Ik weet nog vanuit mijn kinderjaren hoe bijzonder een dagje pretpark was. Het aanbod was niet zo groot en onbetaalbaar voor menig gezin. Ook was het openbaar vervoer niet zo wijd vertakt. Een eigen auto was pure luxe. Zie daar waarom ons land zoveel gerenommeerde kleine regionale amusementsparken kent. Wie heeft er niet gehoord van Amusementspark Tivoli (Berg en Dal) of Speelpark Klein Zwitserland (Tegelen)? Ook de ouderwetse kermis kan men onder deze categorie scharen.
#trendwatch Vergroot regionale aantrekkingskracht – verpretparking
Grotere pretparken kiezen om frequent te investeren in nieuwe “attracties”. Wie niet om de twee jaar een forse investering pleegt, zal uiteindelijk de aantrekkingskracht verliezen van de consument. De Efteling bouwt Baron 1898, een peperdure achtbaan voor thrillseekers. In mei 2015 opent Attractie- & Vakantiepark Slagharen het waterpark ‘Aqua Mexicana’ van 5.200 m², helemaal gethematiseerd in Mexicaanse sferen. Ook attractiepark Toverland zal van zich doen spreken met een nieuwe attractie. Het is niet toevallig dat juist ook de grotere pretparken investeren in verblijfsrecreatie zoals groepsaccommodaties, hotels en bungalows.
Chalet vakantiegangers#trendwatch Meer aanbod in short-stay & packagedeals
De natuur- of funshop-outlet stijgt met stip en ontwikkelt zich als grote concurrent van traditionele amusements- en attractieparken. Outletcenter Roermond laat inmiddels de Efteling achter zich als het gaat om het grootste attractiepark van ons land met ruim vijf miljoen bezoekers. Nieuw is het binnenkort te openen Limburgs pretpark Yumble Roermond. Het indoor attractiepark, dat vol komt te staan met hightech rides. Zie ook de verdubbeling van het winkelaanbod bij Batavia Stad Outlet. En ook Rosada Roosendaal zal groeien. Naast ZEPP Middelburg zijn er plannen voor een Outlet in Assen of Groningen. En het bezoekerscentrum Oostvaardersplassen kent na het succes van de film De Wildernis meer dan 600.000 bezoekers. Zie daar de interesse voor dergelijke initiatieven op de afsluitdijk of het openen van de Haringvliet sluizen met een zeehondencentrum.
#trendwatch Funshoppen en natuurbeleving als nieuwe attractie
De opmars van de indoorspeeltuinen lijkt te stuiten. Een overaanbod dreigt en er is te veel van hetzelfde. Wie verzekerd wil blijven van een zonnige toekomst zal moeten verbreden en zich meer moeten richten op specifieke doelgroepen en kwaliteit bieden. Een voorbeeld van een dergelijke ontwikkeling zien we onder andere bij ’t Hullie in Uden. Of denk aan de transformatie naar een F.E.C. Family Entertainment Center. KidZania is een fenomeen en 360Play uit Engeland verovert met zijn indoor familie amusementsparken de hele wereld. Het eerste attractiepark dat een F.E.C. concept binnen de poorten ontwikkeld is er al en voorbeelden in ons land zijn de Voltage – Tilburg en Superfun in Amersfoort. De ontwikkeling van F.E.C. Centers staat nog pas in de kinderschoenen.
#trendwatch Stand-alone leisure aanbod verbreed naar F.E.C. Family Entertainment Centers
Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Expert in leisure