#RETAILTAINMENT
Flying Theater, ‘This is Holland’ in Amsterdam-Noord
Wij gingen in gesprek met Marjolein van de Stolpe-Aniba van de Leisure Expert Group.
Als ontwerpbureau heeft men met het Flying Theater ‘This is Holland’ een unieke visitors attraction gerealiseerd aan het IJ naast het EYE Filmmuseum in Amsterdam-Noord. Door de komst van deze attractie hebben wij bijgedragen aan de verspreiding van de toeristen over een groter gebied dan alleen het centrum van Amsterdam, laat Marjolein ons weten. Je vliegt in deze I-Ride simulator als een vogel over Nederland. Speciale effecten zoals wind, regen en geur maken het een bijzondere belevenis. Deze hoofdattractie in de stad is afgestemd op de belangrijkste doelgroep van binnen- en buitenlandse toeristen die Nederland / Amsterdam bezoeken. De hardware (I-Ride attractie geleverd door Vekoma/Brogent) alsmede de content (multisensorische film) zijn van hoge kwaliteit en wij als ontwerpbureau spelen een belangrijke rol als overall creative director. De Leisure Expert Group ziet dan ook de opmars van Visotors Attractions in het domein van Retailtainment.
[divider type=”1″]
[/divider]
[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#eae8e8″ background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”2/3″]
Facts Flying Theater ‘This is Holland’
De entreeprijs: € 16,50 voor volwassenen / €9,50 voor kinderen t/m 12 jaar
Capaciteit van dit model van de I-Ride: 40 personen
Maximale capaciteit bij volledige bezetting op jaarbasis: 850.000
Prognose voor bezoek in het eerste jaar: 300.000
Verwachte gemiddelde bezoektijd aan de attractie: 1 uur
Website: www.thisisholland.com
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[divider type=”1″]
[/divider]
Wij schrijven altijd eerst een verhaal
Bezoekers willen altijd de highlights langs en zijn op zoek naar een begrip zoals de Eiffeltoren in Parijs, het reuzenrad – De Londen Eye of de Nachtwacht in het Amsterdams Museum. Het gaat erom hoe het verhaal wordt verteld. Dat geldt ook voor de Dungeon, Sealife, Madame Tussauds en de onlangs geopende Shrek Experience. Deze laatsten zijn allemaal van de hand van Merlin Entertainment. Het heeft te maken met branding, loyalty aan het merk.
In Berlijn heeft men sinds vorig jaar een soort mini Madurodam; Big Berlin. Hier ervaart de (inter)nationale bezoeker de ontstaansgeschiedenis van deze metropool. Het traditionele museum dat zijn collectie statisch presenteert is ietwat achterhaald. Musea wordt een museale belevenis waar je kunt gaat ervaren i.p.v aanstaren. Een bijzonder goed voorbeeld is het MORI Building Digital Art Museum: EPSON teamLab Borderless in Japan met het samen ‘ondergaan’ van de content. Je kijkt er niet meer naar en de nieuwe manier van het bezoeken van een museum is nu het daadwerkelijk beleven. Het is ook al niet vreemd meer om spelende kinderen te zien op een luchtkussen met projectie in een museum. Ook ons eigen Anne Frankhuis is van opzet veranderd. Zelfs de Nachtwacht is verworden tot een interactief bezoek waar je realtime de restauratie kunt beleven.
Dat wij voor themaparken zoals Bobbejaanland Walibi Holland als ontwerper starten met het uitwerken van een verhaallijn (storytelling) is heel normaal in ons vakgebied. Sinds vijf jaar zijn wij ook actief als ontwerpbureau voor de grotere Dance Festivals zoals Electric Daisy Carnival in Las Vegas en Untold in Roemenie. Toen wij voor onze eerste opdracht in de USA – Dance Festival in Las Vegas – lieten weten dat we eerst een verhaallijn wilden opzetten keek men daar wel een beetje vreemd tegen aan, maar nu na 5 jaar zijn ze alweer benieuwd naar ons volgende verhaal en ontwikkelen ze actief mee. Wij zijn ontwerpers, wij bouwen geen decor omdat wij objectief naar onze eigen ontwerpen willen kijken. Hierdoor staan wij naast de opdrachtgever en challangen wij de toeleveranciers. Voor This is Holland hebben wij wat meer in eigen beheer uitgevoerd gezien de korte doorlooptijd. Als ontwerpbureau richten wij ons op de drie werkgebieden w.o. Themaparken, Dance & Festivals en Visitors Attractions. We hebben het verhaal op papier nodig om het tot een mooi verhaal te brengen, dat is ons werk.
