Wat hebben Bas Hoogland en gorilla Jambo gemeen?

donderdag 31 juli 2014 – Hij is stoer en heeft uitstekende leiderschapskwaliteiten. Maar hij is ook vriendelijk, sociaal en gaat voor zijn familie door het vuur. En hij houdt van eten. We hebben het over Bas en Jambo. Gorilla Jambo – onbetwist leider van de groep bij de Apenheul – en Bas Hoogland -commercieel directeur bij Landal Greenparks.

Gedreven als marketeer in hart en nieren heeft Bas aan de wieg gestaan van het merk Landal. Hij stamt nog uit de tijd van o.a. Gran Dorado, Creatief Vakantieparken, Zilverberk en nog veel vroeger Sporthuiscentrum (tegenwoordig CenterParcs), zijn eeuwige rivaal! Heel veel jaren terug was het mogelijk om met een lekkere taart op de marketingafdeling in Groningen de bezetting van een bungalowpark op te krikken. Er was nog geen internet en boekingen werden telefonisch afgehandeld.

Bas heeft zich altijd met ongelofelijk veel energie en enthousiasme ingezet voor het merk en de organisatie Landal. Dat Bas niet stil gezeten heeft, blijkt uit het aantal parken van Landal dat in de afgelopen 18 jaar is gegroeid van 15 naar het huidige aantal van 74 parken in 7 landen. Hij was de ongekroonde Twitter koning in de leisure industrie, op een gedeelde plaats met Karel Schuttevaer, voor leuke boottochtjes door de Utrechtse grachtengordel. Bas kende vele trouwe volgers en was in staat hele bungalowparken “vol” te Twitteren. Bij Landal werken ze o.a. met de Net Promoter Score (NPS) een eenvoudige manier om de klantenloyaliteit te meten van een onderneming. Dit instrument is ook veel gebruikt om in te spelen op de vraag “hoe te handelen” binnen de organisatie.

Over enkele maanden wacht Bas een nieuwe uitdaging met zijn vrouw en daalt hij af naar Zuid-Limburg om te beginnen aan een nieuwe uitdaging: een Limburgs vakwerkhuis in Vijlen voor groepen van max. ca. 18 personen zonder ontbijt. Maar dat kan ongetwijfeld via up-sell geboekt worden bij Landal Vaals. We zijn dus nog niet van hem af!

Jambo is het boegbeeld van het project ’Gorillas in the Cloud’ waar elf slimme camera’s continue via een sensorsysteem de hele gorilla familie opsporen met Jambo als leider. Met beeldschermen kan men de bezoekers in het park laten zien waar de gorilla’s zich op dat moment bevinden. Zo kan men informatie verzamelen en zijn vele andere toepassingen mogelijk. Voor de Apenheul is “Gorillas in the Cloud” een project waarmee in eerste instantie de bezoekersbeleving in het park wordt verbeterd. In tweede instantie biedt het project ongekende mogelijkheden voor internationaal wetenschappelijk onderzoek, zonder dat de gorilla’s daar hinder van ondervinden.

Er zal straks niet alleen beeld en geluid worden aangeboden, maar ook allerlei resultaten van automatische data-analyses. Denk aan de hiërarchie die afgelezen kan worden door de afstand te meten van de apen tot de leider, of de gezondheid van een gorilla die misschien is af te leiden uit zijn activiteit en slaapritme. Verantwoordelijk voor dit project is TNO-onderzoeker Ad van Heijningen. Alle individuele posities van de dieren worden met camera’s gevolgd door computerprogramma’s die onder meer reflecties, kleuren en bewegingen kunnen onderscheiden.

Dit systeem maakt het mogelijk om haarscherp het verschil te zien tussen een gorilla en een struik die beweegt door de wind. De methode is eventueel ook toe te passen in bijvoorbeeld de thuiszorg, in horeca, bij voetbalwedstrijden of zelfs een groepsaccommodatie? “Uiteindelijk zou je zelfs gorilla’s hun status kunnen laten Twitteren, of mensen zelf geselecteerde videofragmentjes met elkaar kunnen laten delen op sociale media”, laat onderzoeker van het project ’Gorillas in the Cloud’ Ad van Heijningen weten.

De grote overeenkomsten
Zowel Bas en Jambo hebben een groen hart en zijn enthousiaste natuurliefhebbers. Ze zijn als professionals wereldwijd in staat om op hun eigen manier 24/7 connected te zijn. Voor Jambo staat er veel op het spel om de onbetwiste leider te blijven van de Gorilla’s en voor Bas Hoogland is het de ultieme uitdaging om het wat rustiger aan te doen in het Limburgse Heuvelland. De afgelopen jaren is er veel contact geweest met Bas en over en weer hebben wij onze standpunten gedeeld. We hadden lang niet altijd dezelfde ideeën.

Uiteraard heb ik ook een advies aan Bas: wellicht zou hij het project “Bas in the Cloud” kunnen opstarten zodat we niet verschoond blijven van zijn Twitter berichtjes en nog steeds thuis 24/7 alles van Bas en zijn vrouw op onze tablet volgen kunnen volgen met videofragmentjes uit Vijlen!

Vanaf deze plaats wil ik Bas bedanken voor de samenwerking in de afgelopen jaren en de waardering uitspreken voor zijn vakmanschap en zijn enthousiasme dat voor veel collega’s een bron van inspiratie is geweest. Ik wens Bas en zijn vrouw veel succes met hun nieuwe uitdaging. Landal zoekt uiteraard een opvolger voor Bas en mijn advies is om eens te gaan kijken bij de Apenheul!

Jambo is te herkennen aan:
• Enorme arm- en bilspieren
• Zilvergrijze rug en billen
• Hoog voorhoofd

Hans van Leeuwen, trendwatcher en expert in leisure

PS: De Apenheul is een van onze locaties tijdens de #2daagse studiereis 2015 “Open Your Eyes”

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.