7 meest kansrijke innovaties & trends voor 2021

Zodra er een crisis uitbreekt zien wij veel meer beweging in de markt dan bij goede economische vooruitzichten. De noodzaak om te veranderen is groot wanneer de afzet stagneert of zelfs helemaal stil komt te vallen. Mede door corona is dat fenomeen niet alleen meer weggelegd voor producenten, maar voor het eerst in de geschiedenis ook voor bepaalde sectoren in de toeristische en recreatieve markt.

Outdoor en de Evenementen branche zijn gewoonweg op slot gegaan. Groepsaccommodaties gesloten en bioscopen maar ook Indoor Speeltuinen, Familie Entertainment Centers (FEC) zien hun klandizie overlopen naar Netflix en Videoland vanwege de avondklok. De horeca heeft nagenoeg helemaal niets meer kunnen betekenen behalve hier en daar een Koffie to Go en drijven hun vaste clientèle naar platforms als thuisbezorgd, Hello fresh Crips of een van de vele regionale en lokale foodservice-initiatieven. Een bier- of wijnproeverij is een online gebeurtenis geworden, nog niet te spreken over het bezoeken van een Vakbeurs wat veranderd is in een virtuele namaakwereld. Neen er is meer aan de hand dan we denken.

Onder druk wordt alles vloeibaar
Velen zijn een nieuwe richting ingeslagen en opeens is het bezorgen wel serieuze business en een laatste strohalm. Enkele nieuwe initiatieven zijn ontstaan vanuit noodzaak of interesse in een andere branche. Toch zijn er ook sectoren die welvaren bij deze situatie zoals de verblijfsrecreatie, delicatessezaken en foodservices die al twee seizoenen lang op een grote klandizie mogen rekenen ondanks dat buitelanders het laten afweten. Innovatie komt niet alleen van binnenuit maar ook van buiten onze sector.

Wekelijks worden wij van Pleisureworld benaderd voor onze expertise en kennis van unieke nieuwe innovaties en producten voor de leisure industrie. De vraag die meestal gesteld wordt is of er wel potentiële kopers zijn en hoe groot die markt dan wel is? Niemand kent de markt beter dan Hans van Leeuwen die al meer dan veertig jaar als een ongeleid projectiel de boel op scherp weet te zetten en te verbinden. In mijn vroegere bestaan van Mega Sport & Recreatie hebben wij voor miljoenen unieke spelconcepten en nieuwe attracties geleverd in binnen- en buitenland. Vele CenterParcs en Landal locaties hebben hun eerste klimwanden, Indoorspeeltuinen, midgetgolfbanen en Cycle centers met skelters afgenomen. Bijna alle campings in Nederland, België en heel veel in Duitsland zijn klant geweest. De laatste twintig jaar hebben wij diverse leveranciers via het platform Top Partners Pleisureworld bijgestaan met hun succesvolle introductie. Denk aan bedrijven zoals ENECO – Antea Groep – Auping – Whirlpool – Atag – Eibe – Kompan – Van Egdom – JoraVIsion – VCS Verstappen – SIDIJK – Ameco – Seijsener Recreatie techniek – AICN – Stratech – Every Office – De Haan – en vele anderen. Bekijk het totaaloverzicht van Pleisureworld Top Partners.

Met onze voeten in de klei en het gezicht naar de gast
Een oplettende lezer heeft gezien dat wij dit jaar als Adviseur-Expert en Recreatieadviseur het nieuwe Resort van PUUR Exloo op de kaart hebben gezet met het nieuwe principe van een receptieloze aankomst. Landal is de gelukkige die dit als Touroperator mag verhuren. Op dit moment kent dit resort de hoogste NPS Score en met een 9.1 ook de hoogste review score van de gast. Een ander mooi verhaal is te vinden bij Buitengoed de Boomgaard in Bunnik. Fantastisch hoe zo’n bedrijf de transitie doormaakt van een typisch standaard SVR Camping tot een Urban City Resort. Met unieke verblijfsaccommodaties gecombineerd met natuurlijk buitenspelen en weet daarmee in te spelen op de COVID-perikelen. En passant heeft men het verlies als trouw- en event locatie binnen een seizoen geheel weten te compenseren door een pragmatische aanpak en vernieuwing van het aanbod door zich te profileren als de ‘Parel van Utrecht’. Enkele van de 7 Trends & Innovaties zijn dan ook terug te vinden op deze bijzondere locatie midden in het land, gelegen aan een 12 baan snelweg.