[divider type=”1″]
[/divider]
[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#eae8e8″ background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]
Referenties de Leisure Expert Group
- Themaparken
- Dance & Festivals
- Visitors Attractions
[/column]
[divider type=”1″]
[/divider]
Winkelen, voor merkbeleving, experience en branding
Mensen zijn op zoek naar meer dan winkelen alleen. De winkel zelf zal altijd blijven want het is het fysieke domein dat een belangrijk onderdeel is voor de consument om kennis te maken met producten en de brand. Uiteraard kan men alles via internet thuis laten bezorgen tot aan het eten aan toe. Wij zijn van mening dat internet shopping de fysieke winkel nooit zal verdringen omdat daar juist de verbinding en klant loyalty ontstaat met de consument. De jeugd koopt hun favoriete sneakers meestal online, maar het merk bewust zijn en de loyalty is geborgen in de fysieke winkel omgeving.
Marjolein voorziet zeker in grotere destinaties de komst van meer van dergelijke visitors attractions. Voor Nederland is er slechts plaats voor 1 Flying Theater ‘This is Holland’.
Vandaar dat wij in de hele wereld onze opdrachtgevers hebben zitten. Op dit moment zijn wij voor Praag bezig met de ontwikkeling van een unieke experience waarvan wij nu jammer genoeg nog niets mogen verklappen. Wij werken met zo’n dertig medewerkers met mondiale afkomst uit landen zoals China, Rusland, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Nederland. Hierdoor zijn wij in staat om ons in te leven en het unieke verhaal te schrijven. Dat doen wij ook voor onze opdrachtgevers in de Pretpark Industrie en de Dance Industrie. Dankzij internet worden wij wereldwijd geïnspireerd. Binnensteden en de winkeliers zullen anders om moeten gaan met hun productaanbod. Vroeger was er geen keus, maar dat ligt nu geheel anders.
[divider type=”1″]
[/divider]
[column width=”2/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
[/column]
[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]
Retailtainment ontmoet Entertainment – 29 januari 2019
Marjolein van de Stolpe-Aniba, is een van de sprekers op het congres van Pleisureworld NRIT en Brood@Spelen in The Wall te Utrecht. Marjolein zal ons vertellen wat de trends en ontwikkelingen zijn van de visitors attractions in binnensteden. Over destinaties als inspiratie voor retailers en retail- vastgoedpartijen die steeds vaker horeca en andere (nieuwe) vormen van leisure, entertainment, cultuur en vermaak in hun winkels en winkelcentra introduceren. Aanmelden en meer info over dit evenement hier.
[/column]
[divider type=”1″]
[/divider]
Internet… a reason to visit
Storytelling en een Multi-channel strategie is meer dan noodzakelijk voor organisaties, ondernemers en destinaties. Marjolein laat weten dat men te vaak de fysieke vestiging en de website nog als lossen kanalen naast elkaar laten opereren. Door het creëren van een verhaal ontstaat er meer bonding met de bezoekers en met een optimale hospitality ben je eerder in staat extra traffic te genereren. Van belang is de catchment area en een geïntegreerde multichannel benadering die in de meeste gevallen ontbreekt. Kijk naar bijvoorbeeld de Efteling hoe zij in staat zijn als een totaal destinatie zich als marktleider weet te profileren. Alleen dan ben je in staat bezoekers te blijven binden voor een bezoek van meerdere dagen in de alsmaar toenemende concurrentie uit de hoek van de retailtainment, waar men veelal ook ‘gratis’ toegang heeft.
[divider type=”1″]
[/divider]
[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#eae8e8″ background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]
Wie is de Leisure Expert Group
Het hoofdkantoor van de Leisure Expert Group (tot januari 2017 nog bekend onder de naam Jora Entertainment) staat naast de attractie van THIS IS HOLLAND. In eerste instantie was LEG vooral verantwoordelijk voor het ontwerp van deze content, het concept en de inrichting van de attractie. Vanuit die positie was het ook logisch dat zij de centrale regie op zich namen. Zoals al beschreven, is het van groot belang dat de diverse onderdelen van de attractie tot één geheel worden gesmeed. De film, muziek, pre- en post shows, routing, aankleding, beweging en effecten; alles moest kloppen. Tijdens de realisatie van het project heeft LEG gebruik gemaakt van een unieke methode met VR-visualisaties om het bezoekgevoel te kunnen simuleren.
Meer informatie: www.leisureexpertgroup.com
[/column]
[divider type=”1″]
[/divider]
Hans van Leeuwen; Trendwatcher – Concept Developer & Leisure Consultant
PLEISUREWORLD NRIT
Contact : Hans van Leeuwen
mobile : +31 (0) 653394506
e-mail : hans@pleisureworld.nl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/
Skype : hansvanleeuwen1958
web : www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl