Ambitieuze plannen op komst voor Port Zélande

Zo’n dertig jaar terug heb ik nog als leverancier van midgetgolfbanen, speeltoestellen en cycle centers aan de basis gestaan van wat toen Gran Dorado Port Zélande heette. Wat zou ik aantreffen na zoveel jaren? En hoe zou ik het ervaren met inmiddels het scherpe oog van een expert? Het is mijn vierde verblijf in korte tijd bij CenterParcs, dat begon bij Bostalsee (DE), vervolgd door Les Trois Forets (FR) en Vossemeren (BE). De bezoeken hebben mij overtuigd dat het unieke CenterParcs concept nagenoeg niet te evenaren valt en nog jaren mee kan. Alhoewel? Wat mij betreft moet men voorkomen dat het concept teveel mainstream wordt en dat het adagio “costprice leading” de boventoon voert. Bij Port Zélande is het duidelijk dat de stofkam er eens flink doorheen gehaald moet worden.

Honderden belangstellenden voor tweede woning
Port Zélande kent ruim zevenhonderd vakantiewoningen die onlangs allemaal in de verkoop genomen zijn. In feite gaat het om bungalows van dertig jaar oud die een totale make-over ondergaan en voor nieuw verkocht worden. “Wie trapt daar nou in?”, hoor ik menig collega uit de branche denken. De verkoopprijzen liggen tussen de anderhalf en drie ton met vijftien jaar lang gegarandeerd rendement voor de koper. Wat er na die vijftien jaar staat te gebeuren, is onbekend maar dat is wel weer zo’n moment waarop nieuwe investeringen denkbaar zijn.

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Huisjesverkoop in de Market Dome
Huisjesverkoop in de Market Dome

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Overzicht vakantiewoningen vanaf het water
Overzicht vakantiewoningen vanaf het water

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Wordt dit de potentiele doelgroep kopers?
Wordt dit de potentiële doelgroep kopers?

[/column]

Direct na de zomer zullen ook in andere landen bestaande cottages in de verkoop genomen worden. Op de verschillende parken zijn speciale verkoopkantoren aanwezig waar makelaars de gasten informeren over de mogelijkheden van beleggen in een vakantiewoning bij CenterParcs. Hoewel de verkoop pas sinds kort officieel van start is gegaan, is er nu al sprake van grote belangstelling. De make-over brengt drie type woningen voort: comfort, premium en VIP-Cottage. Ik heb ze alle drie bezocht en ben werkelijk verrast over de kwaliteit. Zelden heb ik bungalows gezien die na vele dienstjaren nog in zo’n goede bouwkundige staat zijn dat ze na de upgrade weer talrijke jaren mee kunnen.

Het moet weer luxer en comfortabeler worden, net als in de vroegere jaren. Vandaar dat we een badkamer zien met muziek, stortdouche, sauna cabine, whirlpool en mooie spiegels. Een keuken met kookeiland en op de slaapkamers comfortabele boxspring bedden. Voor het eerst is er ook meer aandacht voor het terras, dat er op andere parken vaak troosteloos uitziet. De meest in het oog springende verandering zijn de vele full colour prints boven de bedden, in de badkamer, op het plafond en zelfs de keukenwand. De woonaccessoires maken het af en geven de extra touch in huiselijke sferen.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Muurdecoratie in strandsfeer
Muurdecoratie in strandsfeer

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Zelfs decoratie in de keuken
Zelfs decoratie in de keuken

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Comfortabele woonhoek met open haard
Comfortabele woonhoek met open haard

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Luxe kookeiland
Luxe kookeiland

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Sfeervolle muuraankleding
Sfeervolle muuraankleding

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Badkamer met sauna
Badkamer met sauna

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Aandacht voor het buitenterras
Aandacht voor het buitenterras

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Luxe boxsprings
Luxe boxsprings

[/column]

Zelf verwacht ik dat de locatie van dit park doorslaggevend is om alle bungalows aan de man te brengen. Toch zal het verdiende geld ruimschoots geïnvesteerd moeten worden in het upgraden van het park. Wat mij betreft dient er gekozen te worden voor meer kwaliteit en uitbreiding in attractiviteit.

Aqua Mundo blijft de top attractie
Met name in de goedkopere bungalows bivakkeren veel jongerengroepen die zorgen voor de bekende overlast waar het ook in het om de hoek gelegen Renesse al jarenlang een slecht imago bezorgt. Het is juist deze doelgroep die geen gebruik maakt van de nieuwe foodconcepten als Nonna’s, het onlangs gethematiseerde pizzarestaurant. De komst van meer VIP bungalows tegen andere tarieven zal echter andere gasten opleveren die meer te besteden hebben.

Ondanks dat de couvert prijzen op een wat hoger niveau liggen dan vóór de verbouwing, wordt het nieuwe concept positief ontvangen. David, één van de obers die ons bedient, laat weten dat er gasten zijn die al voor derde keer binnen een week aanschuiven: een teken dat het restaurant gewaardeerd wordt. Eenzelfde ervaring horen we ook bij ontbijtrestaurant Evergreenz met front cooking en veel aandacht voor aankleding, sfeer en presentatie.

Hoe anders was onze ervaring in het huidige grillrestaurant dat volgend jaar een make-over zal ondergaan. Je moet toch echt moeite doen om het zo smakeloos te kunnen uitserveren. In algemene zin zijn wij in Nederland veel te duur met onze horeca en als dat dan ook nog niet eens bijzonder is, dan slaan we echt een slecht figuur.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Nonna's pizzarestaurant
Nonna’s pizzarestaurant

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Kinderspeelhoek
Kinderspeelhoek

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Helaas geen mogelijkheid om buiten te zitten bij mooi weer
Helaas geen mogelijkheid om buiten te zitten bij mooi weer

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Bijzondere menu presentatie
Bijzondere menu presentatie

[/column]

Wanneer je de Market Dome betreedt, loop je langs enkele winkeltjes met een ruim assortiment kleding en zwemartikelen. Nog voordat de winkels de deuren openen, staat er al een rij wachtenden. Jammer dat pas vanaf tien uur de meeste horecapaviljoens en winkeltjes de deuren openen, terwijl het al eerder een drukte van jewelste is omdat de supermarkt en het Evergreenz ontbijtrestaurant wel open zijn. Even een kopje koffie drinken is er niet bij.

Eenmaal buiten komen we in een soort maanlandschap terecht en ik zou niet weten waarom mij dit nog zou inspireren. Ik heb al eens geschreven over de terrasterreur. Het zou hier juist moeten bruisen van de buitenactiviteiten en een kinderboerderij à la Les Trois Forets zou een uitkomst zijn. Ook het concept van een outdoor Family Entertainment Center (F.E.C.) zou hier uitstekend dienst doen. Zijn het de speelplekken op het bungalowpark zelf of is het de aanpalende camping? Het geheel heeft allemaal een gedateerde uitstraling. Moet CenterParcs niet weer de rol van de early adaptor aannemen zoals in vroegere jaren? Is dit niet het moment om de eerste echte attracties te introduceren op een bungalowpark? Wij hebben gehoord dat de Market Dome een grote verandering zal ondergaan.

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Drukte voor de winkels
Drukte voor de winkels

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Merchandising
Merchandising

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Maanlandschap buiten
Maanlandschap buiten

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Kale horecaterrassen
Kale horecaterrassen

[/column]

Hoe anders is de Aqua Mundo, nog altijd de trekker en de basis van het succes. De wildwaterbaan is een toppertje. De banden glijbaan en andere twee tubes maken het geheel compleet, ondanks dat ze niet echt spectaculair zijn. Het water voelt prettig aan voor de ogen en de temperatuur is aangenaam. Jammer dat de ligweide buiten al een tijdje aan de aandacht is ontsnapt en er troosteloos bij ligt. Opvallend is het aantal pakjes drinken van het bekende Wicky merk en de zakken Lays Chips die er doorheen gaan.

Het zwembad ziet er up-to-date uit. Ondanks zijn staat van dienst valt ons op dat alles zeer schoon is. Een pluim voor de badmeesters. Maar ook hier ontkomt men niet aan de gedachte dat de boel eens flink moet worden opgeschud om nieuwe waterattracties toe te voegen. De betere campingbedrijven in ons land bieden ook al luxe glamping accommodaties en sprayparken en worden daarmee een geduchte concurrent. Kijk maar eens naar Attractiepark Hellendoorn en Bosbad Hoeven met hun waterpretpark attracties.