Buitengoed de Boomgaard

Als derde troste advies opdracht helpen wij van ’t Woutershok een van de meest bijzondere natuurlijke vakantie resorts te maken met een natuurlijke belevenis. Hier zullen de eerste standaard Glamping Tenten voorzien worden van een volledige luxe look and feel met hotel interieur. Bij alle projecten die eenmaal in de basis zijn aangepakt (Agile) komt vervolgens ons marketing projectteam in actie. Pleisureworld werkt al jaren met specialisten samen om daarmee de totale belevenis naar een hoger plan te tillen met als gevolg een hogere bezetting, meer bezoekers en extra inkomsten. Veel van de huidige Trends & Innovaties komen mede voort uit onze expertise en kennis van de branche.

Zie hier de transformatie van het vernieuwde “t Wouterhok

Transformatie 't Woutershok naar unieke sfeerbeleving van een Glamping met luxe hotel interieur
Transformatie ‘t Woutershok


Dit is onze top 7

1e plaats; Buiten spelen &  leven – Oerrspelen,  terrasverwarming, dekentje en lekkere stoel

2e plaats; Eten bezorgen tot in de tent of de bungalow, liefst lokaal

3e plaats; Receptie loze aankomst met Hotel TV en Gast App en niet meer wachten op je sleutel

4e

5e plaats; Opmars van de Padeltennisbaan

6e plaats; Luxe van thuis, Quooker, Sunshower, Netflix, Videoland en de SONOS

7e plaats; Retro trends, tennisbaan, gezelschapspellen, wandelen en fietsen en kleinschaligheid

En kent u al de nieuwste rage van 2021 – Happy Stones

TREND 1:
Eten bezorgen, het nieuwe normaal op vakantie

We kunnen er niet meer omheen! Aanbieders als Thuisbezorgd – Uber Eats – Delivero maken enorme grote sprongen van wel meer dan 35% omzetstijging in bezorgen aan huis. In Amsterdam zijn zelfs al speciale afhaal keukens ontstaan op industrieterreinen die zich volledig op het thuisbezorgd hebben gelegd. Hun huidige restaurant, half open, half gesloten door de Corona levert al een tijdje niet veel meer op. Het zal na de crisis niet vreemd zijn als er een restaurant is dat haar deuren opent en het eten dan kan worden besteld via een bezorgdienst die het dan uitserveert. Een echte keuken is niet meer nodig. Ook vanuit andere richtingen zien wij meer aandacht voor een nieuwe afzetmarkt, het vakantiepark! Doordat de consument eraan gewend is thuis te bestellen voor eten en boodschappen is er geen drempel meer of een soort schaamtegevoel. Gelijke trend met deze ontwikkeling is het ‘cashless payment’, contactloos betalen. Het antwoord dat een recreatiebedrijf hierop moet geven is de mogelijkheid voor directe bestellingen, het liefst via zijn eigen onlinekanalen voor extra service en omzet. Er zijn enorm veel ontwikkelingen gaande waarbij mijn advies geldt om op tijd aan te haken. Spring nu op de trein want de consument is er klaar voor en kiest voor gemak. Een mooi voorbeeld van de vele initiatieven die er zijn is het concept huisjebezorgd.nl. Dit wordt gedraaid door verschillende horecalocaties die op de diverse vakantieparken actief zijn. Het concept is verder doorontwikkeld gedurende de afgelopen maanden en men wilt dit verder uitrollen om het ook bij andere ondernemers onder de aandacht kunnen brengen.

