Het nieuwe jaar is nog maar een paar dagen oud en wie dacht het even wat rustiger aan te doen zal letterlijk van een koude “kermis” thuis komen. Het mag dan wel weer ietsjes beter gaan met de economie maar door verbreding en autonome groei in alle sectoren zal de concurrentie in alle hevigheid toenemen. Het is al eens eerder opgemerkt dat het een voortdurend gevecht is om de gunsten van de consument en daar zijn alle middelen zo’n beetje geoorloofd.
Maar wie de weg bewandelt van (te veel) kortingen of zich niet op tijd weet aan te passen (storytelling) aan de behoefte van de consument loopt op eieren. Iedere organisatie zal de noodzaak van innovatie in marketing en hospitality moeten onderkennen want anders kiest de consument voor een andere richting. Zo staan wij binnenkort wij op het podium voor een grote zaal vol met kermisexploitanten, de Nationale Bond van Kermisbedrijfshouders – BOVAK. Om hen tijdens de ALV te verrassen, te inspireren maar vooral ook te spiegelen. Er is toch niets mis met de huidige kermis zou je misschien zeggen, terwijl de praktijk anders doet vermoeden.
Wie van u is er in de afgelopen vijf jaar nog over de kermis gelopen en heeft iets bijzonders meegemaakt? Nee, het zijn de verhalen uit de oude doos die doen geloven dat er nog wat te beleven valt. Alleen wanneer het nog ‘echt’ bijzonder is krijg je de bezoekers in de benen. Bij de volgende Roze Maandag Kermis, 20 juli 2015 te Tilburg, zal het weer dringen geblazen zijn. Je moet je afvragen of de “kermis” haar programmering niet eens moet veranderen? Een van die overwegingen is om het vertrouwde stekkie in het centrum van de stad of de dorpskern te verruilen voor een meer verrassende uitdagende locatie.
De webwinkel zorgt voor lege winkelstraten en koopavonden zijn ook al op sterven na dood. De funshopper behoort niet (meer) tot de doelgroep die graag een rondje over de kermis loopt. Het circus is toch ook uit het traditionele straatbeeld verdwenen? Het zijn nu de theaters die volle zaken trekken. De ene zijn dood is de ander zijn brood. Zie de opkomst van de gethematiseerde circus voorstellingen zoals het Kerstcircus en Cirque du Soleil, een mix van dramatiek, clownesk, art met entertainment en vermaak dat wereldfaam verwierf zonder dieren. Dit was enkele
Het lijkt wel of deze discussie niet op zichzelf staat. Bijna alle markten met een hang naar tradities krijgen het zwaar te verduren. Zie daar de oprichting van de denktank over de toekomst van het kamperen en de bungalowvakanties waar de nieuwe directeur van Recron, Adri van de Weyde de openingshandeling zal verrichten. Overigens gaat het helemaal nog niet zo slecht met de bungalowsector dat nog wel een tijdje in de gunst van de consument zal blijven. Dit in tegenstelling tot het “tentkamperen” dat uiteindelijk zal verdwijnen en een nichemarkt wordt met een “exclusieve” prijsstelling.
Hebben wij die ontwikkeling ook niet gezien bij het café, onderdeel van de grootste brancheorganisatie van de Koninklijk Horeca, en wat ooit de basis is geweest van haar ontstaan. Het traditionele café is een grand café geworden à la Dudok in Den Haag of Arnhem en voor het echte bruine café van vroeger moeten wij naar het Openlucht Museum of….zijn schaars te vinden op unieke locaties waar passie en kwaliteit de boventoon voert. Weet u wat de boodschap is van dit verhaal? Ondernemen met passie, oog voor kwaliteit, opleiden van uw medewerkers, marketing bedrijven en oog voor uw gast is de remedie om in zwang te blijven!
Hans van Leeuwen,
Trendwatcher & Expert in Leisure
PS: wilt u ook een opfriscursus of een power boost storytelling?