Trends in Family Entertainment Centers

Aandacht voor oudere generaties!

Family Entertainment Centers (F.E.C.’s) zijn volop in ontwikkeling. Waar het een relatief nieuwe tak van sport is voor de Nederlandse leisure industrie, kennen we wereldwijd al heel wat verschillende vormen. Een eenduidige definitie is er vooralsnog niet, maar centraal staat vermaak voor de hele familie. Tijdens het F.E.C. congres van IAAPA/Recron werden wij bijgepraat door Steven Rhys van het Canadese FORREC. Belangrijkste trend: steeds vaker neemt men de oudere generatie als uitgangspunt bij de ontwikkeling van F.E.C.’s. Ouders willen namelijk ook lol hebben!

Date parks en simulatorclubs
Zo kent men in Moskou bijvoorbeeld een entertainment center dat dient als indoor “date park” voor volwassenen, compleet met verschillende cafés, skate circuit, interactief theater en gamerooms. In het Franse Lyon kent men I-way: een high end simulator club die zich richt op een nichemarkt van autosportliefhebbers. Terwijl mannen zich uitleven in het digitale racecircuit, vermaken de vrouwen zich in de luxe wellnessvoorzieningen. In Zuid-Korea (East Daegu Theme Park) kunnen oudere generaties lekker loungen en genieten van optredens in grootschalige tuinparken terwijl kinderen zich vermaken van allerlei speelvoorzieningen.

Van ouder- naar kindervermaak
Tegelijkertijd zien we dat “traditioneel” oudergeneratie vermaak zich steeds vaker verbreed tot familievermaak. Wat te denken van de vele kunstmusea die ook de doelgroep van kinderen willen aanspreken? In het Japanse Hakone Open-Air Museum werd een kunstachtige nettenconstructie gebouwd waar kinderen in kunnen klimmen, klauteren en spelen. In het Engelse Tate Modern werden voor enkele jaren terug complete glijbanen gebouwd tijdens de expositie “Test Site”.

Ook de retailsector speelt handig in op familievermaak. Al langer kennen we de Amerikaanse shopping malls, maar nieuw is dat A-merken hun concept verbreden. Luxe warenhuis Louis Vuitton creëerde in Tokyo bijvoorbeeld een enorme speelconstructie voor kinderen.

Merkverbondenheid
Wereldwijd zien we ook de opkomst van de branded entertainment centers, waarbij grote merken zich verbinden aan indoor speelcentra. Denk aan Nickelodeon Universe®, DreamPlay by DreamWorks en Hello Kitty Town. In onze eigen regio kennen we natuurlijk Studio 100 dat succesvol aan de weg timmert met de vijf Plopsa parken. Inmiddels zijn er ook plannen voor uitbreiding in Polen.

Hoe kunnen we deze internationale trends vertalen naar onze eigen sector? Wat kunnen we ervan leren en hoe gaan onze eigen collega’s om met succes- en faalfactoren? Ondernemers die hier meer over willen weten, bezoeken het F.E.C. congres van Pleisureworld op dinsdag 18 november in Evenementenhal Gorinchem. Meer informatie via pleisureworld.nl/events

Susanne Giesbers, projectconsultant

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.