Funshoppen is publiekstrekker nummer 1. Als we de onderzoeken mogen geloven gaat de gemiddelde Nederlander zo’n zeven keer per jaar funshoppen. We weten ook dat de vrouw des huizes de beslissende stem heeft in bestemmingskeuze. Funshoppen is inmiddels een geduchte concurrent van vele vormen van vermaak, waaronder dagrecreatiebedrijven.
Het is een hard gevecht om de beschikbare vrijetijd van de consument. Aangezien er een afname is in vrijetijd en een toename in het aanbod, ontstaat er een verharding van concurrentie. Wat kun je doen om de consument te verleiden om voor jou te kiezen? Om hier achter te komen zijn we op bezoek bij Piet Zoomers, een fashion store met de meest exclusieve kledingmerken en acht vestigingen door het hele land. De ontmoeting met de huidige directie Bas Zoomers en Richard van Roon vindt plaats in de ModeMall in Wilp.
Wat is het Piet Zoomers gevoel?
Richard van Roon; “Funshoppen is meer en dat laten wij zien in ons bedrijfslogo en de daarbij behorende slogan: Celebration of fashion. Wij proberen het de klant zo veel mogelijk naar de zin te maken bij het kopen van kleding en aanverwante artikelen.”
Welke betekenis heeft funshoppen voor jullie?
“De term funshoppen wordt naar onze mening te pas en te onpas gebruikt. Voor ons is winkelend publiek de gewoonste zaak van de wereld. Het gaat erom dat de klant zich prettig voelt en hierdoor verleid wordt tot aankopen. Hierin speelt voor ons de verkoper een belangrijke rol. We hebben een uniek systeem in eigen beheer ontwikkeld waarmee op individueel niveau bekeken wordt in hoeverre men de eigenschappen bezit om de klanten optimaal te bedienen.
Dat er veranderingen in winkelgedrag gaande zijn, moge duidelijk zijn. De klant is mondiger en stelt steeds hogere eisen. Een rek met broeken of bloezen alleen is allang niet meer voldoende. We streven naar een unieke beleving, vergelijkbaar met andere vrijetijdsbestedingen. Hiermee proberen we het verschil te maken.
MVO ondernemerschap maakt een belangrijk onderdeel uit van onze bedrijfsvoering. Zo zijn we actief betrokken bij Kika. KiKa (Kinderen Kankervrij) werft fondsen, die ten goede komen aan de zeven kinderkankercentra in Nederland. Daarnaast zijn we kledingsponsor van prominente sportbonden. Dit draagt tevens bij aan de imagoversterking van Piet Zoomers.”
Overeenkomsten tussen attractieparken en de ModeMall
“Voor beide disciplines is het van belang dat we voldoen aan het verwachtingspatroon van de klant. Valt de ervaring beneden het verwachtingspatroon, dan ontstaan ontevreden gasten. Iedereen heeft inmiddels zijn aanbod vaak wel op orde, dus je kunt slechts onderscheidend zijn hetzij door prijsverschillen hetzij door een uniek aanbod. Voor mij persoonlijk was Het Land van Ooit een unieke ervaring. Vanaf het moment dat je het park binnenliep klopte alles gewoonweg. Ondanks de ouderwetse uitstraling was de sfeer goed en het concept volledig uitgewerkt.”
Hoe verleiden jullie de consument?
“Verplaats je in de klant. Blijf bij de basis, maar ga mee in de trends en ontwikkelingen, en doe niet jarenlang hetzelfde. Zo hadden we zeven jaar terug nog geen eigen website. Inmiddels hebben we vijf fulltimers die zich bezighouden met onze webshop. Ook op Facebook en Twitter zijn we actief en via deze kanalen versturen we regelmatig speciale aanbiedingen. Het is een continu proces waarin het personeel een belangrijke factor is”.
Is social media een must of een hype?
“Social media is een tool en of het rendement oplevert is nog moeilijk te staven. Wel zien we signalen dat het bijdraagt aan het bedrijfsresultaat. Op termijn zal het de traditionele manier van marketing vervangen”.
Waar halen jullie de inspiratie vandaan?
“Door iedere dag om ons heen te kijken, zelf te ervaren en zelf als consument te denken. Het liefst zou ik elke dag willen winkelen, attractieparken en dierentuinen bezoeken. Voortdurend ben ik bezig met het scannen, ervaren en beleven. Gezellig winkelen met mijn vrouw is dan ook een echte uitdaging”.
Wie is jullie grootste concurrent?
“De concurrentie is enorm en wordt alleen maar groter. De grootste concurrent is de gedachte van de consument. Zodra ze de ogen openen en zich afvragen wat ze in hun vrijetijd willen ondernemen begint het wedijveren. Je hoopt dat ze een goed gevoel hebben bij jou als bedrijf. Dat maakt immers voor een groot gedeelte uit waar de keuze naar uit gaat.
We hebben het voordeel dat winkelen een bepaalde vorm van noodzaak in zich heeft. Waar wij het juist op kunnen winnen zijn de extra’s, zoals een voorstelling van Jan Douwe Kroeske midden in de zaak. Koppelen we daar dan nog een proeverij aan of een loterij dan zien we dat dit bijdraagt aan meer bezoekers. Daarnaast is internet een grote concurrent. Dit moeten we op de voet blijven volgen. Ook dat is een uitdaging”, aldus Richard van Roon.
Leisure Facts:
ModeMall in Wilp
Rijksstraatweg 38
7384 AE Wilp
Tel: 0571 – 261755
www.pietzoomers.com
Auteur: Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Expert in Leisure
Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld
Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter!
Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/pleisureworld)