De verpretparking ligt op de loer!

Ik weet nog vanuit mijn kinderjaren hoe bijzonder een dagje pretpark was. Het aanbod was niet zo groot en onbetaalbaar voor menig gezin. Ook was het openbaar vervoer niet zo wijd vertakt. Een eigen auto was pure luxe. Zie daar waarom ons land zoveel gerenommeerde kleine regionale amusementsparken kent. Wie heeft er niet gehoord van Amusementspark Tivoli (Berg en Dal) of Speelpark Klein Zwitserland (Tegelen)? Ook de ouderwetse kermis kan men onder deze categorie scharen.

#trendwatch Vergroot regionale aantrekkingskracht – verpretparking

Grotere pretparken kiezen om frequent te investeren in nieuwe “attracties”. Wie niet om de twee jaar een forse investering pleegt, zal uiteindelijk de aantrekkingskracht verliezen van de consument. De Efteling bouwt Baron 1898, een peperdure achtbaan voor thrillseekers. In mei 2015 opent Attractie- & Vakantiepark Slagharen het waterpark ‘Aqua Mexicana’ van 5.200 m², helemaal gethematiseerd in Mexicaanse sferen. Ook attractiepark Toverland zal van zich doen spreken met een nieuwe attractie. Het is niet toevallig dat juist ook de grotere pretparken investeren in verblijfsrecreatie zoals groepsaccommodaties, hotels en bungalows.

Chalet vakantiegangers#trendwatch Meer aanbod in short-stay & packagedeals

De natuur- of funshop-outlet stijgt met stip en ontwikkelt zich als grote concurrent van traditionele amusements- en attractieparken. Outletcenter Roermond laat inmiddels de Efteling achter zich als het gaat om het grootste attractiepark van ons land met ruim vijf miljoen bezoekers. Nieuw is het binnenkort te openen Limburgs pretpark Yumble Roermond. Het indoor attractiepark, dat vol komt te staan met hightech rides. Zie ook de verdubbeling van het winkelaanbod bij Batavia Stad Outlet. En ook Rosada Roosendaal zal groeien. Naast ZEPP Middelburg zijn er plannen voor een Outlet in Assen of Groningen. En het bezoekerscentrum Oostvaardersplassen kent na het succes van de film De Wildernis meer dan 600.000 bezoekers. Zie daar de interesse voor dergelijke initiatieven op de afsluitdijk of het openen van de Haringvliet sluizen met een zeehondencentrum.

#trendwatch Funshoppen en natuurbeleving als nieuwe attractie

De opmars van de indoorspeeltuinen lijkt te stuiten. Een overaanbod dreigt en er is te veel van hetzelfde. Wie verzekerd wil blijven van een zonnige toekomst zal moeten verbreden en zich meer moeten richten op specifieke doelgroepen en kwaliteit bieden. Een voorbeeld van een dergelijke ontwikkeling zien we onder andere bij ’t Hullie in Uden. Of denk aan de transformatie naar een F.E.C. Family Entertainment Center. KidZania is een fenomeen en 360Play uit Engeland verovert met zijn indoor familie amusementsparken de hele wereld. Het eerste attractiepark dat een F.E.C. concept binnen de poorten ontwikkeld is er al en voorbeelden in ons land zijn de Voltage – Tilburg en Superfun in Amersfoort. De ontwikkeling van F.E.C. Centers staat nog pas in de kinderschoenen.

#trendwatch Stand-alone leisure aanbod verbreed naar F.E.C. Family Entertainment Centers

Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Expert in leisure

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.