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

De succesvolle Aqua Mundo
De succesvolle Aqua Mundo

[/column]

[column width=”1/3″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

De trekker van CenterParcs
De trekker van CenterParcs

[/column]

[column width=”1/3″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Populaire bandenglijbaan
Populaire bandenglijbaan

[/column]

Medewerkers eisen de hoofdrol
Ik loop al een tijdje mee maar ik ben uitermate verrast over de positieve grondhouding van de medewerkers binnen dit bungalowpark. Toch laat men te lang de medewerkers in dezelfde trend loze outfits rondlopen. Al bij de slagboom worden we vriendelijk onthaald en overal is er betrokkenheid en is men erop gericht de gast optimaal te bedienen. Op de avond dat mijn vrouw een half uur na het sluiten van het grillrestaurant uit de file arriveert, staat de voltallige bediening inclusief koks klaar om alsnog een diner uit te serveren. Chapeaux! Hier liggen dus kansen voor de organisatie om er meer uit te halen maar geef het personeel dan wel de middelen om te excelleren.

Zelf verwacht ik dat men bij CenterParcs dezelfde bril op heeft als ik zelf maar dat men er andere eisen op na houdt. Hoe anders zou alles eruit zien als het ging om een familiebedrijf. Kan men in de toekomst volstaan met mooie vakantiebungalows, een Aqua Mundo en een Adventure Factory, oftewel omgebouwde tennishal? Als je al ziet met hoeveel plezier kinderen op de pony een ritje maken, moet het niet zo veel moeite kosten om wat extra’s te bieden.

Waarom is CenterParcs zo bijzonder?
Gingen we vroeger niet naar Sporthuis Centrum omdat het luxer, mooier en comfortabeler was dan thuis? Is daar nu nog steeds sprake van of heeft men te veel glans verloren? Toch moet ik constateren dat er een grote doelgroep aan de onderkant van de markt is die met minder genoegen neemt. Komt dat wellicht door de vele scherpe aanbiedingen voor een uitstapje? En zijn dit niet juist de Wicky pakjes fans? Ontegenzeggelijk is dat Port Zélande een top locatie is in het Zeeuwse met uitzonderlijk mooie bungalows. Wie een van de gerenoveerde bungalows koopt, heeft beslist geen kat in de zak en is nog altijd beter af dan de vele plastic chalets die Zeeland overspoelen.

We zijn positief verrast door de gastvrijheid en betrokkenheid van de medewerkers. Misschien komt het wel door de geïsoleerde ligging van Port Zélande en de aanwezigheid van veel Zeeuwen. Wel moet de stofkam erdoorheen en dient men de gelatenheid waarmee men nu de activiteiten presenteert, los te laten. De receptie is wat mij betreft overbodig gebleken en ik vind het vreemd dat ik € 15,- per dag moet betalen voor het gebruik van Wifi. Ik kom graag over een jaartje nog eens langs om te kijken hoe de Market Dome is veranderd.

De beoordeling van een weekend CenterParcs is natuurlijk lastig wanneer je niet echt meer tot de doelgroep behoort maar misschien ligt daar juist een nieuwe doelgroep in het verschiet: de senioren. Kenmerken als dynamiek, inspiratie, storytelling maar bovenal hospitality is waar CenterParcs voor moet gaan. Of gaat rendementsdenken gastbeleving te boven? We hebben gehoord van CenterParcs Pierre en Vacances dat er in ons landje geen nieuwe parken bij komen. Laten wij ze dan wel wakker schudden om te zeggen dat men de ultieme CenterParcs beleving moet koesteren om de miljoenen Nederlanders, Duitse en Belgische gasten te blijven binden voor hun jaarlijkse vakantie!

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Eén van de 29 verschillen
Eén van de 29 verschillen

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Activiteitenprogramma
Activiteitenprogramma

[/column]

[column width=”1/4″ title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

Ponyritjes
Ponyritjes

[/column]

[column width=”1/4″ last=”true” title=”” title_type=”single” animation=”none” implicit=”true”]

De receptie zal verdwijnen
De receptie zal verdwijnen

[/column]

Direct meepraten over dit onderwerp? Word dan lid van onze Linkedin groep Trendsetting in Leisure

PS: Via Verkeersbureaus.info zullen wij nog een uitgebreid reisverslag publiceren over onze vakantiebeleving bij CenterParcs Port Zélande. Wij bedanken het parkmanagement voor de gastvrije ontvangst en een uitstekend verblijf op het park.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.