Venlo en regio kijken uit naar Floriade

Op 20 juni (vaderdag) gaf Floriade 2012 een preview voor geïnteresseerden. Er kwamen ruim 22.000 mensen kijken naar het terrein dat in 2012 hét affiche wordt voor toeristisch Nederland. De grote lijnen van het park zijn inmiddels zichtbaar, maar van de gebouwen kunnen we vandaag nog slechts de maquettes bekijken. Algemeen Directeur Paul Beck is aangenaam verrast over de grote belangstelling voor deze open dag: “Je merkt wel dat de Floriade leeft in deze regio, waar nu nog weinig grote attracties te vinden zijn.”

Stand van zaken
De werkzaamheden verlopen nog helemaal volgens planning. Op dit moment is de hoofdstructuur van het park al goed zichtbaar. De complete infrastructuur is aangelegd en op de plekken waar paviljoens worden gebouwd staan deze open dag informatiestands met maquettes en visualisaties.

Het half open bosgebied met kleine waterpartijen bieden een prachtig natuurlijk decor voor dit mega-evenement. Rijkswaterstaat zal nog voor de opening een nieuw verkeersknooppunt inrichten om de verwachte bezoekersstroom van ruim 2 miljoen mensen in goede banen te leiden.

Belevingsevenement
Aan het hoofd van de operatie Floriade 2012 staat Paul Beck; o.a. voormalig directeur van de Efteling. Zij achtergrond zien we duidelijk terug als we informeren naar de aanpak van deze Floriade. Beck: “In tegenstelling tot eerdere Floriades, die meer als beurs waren ingericht, willen we in 2012 een echt belevingsevenement organiseren. We hebben thema’s gekozen die dicht bij de mensen staan.”

Gebruikt u nog Efteling ervaring bij deze organisatie? Beck: “Wij zijn zeer gefocust op gastbeleving. Net als in de Efteling wil ik dat de mensen met een goed gevoel naar huis gaan. Dat betekent dat we de regie houden op de ‘storylines’ (hoofdthema’s) binnen de Floriade. Voor een deel heb je dat in eigen hand. Zo speelt ons ‘eigen’ personeel een rol bij de ontvangst van de gasten. Met bedrijven die de zich op het terrein presenteren maken we afspreken over de invulling van de thema’s. De regierol is voor onze organisatie van de het belangrijkst. Onderdelen worden ook weer uitbesteed, waaronder de horeca op het terrein.”

Wie gaat het betalen?
De voorbereidingen voor de Floriade zijn vier jaar geleden begonnen en nu, krap twee jaar voor de opening werken er zo’n 25 mensen. Over een verdienmodel voor deze Floriade wordt volgens Beck niet gesproken: “Wij moeten budgetneutraal werken. Het budget voor deze Floriade is ongeveer 80 miljoen.

De hoofddoelstelling is het presenteren en profileren van Nederland als hoogstaand tuinbouwland. De Nederlandse tuinbouwraad is de initiatiefnemer en opdrachtgever van de Floriade. Inkomsten komen o.a. binnen door kaartverkoop, verhuur van locaties voor de zakelijke markt, horeca en sponsors.”

Doelgroepen
Op de Floriade van 2012 is in ieder geval veel aandacht voor ouders met kinderen. Er staat ook een heel programma voor kinderen in de steigers. In een van de tijdelijke tenten presenteerden Flora en Florian zich als hoofdrolspelers voor het kinderverhaal.

Maar er zijn meer doelgroepen:
– Zo wordt verwacht dat 20% van het bezoek uit de zakelijke markt komt. Een speciaal congresbureau profileert de Floriade als een unieke en groene locatie met een heel bijzonder randprogramma.
– Beck noemt ook de Duitsers als belangrijke doelgroep: “We werken ook intensief samen met onze zuiderburen. Nordrhein Westfalen heeft bijvoorbeeld het grootste paviljoen op de tentoonstelling. De regio rond De Floriade overschrijdt grenzen. Er wonen 30 miljoen mensen. Informatie is daarom natuurlijk ook in het Duits beschikbaar en we benaderen ook Duitse scholen voor het educatieve programma.”
– Ook aan niet westerse allochtonen is gedacht. Beck vertelt over de mogelijke deelname van Marokko en de ruimte die de Floriade biedt voor verschillende culturele presentaties. In 2012 vieren we ook 400 jaar handelsrelaties met Turkije. Ook daarvoor kan de Floriade een mooi platform bieden.”

The Day after
Wat gebeurt er met de 66 ha van het Floriadeterrein na oktober 2012? Beck had al eerder uitgelegd dat de duurzame ‘Floriade Venlo Principles’ een belangrijke rol spelen in de opzet van de Floriade. Beck: “Helemaal ‘Cradle to Cradle’ bleek in de praktijk nog niet mogelijk, maar daar streven we wel naar. Enkele grote gebouwen blijven staan en vormen de basis voor een duurzaam bedrijventerrein. Universiteit Enschede gaat op het terrein een dependance inrichten. We hebben bij de keuze van de materialen al nagedacht over de verwerking na afloop van de tentoonstelling.”

Zijn er nog deelname of inhaakmogelijkheden voor bedrijven?
Beck: “De grote lijnen liggen nu wel vast. Maar voor een heel bijzonder initiatief met een degelijk financieel plaatje, kunnen bedrijven altijd contact opnemen met de Floriade.”

De 5 belevingswerelden van de Floriade, vertaald in 5 verschillende velden op het park:

– Relax & Heal – Welzijn
De bezoekers proeven, ruiken, voelen, horen en zien de invloeden van tuinbouwproducten op ons welzijn.  Relax & Heal omvat onderwerpen als gezonde voeding, rituelen, religies en sportieve activiteiten.

– Green Engine – Duurzaamheid
Floriade 2012 toont de gehele keten van de sector: van productontwikkeling en logistieke functies, tot de toepassing en het contact met de eindgebruikers. Binnen Green Engine passen onderwerpen als bio sciences, life sciences, duurzame energie en de kas als energiebron.

– Education & Innovation – Zicht op de toekomst
De nadruk ligt op kennisvergroting in de hele Europese regio, met een kenniscentrum voor innovaties in de tuinbouwsector. Zo bouwt Floriade 2012 aan een unieke en vooruitstrevende regio, waarin tuinbouw, kennis en innovatie hand in hand gaan.

– Environment – Kwaliteit van het leven
Wonen en werken in het heeft invloed op onze levenskwaliteit. Groene producten spelen bovendien een essentiële rol in het wereldwijde milieuvraagstuk. Onderwerpen die aan bod komen: de groene stad, een betere tuinarchitectuur, klimaatneutraal ondernemen en de beleving van het nieuwe woon-, leef-, en werklandschap.

– World Show Stage – Culturele ontmoeting
Op het hele terrein genieten de bezoekers van entertainment, kunst en cultuur: met een hoogtepunt op het themaveld World Show Stage. Hier vertoont de Floriade shows, workshops, internationale en theatrale optredens, volksverhalen uit de diverse landen en streken en interactieve creatieve uitingen waar jong en oud aan kunnen deelnemen.

Floriade 2012
– Dagelijks geopend van april t/m oktober 2012
– Floriade is toeristisch Themajaar 2012
– Oppervlakte: 66 ha
– Verwacht bezoek: minimaal 2 miljoen (meer dan 50% uit buitenland)
– Website: https://pleisureworld.nl//www.floriade.nl/

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.