De Duitse toerist nader in beeld – deel II

De Duitse toerist boekt vooral zijn langere vakanties bij de klassieke reisbureaus zoals TUI en Thomas Cook (32%) en men gebruikt nog relatief vaak een reisgids voor informatie over het vakantieoord en wat men ter plekke kan ondernemen. Toch oriënteert ook de Duitser zich steeds vaker online.

Inmiddels heeft 77% van de Duitse bevolking toegang tot internet en 58% zoekt online naar informatie voordat men een reis boekt. Voor 90% van alle reizen wordt internet gebruikt om informatie te vergaren. Volgens de Reizende Onliner is het online gedrag nog intensiever: 91% zoekt online naar informatie over hun reisbestemming en 75% boekt online.

Redenen om niet naar Nederland te komen

Beoordeling Nederland vakantieland door duitse toeristenWaarom komt maar 19% van de Duitse toeristen naar de Nederlandse kust ten opzichte van de Duitse Noordkust (39%) en Oostzeekust (42%)? Wanneer men gevraagd wordt waarom men liever de eigen kuststreken verkiest boven de Nederlandse kust, zijn de antwoorden als volgt (wordt ook vaak op forums op internet aangegeven):

  1. Parkeergeld: men moet veel betalen om in de buurt van het strand te kunnen parkeren. In sommige badplaatsen aan de Duitse Noordkust werd ook parkeergeld ingevoerd. Toeristen bleven weg waardoor de heffing werd teruggedraaid.
  2. Uiteten: het eten in Nederland is erg duur en de kwaliteit ervan is doorgaans niet erg goed, zeker in vergelijking met de Duitse badplaatsen.
  3. Het weer: veel Duitsers denken dat het weer aan de Nederlandse kust veel slechter is dan aan de Duitse Noordkust en Oostzeekust. Dit is eigenlijk een mythe, want het weer in het noorden van Duitsland is vaak ook slecht.
  4. Infrastructuur: men kan de belangrijkste badplaatsen in Duitsland redelijk gemakkelijk met de trein bereiken. In Nederland is dat moeilijker. Daarnaast vindt men de wegen naar de stranden snel vol staan met veel files.

Hoe lokken we de Duitse toerist?

Er zijn enkele belangrijke kenmerken die men in acht moet nemen om de Duitse toerist te lokken, maar ook om hem tevreden te stellen gedurende hun vakantie. Hier zijn een paar tips gebaseerd op mijn waarnemingen en ervaringen die ik de afgelopen 9 jaren heb opgedaan, wonend en werkend in Duitsland.

1. Bewertung – Online beoordelingen

Duitsers laten zich goed informeren via ´Bewertungen´ oftewel ratings die bezoekers uw locatie geven op ´Bewertungs Portale’. De belangrijkste in Duitsland zijn Trip Advisor, Holiday Check, Hotelkritiken.de, en Zoover.de en de laatste jaren ook Facebook. Voor beoordelingen over campingplaatsen wordt vaak www.camping.info gebruikt.

Use of sources of informationOf de rating nu plaatsvindt op Tripadvisor, Facebook, of op uw eigen website; het is erg zinvol om goed te luisteren wat de Duitsers, het liefst in het Duits, over u zeggen. Mocht het negatief zijn, dan is het belangrijk om de klant aan te spreken en te vragen hoe u het probleem kunt oplossen.

Deze aandacht is voor de Duitser heel belangrijk en het kan bepalen of u in de toekomst meer of minder Duitse bezoekers kunt verwachten. U doet er daarom goed aan uw online reputatie te managen.

2. Google en Facebook

Hoewel de beter opgeleide Duitsers, en zeker de jongere Duitsers, de laatste jaren Engels goed beheersen, is het belangrijk om met de Duitsers in het Duits te communiceren, maar dan ook in correct Duits. Hoewel ze spelfouten of verkeerde zinsopbouw gauw ´Süß´ (zoet, maar ook als leuk bedoeld) betitelen, nemen ze snel een accommodatie of eventlocatie niet serieus als de website of Facebook pagina niet in correct Duits geschreven is. Dat is anders als ze ter plekke met u spreken. Dan vinden ze het Nederlandse accent leuk en accepteren ze vaker gebrekkig Duits.

Dus als u een Facebook pagina heeft, zorg er dan voor dat u er ook eentje in het Duits beheert waar uw Duitse bezoekers ook hun mening, foto´s en video´s kunnen posten.

Facebook wordt in 81% van de gevallen door de ´reizende onliner´ gebruikt om informatie te winnen over een vakantieoord of accommodatie.

Men kijkt vooral naar de ervaringen en reacties van vrienden en andere (Duitse) bezoekers. Zorg ervoor dat u uw gasten vraagt om uw Facebook pagina te ´liken´.

Uit onderzoek blijkt dat 30% van de Duitse toeristen de informatie voor de vakantie online zoekt bij de locatie zelf, dus op uw eigen website. Dus het is belangrijk dat uw gegevens up-to-date zijn en in goed Duits vertaald zijn. Camperaars zoeken hun informatie (65%) online en persoonlijk bij de locatie zelf (15%).

Er bestaan goede mogelijkheden om met een redelijk klein budget op Facebook en Google te adverteren.

Deze advertenties kunnen zeer specifiek op uw doelgroep gericht worden (geografie, leeftijd, inkomen, voorkeuren, etc.). Als 37% van alle Duitsers in de grensgebieden woont en 58% van alle toeristen van Duitsland naar Nederland uit Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen komt, dan kunt u uw marketing ook richten op dit zeer lucratieve bevolkingssegment. Het is daarnaast belangrijk goed vertegenwoordigd te zijn op de relevante internet vakantie portalen.

3. Wellness en fitness

In Duitsland speelt wellness een zeer grote rol in het leven van de betere verdieners. Zelfs de Krankenkassen (zorgverzekeringen) betalen voor het bezoek aan kuuroorden in Duitsland. Deze kuuroorden bieden rust en algemene wellness aan. Dat houdt in: sauna’s, massages, wandeltochten en fietstochten in mooie natuurgebieden, maar ook psychologische behandelingen. 11% van de Duitse vakantiegangers zoekt dan ook een plek met rust en natuur en 11% is op zoekt naar wellness.

Wellness bij CenterParcs Woburn ForestWellness zal niet de belangrijkste reden worden om een oord in Nederland te bezoeken maar de combinatie van natuur, rustige omgeving, massages en sauna’s, zal zeker een pluspunt zijn boven andere locaties die het niet aanbieden. Ook fitness speelt tegenwoordig een grote rol in Duitsland.

Zo doen veel vrouwen over het hele land mee aan Zumba (dans fitness) en gaan Duitsers vaak fietsen en wandelen of zijn ze lid van een fitnesscenter. Fitnessmogelijkheden zijn allemaal extra’s die ervoor kunnen zorgen dat de Duitser voor uw locatie kiest. Of het nu gaat om groepsfitness, zoals Zumba of Pilates, of het trainen aan fitnessmachines , of de mogelijkheid om gratis of tegen betaling een fiets te huren, of door gewoon duidelijk aan te geven waar men mooie wandelingen kan maken.

4. Uit eten

Hoewel Nederland niet bekend staat om beroemde kookkunsten, moet men niet de waardering onderschatten die Duitsers hebben voor typische Hollandse zaken (kijk bijvoorbeeld eens naar https://pleisureworld.nl//www.nach-holland.de/nach-holland-blog).

Duitsers zijn vooral gek op de Franse en Thaise keuken en men weet dat de Nederlanders veel lekkere kookkunst hebben geleerd in Indonesië en op de Antillen. Dus het bieden van informatie over nabijgelegen restaurants, vooral exotische, op uw website of Facebook pagina, kan de Duitser een extra push geven om uw locatie te boeken.

5. Mobiele Apps

Aangezien een zeer groot deel van de Duitsers een smartphone heeft, is men onderweg erg bezig met mobiel apps. Men blijkt meer en meer informatie over een stad of locatie op hun mobiel te vinden. Het is dus het overwegen waard een app te laten ontwikkelen voor uw locatie. Maar wellicht is het nog zinvoller om dit te doen in samenwerking met nabijgelegen steden en horeca.

Meer over de Duitse gast en hoe hem te bereiken? Meld u dan aan voor de Masterclass Innovatie in Marketing waar Ruud als een van de gastdocenten optreedt. Ook is hij spreker tijdens de Nationale Netwerk Lunch 2016.

Eerder verscheen deel I van dit artikel over het online gedrag van de Duitse toerist.

Door: Ruud Steenhuisen, Duitsland Expert

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.