Aftersales: zo creëer je een hoger herhaalbezoek

Het zomerseizoen zit er (bijna) op! Kijkt u ook terug op een succesvol seizoen en heeft u veel positieve reacties gekregen? Nu maar hopen dat uw gasten ook volgend jaar weer terugkomen. Gelukkig hoeft u niet af te gaan zitten wachten en zijn er een hoop marketingacties die u kunt ondernemen om nú alvast het boekingsproces voor volgend jaar te beïnvloeden.

Het is tijd om volop aan de slag te gaan met uw marketingstrategie voor volgend jaar: brochures, foldermateriaal, (online) advertentiecampagnes en een actuele website. Allemaal belangrijk om nieuwe gasten naar uw park te trekken. Maar heeft u ook al gedacht aan de bezoeker die het afgelopen seizoen bij u te gast was? Welke activiteiten gaat u ondernemen om hen terug te laten komen?

Niet voor niets is het gezegde: een nieuwe klant binden is zilver, maar een klant behouden is goud. Onderzoek bewijst dat de winstgevendheid met 25 tot 95% kan toenemen als u 5% meer klanten behoudt. Te vaak wordt de doelgroep bestaande gasten of trouwe bezoekers vergeten als het gaat om marketing. Daarom in dit artikel: 5 tips voor succesvolle aftersales.

  1. Stuur een sfeerfilmpje

Niks is zo leuk als ‘live’ nog even na beleven hoe leuk de vakantie was… Stuur daarom een sfeerfilm door met de leukste momenten van afgelopen hoogseizoen! Geen beeldmateriaal? Loon een wedstrijd uit op Facebook en gegarandeerd dat u de leukste filmpjes van gasten ontvangt. Vraag je gasten uiteraard wel vooraf toestemming om de inhoud openbaar te maken, zodat u de video’s kunt delen.

  1. Vraag om een persoonlijke review

Natuurlijk kan iedereen tegenwoordig zijn mening kwijt op Zoover, Tripadvisor of andere beoordelingssites. Toch zullen deze reviews voor de buitenwereld wellicht anders zijn dan wanneer je gasten persoonlijk om feedback vraagt. Kijken we naar boekingssite AirBnB dan zien we dat boekers enerzijds een algemene review mogen schrijven voor het publiek en anderzijds dat men tips & trucs persoonlijk aan de verhuurder kan doorgeven. Geef ook het gevoel dat er naar uw gasten geluisterd wordt en vraag hen om persoonlijke feedback op hun vakantie.

  1. Doe een kaartje op de post

Bijna alle marketing gaat tegenwoordig digitaal. De nieuwsbrieven vliegen om onze oren en we zien door de (digitale) bomen het bos niet meer. Hoe bijzonder is het dan als uw gast een gepersonaliseerd bedankkaartje ontvangt met de post? Een klein gebaar met een lage investering maar met een hoog rendement en waardering.

  1. Leg contact via social media

Als recreatiebedrijf hoef je niet te wachten tot gasten jou gaan ‘liken’. Je kunt ook zelf actief op zoek gaan en hen uitnodigen om je pagina leuk te vinden of je te volgen op één van de social mediakanalen. Doe dit wel uit persoonlijke titel en benadruk dat je hen wil bedanken voor hun verblijf en dat je graag met hen in contact blijft.

  1. Structureer je data

Nu is de tijd aangebroken om alle data van je gasten duidelijk te structureren. Zorg dat je naast NAW-gegevens ook “gedragskenmerken” vastlegt. Bv. verblijfsduur, aantal personen, samenstelling reisgezelschap etc. Welke kenmerken zijn voor jouw bedrijf van belang? Data is de basis om je vervolg marketingacties op los te laten. Des te persoonlijker dat jij in staat bent je marketing toe te passen, des te succesvoller je zult zijn. Lukt het niet om deze gegevens vast te leggen in je boekingssysteem? Overweeg dan de aanschaf van een apart crm-systeem.

Let op!

Goede aftersales hoeft niet perse gekoppeld te zijn aan een actie of aanbieding. Denk eerder na over een aftersales “funnel”: een reeks van contactmomenten waarin u uw gast langzaam verleidt. Eerst een leuke sfeerherinnering, dan een uitnodiging voor een exclusief event tijdens de herfstvakantie (bv. een Halloween preparty), en later een uniek (persoonsgebonden) arrangement.

Benieuwd naar de laatste trends in marketing & sales? Bezoek dan Recreatie Vakbeurs Hardenberg van 3 t/m 5 november a.s. Met elke dag om 15.00 uur een gratis inspiratiesessie op de beursvloer! Meer informatie via pleisureworld.nl/events

Susanne Giesbers, adviseur marketing & gastbeleving Pleisureworld

PS: Meer over weten over aftersales en marketingfunnels? Neem contact op via susanne@pleisureworld.nl of 06-29324097.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.