Ballenbak wordt volwassen

Transformatie van indoorspeeltuin naar Family Fun Center

De laatste tien jaar is het aantal ‘stand alone’ indoorspeeltuinen explosief gegroeid. De bekendste hamburgerketen van ons land heeft met de ballenbak aan de basis gestaan van dit succes waar geen einde aan lijkt te komen. Nog steeds is er sprake van doorontwikkeling en professionalisering van deze ‘nieuwe’ indoor attractie. Er zijn al kleine ketens ontstaan zoals Chimpie Champ, Monkey Town en de franchise keten Ballorig met bijna veertig locaties door het land. De laatste trend is dat de locaties steeds groter worden en dat er veel aandacht is voor de thematisering. Ook de diversiteit wat betreft de ligging en de locaties lijkt zich te verbreden. Kijk maar naar de Ikea’s en Intratuinen van deze tijd. Investeringen van meer dan een miljoen euro zijn beslist geen uitzonderingen meer.

De verbreding slaat toe door nieuwe attracties te koppelen aan een bestaande indoorspeeltuin. Door de enorme concurrentie zijn veel exploitanten op zoek naar verbreding van hun doelgroep en het versterken van hun concurrentiepositie door meer aandacht voor thematisering of nieuwe attracties. Wij zien een nieuwe ontwikkeling dat er meer geboden moet worden dan een speelstructuur met softplay, ballenbak, glijbanen en trampolines. Eenvoudige snackrestaurants zijn hier en daar al verdreven door een a la carte restaurant met een lounge café. Wij brengen verslag uit van onze tweedaagse internationale educational tour – georganiseerd door VCS Play – met ruim honderdvijftig exploitanten van indoorspeeltuinen uit verschillende Europese landen (Nederland-Duitsland-Engeland-Oostenrijk-Frankrijk-Denemarken-België) en laten een aantal deelnemers aan deze studiereis aan het woord.

Ballenbak wordt volwassen1-800Hullie Speelboerderij in Uden
Anja (voormalig A-verpleegkundige) en Henk (voormalig varkenshouder) hebben sinds 17 oktober 2002 Hullie Speelboerderij in Uden opgericht. Het thema van het Hullievolk is door hen zelf verzonnen en bij velen bekend. “We houden erg van het ‘Ujes’ dialect en willen niet dat dit verloren gaat. Hieromheen hebben we het Hullievolk bedacht en alle gebouwen zijn aan dit thema aangepast”, zegt Henk. “Jaarlijks trekken wij zo’n 120.000 bezoeken. Wij bieden het ideale dagje uit voor gezinnen met kinderen tot en met 12 jaar. Het is er weersonafhankelijk en ‘kei’ gezellig. Er zijn vele binnenspeeltoestellen, maar ook buiten is er van alles te doen. Het is dé locatie voor een heerlijk dagje uit, kinderfeestje, schoolreisje of familiedag.

Met de laatste uitbreiding afgelopen jaar (investering € 1.5 miljoen) bereiken wij een grotere doelgroep. Ons buiten speelterrein gaan wij vergoten van 2.200 naar van 5.000 m2 en daar gaan we nog meer spannende en stoere attracties plaatsen (paintball of lasergame). Wij denken niet zo gauw aan een waterspeeltuin omdat de investeringen te groot zijn in relatie tot de beperkte gebruiksduur (gezien ons weerklimaat). We denken wel aan een kleinere buitenspeeltuin met zandfabriek.

De combinatie van binnen en buiten is uitstekend. Voor alle weertypen zijn wij in trek. Vooral met de nieuwe indoor attracties bereiken we de bovenkant van de doelgroep van 10 jaar en ouder. Ook met de komst van een gethematiseerde avonturengolfbaan, gedeeltelijk met blacklight verlichting uitgevoerd, biedt ons de mogelijkheid voor extra omzet naast de € 7,50 entree. Onze capaciteit bedraagt ruim negenhonderd zitplaatsen en we hebben zo’n twee shifts per dag. Onze topdagen zijn de schoolvakanties en de zondagen in de winter. De verblijfsduur ligt gemiddeld op drie uur en onze gasten proberen eruit te halen wat er in zit. Bij ons is er geen limiet aan de tijd voor een kinderfeestje; bijna alles is geoorloofd. Hoe zou je zelf je feestje voor je kind willen organiseren?

