De gast betaalt de (energie)rekening – Pay-Per-Use

Vakantieparken moeten de stijgende energiekosten doorberekenen aan de gast, want anders komt deze rekening volledig terecht bij de ‘eigenaar’. Dat kan dus ook een Vereniging van Eigenaren (vve) zijn die daarmee hun toch al krappe rendement volledig zien vervliegen en zelf kunnen rekenen op een negatief beleggingsresultaat.

De service en comfort van de gasten op een vakantiepark of camping staat onder druk als de temperatuur van het zwemwater een graadje lager wordt gezet of de douchetijd wordt gelimiteerd tot vijf minuten. Dat voelt figuurlijk aan als een koude douche.  

Niet alleen de energieprijzen stijgen

De verwachting is dat over de hele linie alle inkoopkosten van een vakantiepark meer dan tien procent zullen stijgen. Denk daarbij niet alleen aan de sterk gestegen energieprijs en personeelskosten, maar ook aan de wasserij van het linnengoed. We zijn door de toenemende kosten in een compleet nieuwe realiteit beland. Een parkaanbieder die nu nog een midweek vakantie aanbiedt voor slechts € 95,- betaalt zelf de rekening.

Wie naar de toekomst wil voorspellen, kan vooral veel leren uit het verleden! Al meer dan tien jaar terug was een van mijn (red.: Hans van Leeuwen) trends (*1) dat energie uit fossiele brandstoffen waarschijnlijk steeds duurder zal worden. Dat komt door toenemende schaarste en accijnzen op milieuonvriendelijke producten. Ons advies aan de sector destijds was: start met energieneutraal bouwen van vakantiewoningen, reduceer je energieverbruik en stap over op schone energie uit zon of wind. Het was een tijd waarin bijvoorbeeld ‘een warmtepomp’ nog onbekend was bij de meeste parkeigenaren. We voorspelden destijds ook de opkomst van elektrisch aangedreven voertuigen, vaartuigen, en het machinepark op vakantieparken.

Recreatiesector loopt ver achter met innovatie

De meeste recreatieondernemer hebben (te) lang gewacht met handelen. Maar ook de toeleveranciers hielden vast aan het leveren van lucratieve standaardproducten en waren maar mondjesmaat bereid om te investeren in #innovatie. Misschien komt dat wel door de kleinschaligheid van de recreatieve marktsegmenten waardoor grote partijen (bedrijven en onderzoeksinstellingen) met innovatie-afdelingen deze markt hebben ‘overgeslagen’. Er is op dat gebied een groot verschil met markten zoals de land- en tuinbouw of de horeca waar duurzame innovaties al veel sneller zijn opgepikt.

Achteraf gezien is dat natuurlijk weer ‘kneuterigheid ten top’ en ontstaan er nu de enorme problemen in de recreatiesector, die versneld moeten worden aangepakt. De coronacrisis heeft de urgentie eigenlijk alleen nog maar versneld.

Lichtpuntjes op gebied van duurzaamheid

Het is inmiddels alweer vijf jaar geleden dat wij met onze Netwerk Inspiratie Reis te gast waren bij het recreatiebedrijf Nieuw Leven op Texel www.nieuwleventexel.nl/ . Zij zijn, met hun groepsvilla’s en hotelkamers nog steeds hét voorbeeld voor de recreatiesector als het gaat om duurzaam exploiteren van een recreatiebedrijf. Eigenaar Martijn Eelman heeft zelfs Elon Musk persoonlijk betrokken bij zijn plannen om volledig zelfvoorzienend (off-grid) een totale vernieuwing door te voeren. Helaas zien wij nog te weinig bundeling van krachten om toekomstige oplossingen voor deze specifieke marktvraag met elkaar op te lossen. Het zijn allemaal losse eindjes en iedereen is op zijn eigen eilandje bezig met oplossingen.

De Recreatievakbeurs in Hardenberg heeft recent aangekondigd dat zij de komende editie meer aandacht geeft aan ‘horeca op het recreatiebedrijf’. Waar blijft de urgentie voor de échte actuele vraagstukken? Ik had eerder gehoopt op een symposium over duurzaamheid, of speciale hal met duurzame inspiratie en praktische oplossingen. Daarmee speel je pas echt in op de toekomst. Je hoeft geen trendwatcher te zijn om te voorspellen dat de overheid de komende jaren de regels voor een duurzame bedrijfsvoering gaat aanscherpen en milieuonvriendelijke activiteiten duurder gaat maken. Dat gaat, opnieuw, leiden tot enorme kostenstijgingen bij bedrijven die daar niet goed op inspelen.                                  

Nieuwe energiesystemen

Wij brengen de duurzame urgentie al jarenlang onder de aandacht en steunen, als #inspirator, bedrijven die slim bezig zijn. In mijn thuissituatie werk ik mee aan een van de eerste nieuwe ontwikkeling van de Themotubes.  Dit is een vernieuwende installatie waarmee wij volledig gasvrij worden, zonder gebruik te maken van een warmtepomp. ThermoTubes zetten daglicht om in warmte en slaan deze energie op in een grote waterbuffer. (Meer informatie: https://venfeld.com/)

De techneuten van Venfeld leggen ons uit: “Wij zien de warmtepomp als een tussenoplossing aangezien dit systeem ook de nodige KW per jaar aan externe energie verbruikt.” Landal heeft inmiddels ook een proefopstelling bij enkele villa’s en zwembad uitgevoerd. De eerste signalen zijn hoopvol, maar laten ook zien dat deze innovatieve technische installatie nog verder kunnen worden verbeterd. De conclusie die nu al getrokken wordt: Voor elk project en locatie is een maatoplossingen nodig. Een integrale aanpak leidt de meest ideale milieu & energie huishouding.

Een ander mooi initiatief is de ECOgreenBox (van Everyoffice), waarmee een duurzame monitor aan het vakantiepark wordt toegevoegd. Echter, dit is ook maar een klein onderdeel van de oplossing.

Inzicht in het verbruik en pay per use

De meest voor de hand liggende oplossing om de duurzaamheid te bevorderen is om de gast-consument te laten betalen voor energie-luxe en comfort. Domotica maakt het mogelijk dat een gast zelf inzicht krijgt in de eigen duurzame footprint, en dit kan op een eenvoudige wijze in rekening worden gebracht. Je legt dan geen beperkingen op, maar wijst de consument van tevoren wel op de bijkomende kosten en duurzame impact.

Stel een gezelschap gebruik wil maken van de sauna, en deze boekt via het centrale TOPgast platform, dan wordt meteen het verbruik in rekening gebracht. Door ontwikkelingen met online bestellen is de consument inmiddels al gewend geraakt aan een snel inzicht in de kosten en direct afrekenen. Dus als je op een park een rekening toont voor extra energie inkopen of zijn vuilafvoer, dan is dat al lang geen grote drempel meer. Het biedt de zuinige consument ook de keuze om de vakantie betaalbaar te houden – en toch de keuze te houden om bewust te kiezen voor extra comfort tegen een meerprijs.  Wij zien dan ook de opkomst van het principe van Pay-Per-Use bij nieuwe projecten of daar waar men gaat vernieuwen. Het kwartje van Kok is nooit meer teruggegeven aan de consument en de huidige energieprijzen voor fossiele brandstoffen zullen niet snel meer dalen. De politiek heeft er baat bij om de prijzen juist kunstmatig hoog te houden waardoor de energietransitie wordt versneld. Alleen recreatiebedrijven die de komende twee a drie jaren versneld zullen verduurzamen zullen het uiteindelijk overleven.

(*1 Uit de publicatie 129 WereldTrends in Recreatie & Toerisme)

PS: wie vragen heeft omtrent deze unieke duurzame oplossing stuurt een berichtje naar hans@pleisureworld.nl

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.