De eerste grote uitdaging heb ik zelf al op de eerste dag van het jaar ondervonden toen ik met een snelheid van ruim vijftig kilometer per uur met fiets en al tegen het asfalt klapte. Ik heb nooit geweten dat ik zoveel spieren en hersenen heb. Vooral dat laatste doet mij deugd, want die kan ik de komende jaren nog wel eens hard nodig hebben.
Zakelijk zetten in onze sector de Horecava en de Vakantiebeurs zoals gebruikelijk de toon voor het nieuwe jaar. Iedereen gaat los na de feestdagen en heeft er blijkbaar weer zin in. Uiteraard hebben ook wij intern de zaken weer tegen het licht gehouden en komen wij in het nieuwe jaar spetterend voor de dag. Het is ons vijftiende jaar als Pleisureworld en dat laten we niet zomaar voorbij gaan: we gaan daar een heus jubileumjaar van maken! Daarover later meer, maar toch willen wij alvast een blik naar voren werpen. Daarom nu een kleine samenvatting van tien opvallende uitdagingen die ons te wachten staan in het komende jaar:
1. Smaak
Een trend die wij verder zien opkomen zijn One Food concept stores. Het beste voorbeeld van dit moment zijn de hamburgerrestaurants en zelfs sterrenkoks openen een hotdogrestaurant. Deze trend vindt zijn oorsprong enkele jaren terug met de komst van fingerfood, tapas en sushi. Het kan de reddende engel zijn voor slecht presterende horeca in veel camping- bungalowparken en kleine horecagelegenheden. Verder zien wij een toenemende belangstelling in gezonder eten en zelf koken, soms met hulp van concepten als AirDnD (Drink ’n Dine) en Hello Fresh waarbij de consument een nieuwe concullega wordt.
2. Beleving
Vervlechting van toerisme, recreatie, horeca en retail op één locatie zet zich nog veel verder door. Je kunt naar de fietsenmaker voor een verantwoorde lunch en een kopje kwaliteitskoffie. Storytelling wordt nog belangrijker en zelfs een toilet wordt een unique selling point. Maar ook een character weet nog altijd te verrassen. Het gewone café, de traditionele camping en het restaurant uit het middensegment gaat het zwaar krijgen en zal ook mee moeten veranderen. Campings ontwikkelen zich nog vaker door naar vakantieparken.
3. Welkom
Customer centricity, klantbeleving of hoe je het ook noemt: het centraal stellen van de gast is belangrijker dan ooit tevoren. Gepersonaliseerde aanbiedingen worden gewaardeerd. Welke camping of bungalowpark belt op woensdag haar gasten voor verblijf in het komende weekend? Heeft u zicht op de gezinssamenstelling van uw vaste gasten of abonnementhouders? Weet u wat de interesses zijn van uw bezoekers? De helft van de consumenten geeft aan dat ze zich ergert aan aanbiedingen die voor hem of haar niet relevant zijn.
4. Gastvrij
Kent u het verschil tussen een receptioniste en een horecamedewerkster? De eerste zit achter de balie en heeft een afwachtende houding, terwijl de tweede juist proactief is in haar gastbenadering. De ‘receptie oude stijl’ gaat nu echt verdwijnen. Wat is er gezelliger dan in de Huiskamer van Arnhem ontvangen te worden? De eerste camping is al overstag. Meer aandacht en focus op persoonlijk contact met uw gast hoort op de eerste plaats te staan. Wat is uw WOW-factor?
5. Reizen
Consumenten zoeken ultieme en bijzondere belevenissen, meer afwisseling en aansluiting op specifieke interesses, hobby’s of een passie. Activiteiten als ijsbeerexcursies en het spotten van walvissen zijn enorm populair en dichter bij huis kun je dit jaar een weekendje boeken bij Center Parcs met je eigen pony. Klantloyaliteit wordt zeldzaam: iedereen heeft zijn eigen bucketlist met must-do bestemmingen. Het traditionele animatieprogramma voldoet niet meer en transformeert naar een ‘Kids Academy’ waar je kookkunsten kunt uitproberen en je eigen danceplaat produceert. Reizen gaan naar veiliger oorden gezien de onrust in de wereld.