+ sluit aan bij een online platform voor verkoop mogelijkheden
+ kies bij voorkeur verbinding met de regio en lokaal
+ gemiddelde provisie bedraagt 5- 10 %, exclusief onderhoud webshop en transactiekosten
+ bezorgkosten ca. € 5.- boven het niveau van grote spelers als Thuisbezorgd – Uber Eats- Delivero
+ denk aan Pre-Aankomst Up-Sell voor uw gasten
+ vergeet uw promotie niet in vakantiehuisje, bungalow of villa
+ denk ook aan een kadoo winkel, gasten nemen graag wat mee naar huis

Een hele grote ontwikkeling zijn de vele culinaire boxen, bier- wijnproeverijen, buffetten en nog veel meer wat allang niet bijzonder is om vanuit je luie ligstoel op de camping te bestellen. Zie hier mooie voorbeelden; www.restaurantboshuis.nl en www.sophiasbeekbergen.nl

TREND 2:
Glamping, steigerhout maakt plaats voor hotel luxe

Een rijtje op zo’n camping met stacaravans maar ook Glamping tenten behoort allengs tot het verleden en de opmars van het luxe chalet zet zich nog even voort in allerlei gedaantes. Zelfs met een verdieping zoals dit jaar voor het eerst in de verhuur bij Julianahoeve te Renesse. Het gegeven dat de wielen verstopt moeten worden onder de grond moet je maar voor lief nemen. Een antwoord hierop kwam zo’n 12 jaar terug wanneer twee vrienden Patrick Damen en Leon Juffermans met LuxeTenten.com de wereld verrasten met een bijzondere Glamping Lodge. Het was Pleisureworld die geholpen heeft de markt open te breken. De laatste ontwikkeling is dat men mogelijkheden biedt om naast het steigerhout te kiezen voor een andere look and feel, als ware het een 5* hotel. Glamping is meer dan zo’n luxe aangeklede tent maar ook nieuwe accommodaties zoals als Tiny Houses, Woody’s, Boomhutten, HobbitHouses, Diamond Suites, Domada leefmodules en nog veel meer. Veelal gebaseerd op houtskeletbouw en veel nieuwe aanbieders die volgens een vast stramien bouwen. Landal GreenParks begint een nieuw vakantiepark in Eck en Wiel gelegen aan de A15 in de Betuwe. Als alles meezit hoopt Landal volgend jaar al de eerste gasten te ontvangen in het nieuwe vakantieoord De Wielsche Dreef. Leverancier en concept bedenker voor dit nieuwe park is niemand minder dan Thomas van der Zwaan, Recreapark te Kesteren. Op een terrein van 18 hectare worden 230 vakantiewoningen gebouwd die allemaal uit de fabriek rollen uit Polen. Wie een goed inzicht wil krijgen van wat er allemaal op de markt is qua bijzondere verblijfsaccommodaties kan een bezoekje brengen aan Droomparken in Otterloo of Warredal.be te Belgie. Beide een aanrader. Gasten willen het immers beter dan thuis en zijn bereid ervoor te betalen. Denk maar aan de introductie van de Quooker, SONOS, Sun Shower, Barrel Sauna, Hot-Tub en Terras Heather.

Trend 3:
Het buitenleven; een vakantie optrekje zonder terras is ondenkbaar

Mede door de klimaatverandering, het jaar rond exploiteren in combinatie met het genieten in de buitenlucht heeft ervoor gezorgd dat er meer aandacht is voor het terras. De consument is thuis ook al van alle gemakken voorzien met een buiten keuken, hot tub en verwarmd terras. Waarom dan niet ook op vakantie. Hoe leuk is het om buiten onder een afdakje met heater en een dekentje genieten van een wijntje? En vergeet dat dekentje niet! De standaard 30×30 grijze betontegels met daarop een plastic tafel van 80cm – 120cm van wit of groene kleur vind je alleen nog bij kansarme recreatiebedrijven. Als wij kijken naar de ontwikkelingen van de laatste twee jaar zien wij een duidelijke hang naar een terras met openhaard annex barbecue als verlengde van de woonkamer. Het beste voorbeeld hiervan vind je ongetwijfeld bij Buitenhof De Leistert gelegen in Roggel midden Limburg en sinds kort te vinden in het verhuur programma van Roompot. Het zijn vooral de wat kleinere luxe accommodaties die hier een voorbeeldfunctie vervullen. De buiten sauna, hot tub, outdoor kitchen met Green Eg is allang geen uitzondering meer. Maar ook zien wij speeltuinen voor kleine kinderen gecombineerd aan het terras van de bungalows. Het is niet voor niets dat er sinds twee jaar een gespecialiseerd bedrijf op de markt is gekomen dat zich volledig richt op het terras van het vakantiepark. Een kleine opsomming voor een betere beleving en seizoen verlenging. Daarbij zit ik nog te wachten op de eerste accommodaties die slechts een mini kitchen hebben (short-stay) maar wel een professionele buitenkeuken.

