8 verbeterpunten voor uw emailmarketing & nieuwsbrief

“E-mailmarketing is toch allang achterhaald?”Deze vraag kwam mij onlangs ter oren tijdens een ondernemersbijeenkomst. Hij werd vervolgd door de opmerking: “Als ik kijk wat er allemaal in mijn mailbox staat, kan ik de helft wel weggooien!” En dan slaan we de spijker op zijn kop. We worden overvoerd met aanbiedingen, reclame en nieuwsbrieven waar we ons niet (bewust) voor hebben aangemeld. Met als gevolg dat vele emailtjes rechtstreeks in de prullenbak belanden. Zonde, als dat net de nieuwsbrief is waar u zo hard op heeft lopen zweten! Hoe kan het anders? 8 tips op een rij.

1. Zorg voor een strategie

De urgentie om een nieuwsbrief te versturen is vaak gebaseerd op achterblijvende bezettingscijfers of tegenvallende bezoekersaantallen. “Laten we toch nog maar snel een mailcampagne versturen”, is de gedachte. Met als gevolg stunten met aanbiedingen en dumpen van prijzen. Door vooraf na te denken over een nieuwsbrief strategie voor het hele jaar, kunt u gericht sturen op relevantie en inhoud.

2. Stel een doel

Dit klinkt misschien logisch, maar is het niet altijd in de praktijk. Waarschijnlijk is het doel van uw e-mailactie dat er boekingen of ticketverkopen worden gerealiseerd. Probeer vooraf al na te denken over realistische aantallen en hoe u resultaten gaat meten. Kijk we naar het aantal daadwerkelijk gerealiseerde boekingen via een specifieke websitepagina? Kijken we naar het aantal binnenkomende telefoontjes of kijken we alleen naar het openingspercentage? Het stellen van een doel zorgt ervoor dat u daadwerkelijk kunt gaan meten of u uw doelen ook bereikt (zie ook punt 6).

3. Bepaal de ontvanger

Wie gaat uw nieuwsbrief ontvangen? Het versturen van dezelfde nieuwsbrief naar uw totale databestand zal zorgen voor een lage conversie. De inhoud is immers niet voor elke ontvanger even relevant. Maak daarom onderscheid in verschillende type klanten. Bijvoorbeeld vaste gasten, eerdere toeristische gasten en nieuwe potentiele gasten die uw bedrijf nog niet kennen. Afhankelijk van het doel zal je moeten varieren in aanpak en inhoud.

4. Werk aan een betrouwbare database

Hoe persoonlijker de nieuwsbrief, des te hoger de relevantie voor de ontvanger. Des te meer u weet over uw gasten, hoe meer u op specifieke informatie kunt inspelen. Zorg er daarom voor dat u werkt met een datastysteem waarin u gestructureerd informatie van uw gast kunt vastleggen. Bepaal vooraf welke “kenmerken” van belang zijn voor uw e-mailcampagnes. Gaat u segmenteren op basis van het aantal bezoeken, op leeftijd, interessegebieden, gezinssamenstelling of …?

5. Verwijs naar een online versie

Tijd om uw nieuwsbrief te versturen! Vergeet u niet te verwijzen naar een online versie? Niets is zo vervelend als een slecht leesbare email waar afbeelingen of teksten verspringen of verdwijnen en het risico bestaat dat de ontvanger gelijk wegklikt. Zorg dat je email nieuwsbrief compatible is met de meest gebruikte browsers én zich automatisch aanpast naar tablet, mobiel, of pc-formaat.

6. Stuur tussentijds bij

Een goede marketeer meet zijn resultaten en probeert op basis van de informatie zijn mailcampagne voor de volgende keer weer te verbeteren (zie punt 2). Hebben we ons doel bereikt? Waarom wel/niet? Welke informatie zorgt voor meer doorkliks? En welke doorkliks leiden uiteindelijk tot de hoogste omzet?

7. Zorg voor een follow-up

Een nieuwsbriefstrategie staat niet op zichzelf. Een goede marketeer heeft vooraf al nagedacht welke follow-up acties volgen op zijn e-mailcampagne. U ziet bijvoorbeeld uit de resultaten dat een bepaalde groep ontvangers heeft geklikt op een artikel over uw nieuwe accommodaties. Filter deze groep uit en zorg dat u hen enkele weken later wijst op een speciale aanbieding!

8. Bounce verwerking

Vergeet niet om uw database bij te werken. Eventuele mails die niet aankomen (bounces) dienen bijgewerkt of verwijderd te worden zodat er geen datavervuiling plaatsvindt. Dit is een activiteit die structureel moet worden opgepakt, dus er dient voldoende tijd vrij gemaakt te worden in de organisatie.

Hulp nodig bij het opzetten van uw e-mailmarketing? Wij helpen u graag. Stuur uw verzoek naar susanne@pleisureworld.nl.

Credits afbeelding: Designed by Freepik

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.