Van Swarovski tot Action en Bubbletea tot Hema Rookworst
Voor een buitenlandse shopervaring hoef je deze zomer het land niet uit. Nu de maatregel om te winkelen zonder afspraak is vervallen, zal een bezoekje aan de Westfield Mall of the Netherlands een populair dagje uit worden. De mall spreekt zelf van een lifestyle experience en verwacht 10 miljoen bezoekers per jaar. Pleisureworld nam alvast een kijkje in het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland met bijna 300 winkels, een foodmarket en keur aan leisure faciliteiten.
Het in de jaren 70 geopende Leidsenhage werd door de economische crisis in 2008 hard geraakt. Naast leegstand, onder meer na het wegvallen van V&D, was het winkelcentrum verouderd. Toch was de potentie van de locatie groot, onder meer door de ligging middenin de Randstad, vlakbij de snelwegen A12, A13 en A4. Vanuit Amsterdam, Rotterdam en Utrecht is het winkelcentrum met een half uur te bereiken. Voor miljoenen inwoners van Den Haag, Leiden, Zoetermeer, Alpen a/d Rijn ligt het centrum nog dichterbij. In 2014 sloot Gemeente Leidschendam-Voorburg daarom een overeenkomst met vastgoedinvesteerder Unibail-Rodamco-Westfield. Deze club heeft in heel Europa vooraanstaande en succesvolle mallconcepten opgezet zoals in Londen, Brussel, Stockholm en Hamburg. Na een renovatie van ruim vier jaar is The Mall of The Netherlands dan officieel open.
Hoewel Nederland nog middenin een crisis zit, ben ik niet bang dat de mall hier na het wegvallen van de coronamaatregelen last van gaat hebben. Het winkelcentrum is een ware publiekstrekker. Westfield heeft echt een mall van internationale allure neergezet. Vooral de marmerenvloeren geven de mall een gevoel van luxe. Onder één dak shoppen met een oppervlakte van 116.000 m2 aka 22 voetbalvelden, dat vind je in Nederland nog niet. Qua oppervlakte is het daarmee net groter dan Hoog Catherijne in Utrecht. Met rond de 300 winkels is er werkelijk voor ieder wat wils. Van luxe designer tassen en Swarovskijuwelen tot de prijspakkers bij de Action.
Het ontwerp van de mall is gemaakt door het Nederlandse architectenbureau MVSA. Zij tekenden eerder voor het Rotterdamse Centraal Station, een vernieuwing van voetbalstadion de Kuip, het ING gebouw ‘de schoen’ aan de A10, Holland Casino Venlo en de Amsterdamse universiteitsbibliotheek.
Het winkelcentrum is een 8’je. Je loopt als het ware een twee dubbele rondjes. In iedere vleugel vind je een andere opzet. Op de vier hoeken van het gebouw vind je de ankers, AH XL, Jumbo Foodmarket, H&M en Zara. Strategisch geplaatst uiteraard zodat je vanuit deze populaire winkels de rest van het centrum doorkruist. Hier staan dan ook hosts voor je klaar, helaas is hun glimlach nog verscholen achter een mondkapje.
Ruim eenderde van de winkels is een modezaak.Het winkelaanbod gaat van oer-Hollandse klassiekers als HEMA en C&A, buitenlandse kledingmerken als Peek & Cloppenburg, H&M, Mango, Zara en Amerikaanse ketens zoals Victoria Secret en Pull and Bear. Verschillende luxe merken kozen The Mall voor een nieuwe flagshipstore zoals Lego, Nijntje, Levi’s, T-mobile, Riviera Maison en Nike. Haagse iconen Nolten Schoenen en Paagman boeken hebben ook hun (her)intrek genomen. Ook de autoshowroom met de nieuwste modellen auto’s en motoren van drie garages is niet te missen.
In de meest zuidelijke galerij zijn er geen winkelpuien. Je loopt dus als een warenhuis van winkel door winkel. Dit zijn ook wat kleinere merken die je speels wilt ontdekken. Er is aandacht besteed aan kunst en in het middenpad zijn zitjes met kiosken voor nu nog take away koffie, het populaire bubbletea en snacks van wafels tot rookworst. Bij mijn winkelbezoeken viel me wel op hoeveel Engelstalig personeel er was. Mij stoorde dat niet, het deed me zelfs eerder nog meer in het buitenland wanen.
The Mall is een compleet dagje uit. Als je de bijna 300 winkels wil bezoeken heb je uiteraard je stappenteller al flink belast. Maar met de Kinopolis bioscoop (11 zalen), Youmuseum (het social media museum van Nederland) bowling, minigolf, speeltoestellen en verschillende arcadehallen is er ook qua entertainment genoeg te beleven. Voor de lekkere trek kun je uiteraard bij het EET theater (nu nog niet open) neerstrijken of bij een van de andere barretjes. Lekkers voor thuis kun je uiteraard bij de FRESH market halen, een ruim assortiment van wereldse delicatessen.
Absolute pluspunt van The Mall is dat je hier gratis kunt parkeren. Aan parkeerplaatsen voor elektrische auto’s ook geen gebrek. Ook slim als member profiteer je van vele kortingen en kun je gebruik maken van de app en Er zijn ook koelkluisjes, ideaal voor je boodschappen. Er is een speciale babylounge ingericht om een kleintje te voeden en verschonen en hondenparking. En wil je blijven slapen? Dan staat er een bedje voor je klaar bij Fletcher Hotel Leidschendam, direct naast de mall.
Impressie filmpje van nog in aanbouw: https://vimeo.com/489764775
Auteur: Sanne Bakker