Meer informatie: www.hullie.nl

Superfun – Amersfoort
Eelco de Koning is verantwoordelijk voor de PR en marketing. Eelco vertelt: “Superfun is het meest vernieuwende Family Fun Center concept in ons land dat onlangs de poorten heeft geopend voor het publiek. De kinderen komen wel voor onze indoorspeeltuin maar de focus ligt op het Rescue Game, bowling en space golf. Superfun wil een hele brede doelgroep bereiken en is na Dierenpark Amersfoort de tweede attractie van Amersfoort. Een verbreding ten opzichte van het eerdere MonkeyTown concept is dat ook het bedrijfsleven prima bij Superfun terecht kan. Tweehonderdduizend bezoekers moet haalbaar zijn. Vaak is de locatie een voorwaarde voor succes en juist de regio zelf had nog geen bowlingbanen. Zelfs voor het lasergamen moest men uitwijken naar Utrecht.

Elke bezoeker ontvangt een persoonlijke (betaal)pas. Bij elke besteding ontvangt de gast een aantal punten op zijn pasje en spaart op die manier voor zijn eigen korting. Het is daarmee een soort loyalty programma. Bedrijven die boeken, vragen ons altijd naar kortingsprijzen maar door dit loyalty programma kan men na afloop de korting meteen verrekenen bij de kassa. Het sterke punt is dat in de huidige opzet ouders niet hoeven te betalen voor de indoorspeeltuin of het parkeren maar wanneer ze eenmaal binnen zijn, zullen de gasten wel eerder een bowlingbaan huren of een rondje space golf boeken. Het aanbod is zo divers dat je gerust nog een keertje terug kunt komen.

De toegang voor de indoor speeltuin bedraagt € 7,- en op de peuterochtend tot 12.00 uur maar € 5,-. De grootste aanpassing is dat er nog een evenementenzaal van circa 600 m2 exclusief gehuurd kan worden voor partijen en evenementen die we apart binnen ons totaalconcept kunnen vermarkten. Zo hebben wij binnenkort acht avonden carnaval in huis. Superfun Amersfoort heeft ook een laser arena en een highrope course. Het is allemaal net wat grootser van opzet en de eerste reacties van bezoekers zijn positief. Dit neemt niet weg dat er nog wel wat aan het concept gesleuteld moet worden. Wie een all-inn kinderfeestje boekt, krijgt een half uur een onbeperkt diner arrangement met frietjes, kipnuggets, appelmoes, ranja en ijs. Wil je meer zien, dan is een bezoekje een aanrader.

Meer informatie: www.superfun.nl

Ballenbak wordt volwassen2-800Flierefluiter – Raalte
Erwin Pronk vertelt over de op handen zijnde uitbreiding naar een verdubbeling van de indoor speeltuin en een verdrievoudiging van bezoekersaantallen. De Flierefluiter is een speel- en recreatieboerderij; een kleinschalig Sallands plattelands bedrijf waar vroeger boerenijs werd verkocht. Men heeft er een minicamping met vijfendertig toeristische kampeerplaatsen, luxe tenthuisjes van Glamphome en een nieuwe schuur van 60x20m2, bestemd voor indoor spelen. Buiten is er nog een speeltuin met traditionele speeltoestellen, waaronder een vrije val glijbaan, een doolhof en kinderboerderij. De entreeprijs is € 4,- p.p., ook voor begeleiders. Op jaarbasis trekt de Flierefluiter zo’n 40.000 bezoekers.

Het doel van deze studiereis is te kijken welke soorten indoorspeeltuinen er zijn en vooral de wijze waarop deze zijn ingericht. Ook belangrijk is te bestuderen welke attracties wel en welke niet aantrekkelijk zijn voor kinderen en welke speelwaarde geboden wordt.

“We weten dat een simpele hal volgestouwd met toestellen soms weinig sfeer uitstraalt en attractiewaarde mist voor de kinderen. Ook wij zien wel enkele uitdagingen bij de inrichting. Buiten zijn plannen om nog het een en ander aan te passen. Binnen kunnen we nog alle kanten op want de hal is net klaar. Op de begane grond is er horeca en een ‘pamperzone’ en een waterspraypark. Op zolder is er een speelstructuur van elf meter breed en zestig meter lang, met een schuinoplopend dak. We verwachten meer dan een verdubbeling van het aantal bezoekers. We waren altijd geopend van april tot november maar hebben besloten om vanaf nu jaarrond geopend te zijn. Op basis van onze indrukken tijdens deze studiereis en de ervaringen van collega’s kan het aantal bezoeken wel eens het drievoudige worden. De tarieven blijven gelijk en op den duur zal de horeca en het assortiment verbreed worden. Door deze uitbreidingen verwachten wij bezoekers uit een grotere regio te trekken (nl. de driehoek Zwolle, Deventer en Almelo)”.

