubs
Zo kent men in Moskou bijvoorbeeld een entertainment center dat dient als indoor “date park” voor volwassenen, compleet met verschillende cafés, skate circuit, interactief theater en gamerooms. In het Franse Lyon kent men I-way: een high end simulator club die zich richt op een nichemarkt van autosportliefhebbers. Terwijl mannen zich uitleven in het digitale racecircuit, vermaken de vrouwen zich in de luxe wellnessvoorzieningen. In Zuid-Korea (East Daegu Theme Park) kunnen oudere generaties lekker loungen en genieten van optredens in grootschalige tuinparken terwijl kinderen zich vermaken van allerlei speelvoorzieningen.
Van ouder- naar kindervermaak
Tegelijkertijd zien we dat “traditioneel” oudergeneratie vermaak zich steeds vaker verbreed tot familievermaak. Wat te denken van de vele kunstmusea die ook de doelgroep van kinderen willen aanspreken? In het Japanse Hakone Open-Air Museum werd een kunstachtige nettenconstructie gebouwd waar kinderen in kunnen klimmen, klauteren en spelen. In het Engelse Tate Modern werden voor enkele jaren terug complete glijbanen gebouwd tijdens de expositie “Test Site”.
Ook de retailsector speelt handig in op familievermaak. Al langer kennen we de Amerikaanse shopping malls, maar nieuw is dat A-merken hun concept verbreden. Luxe warenhuis Louis Vuitton creëerde in Tokyo bijvoorbeeld een enorme speelconstructie voor kinderen.
Merkverbondenheid
Wereldwijd zien we ook de opkomst van de branded entertainment centers, waarbij grote merken zich verbinden aan indoor speelcentra. Denk aan Nickelodeon Universe®, DreamPlay by DreamWorks en Hello Kitty Town. In onze eigen regio kennen we natuurlijk Studio 100 dat succesvol aan de weg timmert met de vijf Plopsa parken. Inmiddels zijn er ook plannen voor uitbreiding in Polen.
Hoe kunnen we deze internationale trends vertalen naar onze eigen sector? Wat kunnen we ervan leren en hoe gaan onze eigen collega’s om met succes- en faalfactoren? Ondernemers die hier meer over willen weten, bezoeken het F.E.C. congres van Pleisureworld op dinsdag 18 november in Evenementenhal Gorinchem. Meer informatie via pleisureworld.nl/events
Susanne Giesbers, projectconsultant