donderdag 9 april 2015 – Heeft u de afgelopen weken ook op ons gestemd? Met onze reisblog op blogtrippers.nl hebben we geprobeerd een online buzz te creëren. Doordat de organisatie onverwachts besloot tussentijds de wedstrijdvoorwaarden te veranderen hebben we helaas niet gewonnen. Desondanks kunnen we met 6.497 views en 885 stemmen in 4 weken constateren dat we een hoop mensen op de been hebben gekregen en een veel positieve reacties hebben ontvangen.
Wat zou een buzz voor uw organisatie kunnen betekenen?
1. Bedenk zelf een ludieke actie of…
De vele ‘like en win’ acties kennen we wel. Toch blijven ze razend populair, want wie wil er nou niet een gratis weekendje weg of dagje uit? Maar erg origineel is het niet. Probeer eens wat anders en bouw er een verhaal omheen. Organiseer een gratis evenement met thema, bedenk een speurtocht (google maar eens op de grappies van appie) of houd een exclusieve lancering van een door jullie zelf gebrouwen biertje, of nog simpeler een ‘eigen’ snack of bijzonder gerecht. Houdt de drempel laag en maak het toegankelijk voor gasten om deel te nemen of aan te sluiten.
2. …Haak in op een bestaand initiatief
Er zijn ontzettend veel awards en uitverkiezingen. Naast blogtrippers voor de beste blog zijn er talloze verkiezingen voor het beste vakantiepark, camping, etc. Het zijn allemaal aanleidingen om een mogelijke buzz te creëren. Maar ook inhaken op een initiatief van gasten of bezoekers kan een buzz creëren. Onlangs ontstond via Facebook het idee om bij Ikea Eindhoven verstoppertje te spelen. Ikea had dit kunnen ondersteunen en hier vol haar marketing op in kunnen zetten, maar besloot daarentegen het initiatief tegen te houden. Een gemiste kans.
3. What’s in it for me?
Natuurlijk is het wel belangrijk dat ook voor elke ‘actie’ geldt dat de ontvanger van de boodschap er iets aan heeft. Is het niet de ‘actie’ zelf, zoals in het geval van een uitverkiezing, dan zal je iets moeten verzinnen. In het geval van blogtrippers hebben wij – afhankelijk van de doelgroep – gekozen voor het weggeven van een trendrapport of het brengen van een vrijblijvend bezoek. Dit hoeft niet altijd iets duurs te zijn of waarbij je teveel weggeeft, het gaat meer om het idee. Denk bijvoorbeeld aan ‘De Wereld Draait Door’ win-acties met kans op een tas, een jas, paraplu etc.
4. Deel het met vrienden van vrienden van vrienden van…
Stel uw bedrijf heeft 8 medewerkers. En al die medewerkers hebben gemiddeld 50 vrienden. En die hebben ook weer gemiddeld zo’n 50 vrienden. En die ook weer… Dan zitten we al op een potentieel bereik van 1 miljoen lezers! Zelfs als slechts 10% daadwerkelijk ‘iets’ met het bericht doet, dan is het bereik al enorm. Onze eigen campagne op blogtrippers.nl werd uitgewerkt door 2 medewerkers en 1 stagiair.
5. Complete integratie in totale organisatie
Zorg dat iedereen in je organisatie de campagne ondersteunt en uitdraagt. Van de technische dienst tot de schoonmaak en van de receptie tot de horeca. Maak iedereen enthousiast en zorg dat ze in alle communicatie de boodschap uitdragen. Van het ‘hallo’ in de wandelgangen, tot een ontvangst bij de receptie. Maar ook via email en door de telefoon. “Wist u al dat …?” Integreer je actie in een complete marketing campagne waarin je vooraf je alle momenten van communicatie over alle mogelijke marketingkanalen hebt gepland.
Een buzz creëren vergt creativiteit en voorbereidingstijd. En als je ervoor gaat, dan moet je er ook voor de volle 100% voor gaan. Maar het kan je bedrijf of organisatie een ontzettende boost geven. Bovendien is het ook gewoon leuk! Want met een juiste aanpak krijg je veel enthousiaste reacties en werk je aan een loyaal gastenbestand.
Meer weten? Pleisureworld Advies helpt verder. Neem contact op met Susanne Giesbers via susanne@pleisureworld.nl of 0481-353470.