Youseum, “Social Media Experience”

Insiders weten dat er de laatste jaren steeds meer nieuwe initiatieven zijn ontstaan in de retail en horeca voor een leuk uitje met vrienden, familie of ander gezelschap. Al eerder hebben wij het fenomeen belicht van Puttschack, Westfield met Electrick MiniGolf (bekijk de vlog hier). In Nederland kennen wij de opmars van de Boules & Bites, Jeu de Boules entertainment. Nieuw is het Youseum, dat mogelijkheden heeft uit te groeien tot een wereld attractie voor vermaak en plezier in een shopping environment.

Het zou zo maar eens het verhaal kunnen zijn van een bestseller! De bakermat van deze Nederlandse productie van Youseum ligt in New York. Vrienden Koen Derks, Joep Heusschen en Jip van den Bergs openden onlangs hun tweede vestiging in Europa’s meest ambitieuze shoppingcenter ‘Mall of the Netherlands’. De eerste vestiging was geopend vlak voor corona 2019 in Amsterdam en is amper 4 maanden open geweest voor het grote publiek. De doorbraak moet nog komen maar de eerste resultaten zijn bemoedigend en voor deze nieuwe vorm van Social Entertainment is ook de gezegende spreuk van toepassing ‘wat goed is komt snel’.

Zoals vaker willen wij er snel bij zijn om te beoordelen welke attractiewaarde een dergelijke nieuwe lancering betreft en wat de marktkansen zijn. Niet zelden geven wij dergelijke nieuwe ‘attracties’ een boost of helpen wij ze verder op weg naar succes. Deze kennismaking vond plaats in de sprankelende nieuwe vestiging van Youseum te Leidschendam in de Mall van the Netherlands. Waar zij op de tweede etage in het hart van de shopping Mall zijn gevestigd.

Lees hier onze vorige reportage over de fonkelnieuwe ontwikkeling van deze fantastische Mall met internationale alure.

Inspiratie komt van de ‘Dream Machine’ Experience
New York was voor enkele maanden de locatie voor de bijzondere Pop-Up experience; “New York City’s Dream Machine turns into a nightmare”.

Het was Koen Derks die zijn Neef Joep Heusschen attendeerde op deze bijzondere maffe Experience. Samen zijn ze wezen kijken en hadden meteen het idee ontwikkeld dat iets dergelijks in Amsterdam een hit zou kunnen worden. Jip met haar marketing achtergrond maakte het drietal compleet en zo had men een team gesmeed om de eerste vestiging nagenoeg helemaal zelf in elkaar te knutselen. Wie zich afvraagt over wat voor soort attractie wij spreken kan dat het beste inbeelden als een soort ‘Selfie Parcours’. Je komt een grote ruimte binnen en loopt van de ene kamer naar de andere. Elke kamer biedt een aparte belevenis waar je alleen of met vrienden of familie op de foto kunt of een korte film kunt maken. Dit was even in het kort de ontstaansgeschiedenis van het Youseum.

De dagelijkse leiding is in handen van het trio Koen Derks (met zijn financiële achtergrond), Jip van Bergs (als de marketeer met ervaring uit de reclamewereld) en Joep Heusschen (technisch bedrijfskundige en energie wetenschaper). Een mooi team dat op zichzelf al een kamer zou kunnen zijn als de Drie Musketiers…

Youseum Westfield Leidschendam // 28-03-2021 // David Stegenga Fotografie

Iemand die zijn mobiel vergeten is moet ook een leuke dag hebben!
Wat is Youseum? “We combineren offline fun en entertainment met online bereik op de socials van onze bezoekers. Onze bezoekers hebben gemiddeld 500 volgers op Instagram, een foto die zij posten bereikt dan ongeveer 300 mensen. Dat betekent dat in een gemiddelde maand met 10.000 bezoekers we alleen organisch (dus zonder de advertenties die we nog pushen) al 3 miljoen mensen bereiken(!). En dit zijn hoogwaardige oprechte impressies. Je moet je eens voorstellen dat via Instagram, Tik Tok, WhatsApp, LinkedIn, Musically en ga zo maar door foto, na foto, na foto gedeeld wordt. En dat allemaal ‘gratis’ door onze bezoekers. Desondanks zijn alle exhibities, kamers zoals wij ze noemen ook gewoon leuk om te ervaren of in te spelen. Dus je kunt er ook lol hebben met elkaar.

We werken samen met creators, influencers die een eigen scène hebben, kamer, die zij activeren op hun kanalen. Enkele influencers zijn, Glen Fontein, Lorenzo Dinatelle, en Thomas Messina.”

Over het offline deel (iemand die zijn telefoon vergeten is moet ook lol hebben)
Youseum vertelt daarnaast een verhaal: YOU are a piece of art, en jij mag zijn wie je bent. In deze experience draait het dan ook helemaal om jou! Of je nu overal foto’s van maakt of niet. Dit verhaal wordt kracht bijgezet door de 5-sterren service mentaliteit van haar personeel: Heroes. Die begeleiden je op je tour en helpen je met foto’s maken. Maar stellen je tegelijkertijd vragen: hoe belangrijk zijn likes voor jou? Daarnaast gebruikt Youseum de online reach om een sociaal verantwoorde boodschap mee te geven. Zo hebben ze in Amsterdam een kamer ontworpen door Cathelijne Blok (Nederlandse feminist), een LGTBQ+ trouwkapel en werkten ze samen met de Plastic Soup Foundation. In Leidschendam wordt aandacht besteed aan ontbossing door de Talking Trees kamer en kun je een kaartje sturen naar eenzame ouderen via Omapost!

Wat zijn de plannen met Youseum
Mijn eerste reactie bij binnenkomst en hetzelfde geldt nadat ik op de helft ben van de ‘kamers’, is dat het mij een speciaal gevoel geeft, een die mij ook altijd bekruipt als ik de pretpark-beurs bezoek van de IAAPA in Orlando. Wauw, dit heeft een Merlin Entertainment stempel wat voor mij duidt op een wereld attractie van formaat in de dop. Het is zelfs meer dan dat! Co-branding, merchandising, promotion en marketing reclame kansen liggen er volop bij Youseum. Vandaar dat men nog niet heeft geopteerd voor een franchiseformule en daarmee voor een snellere expansie gaat. De plannen zij er om de eerste tien à twintig vestigingen in eigen beheer te ontwikkelen. Je creëert offline touch points met een enorme meerwaarde omdat bezoekers jouw product met veel plezier en beleving ervaren.

De media-exposure is zo gigantisch dat deze virtuele media sneeuwbal wel eens op basis van sponsoring voor extra inkomsten kan zorgdragen. Een die de wel eens een grotere impact heeft dan de entree gelden. De huidige EBITDA ligt hoog en biedt volop mogelijkheden voor potentiële geldschieters die dit jonge team aan ondernemers in deze fase goed kan gebruiken. Deze marketingtool is interessant voor merken. Die creëren een offline touch point met bezoekers/hun doelgroep die online gedeeld kan worden. Door fysieke aanwezigheid in Youseum in de vorm van een branded kamer ‘koopt’ een merk dus hoogwaardige online reach. Zo werkte Youseum al zeer succesvol samen met o.a. Nestlé, Unilever en ING (Amsterdam).

Inspiratiebron
Al in korte tijd heeft men een tweede vestiging kunnen openen en zo zal Youseum ook als inspiratiebron dienen en voor nieuwe impulsen zorgen bij het ontstaan van nieuwe attractievormen voor de Family Entertainment Centers. Voor een vestiging van een dergelijke attractie heeft men ca. 750 tot 1250m2 nodig. In Amsterdam hebben zij 22 kamers en in Leidschendam 16. De hele set is te draaien met zo’n vier man crew on spot. “Uiteraard is de hele backoffice, dat vol staat met techniek, natuurlijk het succes dat door technisch beheer in de lucht wordt gehouden. Overigens hebben wij ons unieke fotosysteem in eigen beheer ontwikkeld en uit ervaring koopt zo’n 75% een foto met een toepasselijk hoesje eromheen.

Het gemiddeld aantal bezoekers ligt tussen de 500 en zo’n 1000 bezoekers per dag. Bijna iedereen wilt tussen 13.00 en 15.00 uur een ronde maken en vandaar dat wij ons focussen op een perfecte doorstroom locatie. De bezoeker is gemiddeld een uur tot anderhalf uur binnen en er zijn er die zelfs een hele middag hier vertier hebben.

Voor deze tweede vestiging hebben wij bewust gekozen voor een internationaal bedrijf dat onze kamers kan bouwen. De meeste zijn speciale decors en de ideeën komen veelal van ons zelf. Zo hebben wij oude wasmachines uit Polen gekocht en tientallen computerschermen als tweedehandsje uit de markt gehaald. In ons businessmodel wordt jaarlijks 25% van de decors/kamers vernieuwd en geactualiseerd zodat er na vier jaar een totaal nieuwe beleving ontstaat. Zo willen wij de bezoekers blijvend binden aan ons en het herhaalbezoek stimuleren.

De mogelijkheden zijn oneindig ook met alle data die wij verzamelen. Via de opt-in van bezoekers gebruiken wij deze alleen voor de toepassingen van Youseum, maar dat biedt natuurlijk enorm potentieel voor de toekomst. Verder zien wij veel meer mogelijkheden in de uitbouw voor bezoek van verschillende doelgroepen. Tot nu toe zien wij de individuen die veelal met z’n tweeën komen. Nu de meeste corona maatregelen ‘voorbij’ zijn mag er weer meer en gaan wij ons richten op vriendengroepen, de zakelijke markt, gala’s, team-uitjes, eindejaar presentatie uitkoop van de totale locatie, bedrijfsfeestjes en zullen we het concept verder in de markt zetten. Wij kunnen zelfs hele decorwanden of thema kamers creëren voor het bedrijfsleven! Wie vragen heeft over Youseum of ons foto distributie systeem kan altijd contact met ons opnemen en is van harte welkom voor een tour.”

Hans van Leeuwen, Pleisureworld in gesprek met Joep Heusschen van Youseum

Kijk voor meer inspiratie:  https://youseum.nl/nl/mall-of-the-netherlands/

Auteur: Hans van Leeuwen; Leisure Expert & Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us:          
Pleisureworld

Pleisureworld