Meer informatie: www.flierefluiterraalte.nl

Campingpark De Bongerd – Tuitjenhorn
Wilma Vriend vertelt ons: “Het is toch een inspiratiereis. Je weet nooit wat je tegenkomt en welke nieuwe ideeën je opdoet. Wat kom je tegen in de kinderwereld van overdekt spelen? Vooral de gesprekken met collega’s van andere indoorspeeltuinen in combinatie met het bezoeken van enkele bijzondere locaties geeft ons veel inspiratie. Als je vernieuwend wil zijn, moet je sneller nieuwe attracties brengen met als gevolg dat je voor steeds grotere investeringen komt te staan. De basis is overal hetzelfde: klauteren, klimmen en glijden. Het is jammer dat we daar als professionals niets nieuws op kunnen verzinnen. We lijken eigenlijk te veel op elkaar en er komt nog veel meer van hetzelfde bij. Wat mij opvalt, is dat een overkill aan thematisering niet perse ook meer bezoekers hoeft te betekenen.

Verder zien we een duidelijk verschil per locatie waar het gaat om de menukaart; waar de ene locatie het frietje prominent op de kaart heeft, zien we bij de ander een varkenshaasje of entrecote. Ook is er veel variatie in de gehanteerde prijsstelling. Bij de een mag de begeleider gratis naar binnen terwijl elders gewoon entree betaald moet worden. Of het parkeren is “gratis” en men moet extra betalen voor de midgetgolfbaan. Zelf gaan we ons bestaande buitenzwembad verplaatsen naar het centrumgebouw om zo de bestaande indoorfaciliteiten te clusteren. Nieuw is dat wij een extra character gaan toevoegen: Bobbi. Dit is een character van de bekende illustratrice Monica Maas en uitgeverij Kluitman uit Alkmaar. Het is een echte knuffelbeer waar we ook een liedje van gaan maken. Voor ons is het een leuke aanvulling op Koning Pa-Radijs! Ook de bestaande arrangementen gaan we allemaal opnieuw samenstellen.

Meer informatie: www.bongerd.nl (De Bongerd is ANWB camping van het jaar 2012)

Dit redactionele artikel is tot stand gekomen met medewerking van Eric Verstappen en Jeroen Delmee, VCS Play – www.vcsplay.nl, Hullie speelboerderij Uden – www.hullie.nl, Eelco de Koning, Superfun Amersfoort – www.superfun.nl, Erwin Pronk, De Flierefluiter – www.flierefluiterraalte.nl, en Peter en Wilma Vriend – Campingpark De Bongerd, www.bongerd.nl

www.vcsplay.nl
www.eliplay.eu
www.debergen.nl
www.ballorig.nl/arnhem
www.kidswonderland.nl
www.toverland.nl

Recreatief Totaal advies:
Voor meer inspiratie en specifieke kennis over de ontwikkelingen en de nieuwe trends voor indoorspeeltuinen is een bezoek aan de showroom van VCS Play beslist de moeite waard. Opvallend is de introductie van het nieuwe spel Rescue Game door VCS Play bestaande uit computers met videoschermen. Dat betekent de introductie van de “gaming” bij indoorspeeltuinen.

Opvallend is dat steeds meer indoorspeeltuinen verbreding zoeken naar buitenspelen, zodat men jaarrond geopend kan blijven. Het niveau van de catering gaat omhoog en daarmee ook de entourage van de horeca waarbij thematisering op hoog niveau waarneembaar is. Soms is de thematisering zo dwingend aanwezig dat het niets meer toevoegt aan de speelwaarde of beleving voor kinderen. Met een toevoeging van volwassen attracties zoals diverse varianten van midgetgolf en de introductie van kleine familie-attracties wordt een groter bereik in doelgroep gerealiseerd. De betere indoorspeeltuinen worden geduchte concurrenten van de kleinere familie attractieparken. Bungalowparken en campings stappen ook in de markt van het indoor spelen. Het punt van verzadiging lijkt echter nog niet bereikt, gezien alle plannen. ‘Een betaalbaar dagje uit in de regio’ is het motto.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.