– Hot-Tub; uniek en zorg voor schaarste door slechts een of twee aan te bieden
– Buitenkeuken; kan eventueel als extra boekoptie worden toegevoegd in het boekingsproces
– Terrasoverkapping wint terrein in plaats van een parasol
– Indirecte verwarming door Electrische Heaters
– Designmeubilair en geen plastic standaard rommel

Trend 4:
Receptie loze aankomst
Digitale technologieën en online gaming, Streaming, professionele Hotel en Hospitality TV. Zowat iedereen heeft thuis al een abonnement op Spotify, Videoland, Star*, Netflix en uiteraard zijn en nog tal van andere streaming diensten. Wie wil er nou niet zijn favoriete serie volgen op vakantie. Het kan, mits de wifi bandsnelheid voldoende is. Glasvezel is uiteraard het allerbeste. Heeft u al eens meegemaakt tijdens uw verblijf dat u kon inloggen op de account van uw voorgangers? Ja, deze streamingdiensten zorgen voor een nieuwe dimensie door aanpassingen in het basispakket van een vakantie. Ik heb met eigen ogen gezien dat een familie met 3 kinderen de spullen nog niet had uitgeladen en de kids al met IPad op bank, allen met hun eigen account, filmpjes keken. Het was meteen rustig en zo zie je maar dat deze nieuwe diensten onderdeel uitmaken van het consumentengedrag op vakantie en dit er meer dan bij hoort. Niet onbelangrijk is de informatie via de TV in de slaapkamers. Hier zit voornamelijk een klantvriendelijkheid aspect in maar ook een extra service voor lokale informatie voor de gast. Het is door onderzoek bekend dat een gast zich graag tijdens de start van het verblijf ter plaatse oriënteert. Een Hotel TV oplossing biedt vele mogelijkheden. Veel verder gaat het al met een receptie loze aankomst met mobiele deursloten met een code. Wat te denken van domotica waarbij je via je smartphone of een dedicated tablet bijvoorbeeld het licht kunt bedienen. Nu richt men zich met name op de voordeur maar er zijn volop mogelijkheden die je kunt doortrekken naar de slaapkamers, mobiel opladen via het nachtkastje naast je bed, elektrische oplaadpaal, fietsenstalling en nog veel meer. Bedrijven zoals Heldenvan.nu internetdiensten en H-Control, deursloten met codes zijn een belangrijke speler. GuestCompass is de partij die een app of mobiel kanaal levert om alles te verbinden waarbij Libelnet de ontbrekende schakel is om dit allemaal via API’s te connecten. Kijk eens naar het verhaal van Samsung dat laat weten dat gasten Wifi belangrijker vinden dan hun bed; www.samsung.com/nl/evolve/knowledge/hotel-innovatie/

Trend 5:
Urban Sport is Life Style geworden en betekent meer dan een trapveldje
Outdoor Fitness, Beweegtuinen, Bootcamp, CALISTHENICS en zelfs de retro trimbaan zien wij steeds meer terrein winnen op de meeste vakantieparken. Het bewuster omgaan met gewicht en gezond leven tijdens vakantie wint terrein. Je zult verbaast staan hoeveel collega’s en vrienden wekelijks sporten in een van de vele fitnesscentra. Wist u dat wij in Nederland bijna 400 gemeenten hebben en wel 2500 fitnesscentra. Binnen 15 minuten rijden vind je er wel een. Dat gegeven maakt het zinvol ook te investeren in een serieuze aanpak van de fitness op vakantieparken. Wij zien daar nog te weinig van terug. Schaamte om juist in de openbare ruimte te sporten is er allang niet meer. Het zou een mooie gezonden sportieve aanvulling zijn in plaats van een van de vele standaard animatie programma’s die niet in alle gevallen aansluiten op de behoefte van de gasten. Aanverwante activiteiten zoals een work-out worden zeer gewaardeerd. Ook kan zelfs het Nordic Walking, of in het zwembad aerobics of steps, ingezet worden voor een meer actievere benadering van de gasten. Gasten willen steeds vaker sporten zoals zij zelf willen, op wisselende momenten, steeds andere plekken, met steeds andere regels. Een omgeving moet daarom blijven uitdagen om te blijven stimuleren tot bewegen. Dit past uitstekend als aanvulling op het huidige recreatieve aanbod wat bij veel vakantieparken te vinden is.