6. Slapen
De tijd dat de grote, bekende namen in de hotelsector beeldbepalend waren, is voorbij. Het aantal spelers in de markt neemt toe waarbij wij het belang zien toenemen van nieuwe concepten gericht op kleinere, specifieke doelgroepen. Terwijl we concurreren met de consument zelf (met platforms als AirBnB, Micazu en GoBoony) dient zich de volgende aanval aan: we zien een toenemende populariteit van de themahotels uit de pretparkindustrie. Ook de zakelijke markt wordt door hen bediend. Toch liggen er ook veel kansen voor nichemarkten. Om kansen optimaal te benutten is sector-overstijgende samenwerking tussen regionale bedrijven key.
7. Actief
Denkt u bij een cruise aan een passieve vakantie? De Oasis of the Seas, het grootste cruiseschip ter wereld, vervoert maar liefst 6000 passagiers tegelijk en heeft zelfs een compleet waterpretpark aan boord. Voor georganiseerde busreizen zien wij een groeiende belangstelling. Met name ouders én in toenemende mate grootouders zoeken edutainment tijdens de vakantie. Het Hof van Saksen heeft dit bijvoorbeeld succesvol geïmplementeerd in haar Kids Academy. Wist u bovendien dat maar liefst 97% van de Nederlandse kampeerders fietst tijdens zijn kampeervakantie? Nieuwe actieve uitjes poppen overal op, zoals trampolineparken en Escape Rooms.
8. Avontuur
Mysteryland heeft in 2015 de stap gewaagd naar meerdaags event met eigen camping. Alle plaatsen waren volgeboekt; de organisatie wil gaan uitbreiden tot wel 10.000 kampeerders. Ook de Zwarte Cross heeft zich ontwikkeld tot een meerdaags verblijf. Evenementen zijn het nieuwe avontuur en een belangrijke short stay destination. Concert At Sea is voor deze zomer al uitverkocht. Avontuur zien we ook in de dierenparken: op lichtsafari in de Beekse Bergen was een enorm succes, en wat zouden de nieuwe panda’s voor invloed hebben op het bezoekersaantal van Ouwehands Dierenpark in Rhenen?
9. Zoeken
Het zoeken is nog nooit zo’n leuke bezigheid geworden voor de consument die per dag urenlang online actief is. Er is bijna geen sprake meer van zoeken, maar content komt als vanzelf naar ze toe via allerlei (sociale) mediakanalen zoals Snapchat, Instagram, Facebook en Youtube. Men krijgt én deelt men de meest onzinnige en onbenullige, maar ook waardevolle, leuke, verrassende en verleidende (reclame) berichten. Het belang van Wifi hoeven wij niet meer te benadrukken. Weet u al wat de nieuwe reclamemakers en zogenaamde influencers zijn?
10. Boeken
In een wereld waar boeken voor de consument steeds makkelijker wordt, is de uitdaging voor onze sector des te groter. Enerzijds wilt u aandacht besteden aan de vindbaarheid van uw website en het gemak van het boekingsproces (wist u dat de klant afhaakt bij meer dan vijf stappen in een boeking?) maar anderzijds wordt de website minder belangrijk. Om te voorkomen dat veel marge wegvloeit door provisie aan touroperators en boekingsplatformen kunt u beter de balans bewaken door zelf de juiste samenwerking op te zoeken en de regie in handen te houden. Besteed meer aandacht aan uw vaste gasten en houd uw eigen database up to date.
Out of he box
Zie hier de toilet experience met een ritje op een Brommers – Kreidler uit 1960 bij het onlangs geopende Stan & Co te Arnhem. Dat is durf en lef. Anno 2016 volstaat het niet meer om bij het ‘veilige, oude en vertrouwde’ te blijven. Ga ook bewust het avontuur aan door structureel wat vaker over de schutting te kijken van uw eigen onderneming. Durf nieuwe wegen te bewandelen en patronen te doorbreken.
In de komende zes weken publiceren wij elke week een themapublicatie over één van bovenstaande onderwerpen. Wilt u deze gratis whitepapers automatisch in uw mailbox ontvangen? Meld u dan aan via het contactformulier op deze pagina.
Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Adviseur
Wilt u ook wat meer lef?
Bezoek de regionale vakdag Caravana – Leeuwarden van maandag 25 januari a.s. of Omnium – Goes van dinsdag 16 februari 2016. Voor meer informatie of aanmelden klik hier.