Bekijk eens het voorbeeld van de Sportcontrainer; Met de SportContrainer, een concept dat in 1 uur geplaatst wordt, voor 1 dag, 1 week of 1 jaar.

Ook sporttrainingen in de buitenlucht zijn een goede aanvulling op het standaard recreatie- annimatie programma, een ronde hardlopen of wandeling en zijn daarmee laagdrempelig toegankelijk; www.yalp.nl/oplossingen/workout-cycle/.

Trend 6:
Oerr Spelen, sportieve indoor attracties voor samen spelen

Traditionele speeltuinen zijn eigenlijk niet leuk. Het ontwerp van de toestellen richt zich op specifieke leeftijd doelgroepen en wie daar niet bij hoort staat aan de kant. Nieuwe ontwikkelingen laten zien dat er meer gekeken wordt naar een integrale uitvoering van een dergelijke voorziening en vraagt men zich af of het wel leuk is, natuurlijk, laagdrempelig en uitnodigend om samen te spelen. Dan zien wij in toenemende mate de invloed van TV en de stoere sporthelden als voorbeeld op nieuwe activiteiten. Een groot succes is het Padeltennis dat minder techniek en vaardigheid vraagt dan tennis op een grote baan. De verwachting is dat de Padeltennisbaan de komende jaren de recreatieparken zal overspoelen. Dat gebeurt nu al voor de PumpTrackbaan die met stip stijgt op de ladder van nieuwe populaire attracties. Wist u dat veel parkmanagers en eigenaren van vakantieparken niet eens weten wat een Padeltennisbaan of Pumptrack is? Laat staan een Challenge Parcours of Free Run! Allemaal nieuwe Olympische sporten die enorm aanslaan bij de jongeren en in de meeste gevallen hun verzorgers uitdagen te kijken naar die bijzondere capriolen. Als er dan al een nieuw speeltoestel is dan valt dat meer in de categorie Challenge Parcours dat wordt geïntroduceerd door Funcha!. Ik was erbij toen in België het eerste Hoogte Nettenparcours werd aangelegd. Nu een paar jaar laten vind je deze op meerdere vakantieparken waar onder De Beerze Bulten. Dat het een sportieve uitstraling heeft komt doordat men moet klimmen en springen op grote hoogte en als men het toestel wil verlaten dat via een touwladder of glijbaan moet doen. Allemaal leuk, onderhoudend en intensief. Ook Indoor zijn er nieuwe ontwikkelingen zoals de opmars van de Bounce Valley. Dit is een supergrote reuze springkussen met tal van obstakels en leuke hindernissen. De eerste vestiging is vlak voor de Kertstdagen geopend en een tweede ligt in het verschiet.

Trend 7:
Nieuwe innovaties maar nog net geen trend

De comeback van de tennisbaan lijkt misschien ietwat voorbarig maar is in wederopstanding. Jammer dat ze bij CenterParcs alle tennisbanen opdoeken om er vervolgens een dierenweide of kinderboerderij plaatsen. Wij zien mede onder invloed van corona een hang naar sportief en vooral (samen) buitenspelen. Tennissen met goede rackets en ballen is zelfs leuk op de openbare weg. Samenspelen met de kinderen is het leukste wat er is. Wie meer aandacht geeft aan de tennisbaan en dit activeert door ‘gratis’ rackets aan te bieden, weet dat er meer gasten zijn die een balletje willen slaan. Een andere nieuwe Indoor attractie is de X-Cube. Ontwikkeld door twee jongens uit het Westland die hiermee grote ogen gooien. Een mix tussen een Escaperoom en online Computergaming met een spel voor ca. 4 tot 6 personen van ongeveer twee uur om de clou te pakken. Het heeft een kleine oppervlakte van zo’n 6 x 6 nodig en is uitermate geschikt voor de FEC markt. Een ander nieuw product is de Palenpa, huttenbouwen concept. Vooral geschikt op de camping en bij vakantieparken als aanvulling op het animatie programma. Ook de kostprijs valt mee en wie snel nog iets bijzonders wenst voor deze zomer kan deze bestellen want er is voldoende op voorraad.

Auteur: Hans van Leeuwen; Leisure Expert & Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme 

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.