donderdag 12 maart 2015 – Diverse kranten schreven afgelopen week over de golf aan investeringen in de Nederlandse attractieparken en nieuwe initiatieven. Want Nederlanders trekken er nog steeds graag op uit. Crisis of geen crisis.
Opkomend fenomeen binnen de nieuwe attracties zijn de Family Entertainment Centers, waar verschillende vormen van vermaak onder één dak zijn te vinden. Zo opent de interactieve indoor speeltuin Yumble binnenkort haar deuren en dezelfde initiatiefnemers zijn ook volop bezig met de ontwikkeling van Fly Over Holland in Amsterdam.
#1daagse studiereis Family Entertainment Centers
De ontwikkelingen hebben inspiratieplatform Pleisureworld ertoe gebracht om een #1daagse studiereis te organiseren voor recreatieondernemers. Initiatiefnemer Hans van Leeuwen: “De consument is op zoek naar vermaak voor het hele gezin, het liefst met opa & oma erbij. Toekomstgericht zullen dan ook veel ‘stand alone’ indoor speeltuinen, bowlingcentra, casino’s en klimparken zich door ontwikkelen tot een formule van een Family Entertainment Center.”
Programma
Tijdens de #1daagse studiereis wordt een bezoek gebracht aan zes verschillende Family Entertainment Centers, elk in een eigen fase van ontwikkeling en van diverse schaalgrootte. Zoals gebruikelijk staat een kijkje achter de schermen centraal en is er volop aandacht voor horeca, marketing en de bedrijfsvoering. Naast Yumble brengt Pleisureworld een bezoek aan De Brandevoortsehoeve, Valdeludo, De Voltage, All-inclusive in- en outdoor Duinoord en Speelboerderij Hullie.
De #1daagse studiereis vindt plaats op dinsdag 14 april a.s. Voor meer informatie over het exacte reisprogramma kijkt u op pleisureworld.nl/events.
Bekijk ook andere artikelen...
De Reis naar Montpellier: Strategisch kijken naar beleving, positionering en ontwerp
Een creatieve geest staat nooit stil. Toch ontstaat echt nieuw inzicht soms pas wanneer je bewust afstand neemt. Dat gebeurde afgelopen november, tijdens een inspiratiereis naar Montpellier met zo’n dertig ondernemers. Een initiatief van HISWA-RECRON en Richard Otten, met de centrale vragen: hoe creëren Franse vakantieparken hun eigen identiteit, wat maakt hen onderscheidend en hoe […]
PleisureWorld Top Partner Meeting 2025, een avond vol inzichten, groei en inspiratie
De recente Top Partner Meeting van PleisureWorld bracht zesentwintig enthousiaste ondernemers samen op de Beerze Bulten, een diverse groep van leveranciers en partners die dagelijks bijdragen aan de ontwikkeling van de recreatiesector. De bijeenkomst liet zien hoe sterk het netwerk groeit en hoe breed de innovaties zijn die binnen de sector leven. De belangstelling is […]
Pilottraining ToolboxGPT laat recreatiemarketeers slimmer werken met AI
De eerste pilottraining ToolboxGPT voor de recreatiemarketeer trok op 21 oktober bij DROOM! Elst een volle zaal met marketeers en ondernemers uit de leisure- en recreatiesector. Tijdens de middag leerden deelnemers hoe ze kunstmatige intelligentie kunnen inzetten om slimmer, sneller en creatiever te werken. De training werd ontwikkeld door drie bekende namen uit de branche: […]
Toverland tilt Halloween opnieuw naar een hoger niveau
Met Halloween Nights laat Toverland opnieuw zien hoe sterk beleving kan zijn als elk detail klopt. Van spectaculaire scare zones tot sfeervolle horeca en live-entertainment: het park bewijst dat Halloween in Nederland volwassen is geworden. Dit jaar met een nieuw haunted house, opvallende decoraties en een verrassend goed uitgewerkt horecaconcept. Een park dat Halloween ademt […]
Contactloos ontvangen, persoonlijk verwelkomen
Met uitzicht op de savanne van Beekse Bergen kwamen ruim vijftig ondernemers, managers en leveranciers uit de recreatiesector samen voor de derde Kennistafel van Pleisureworld. Het thema dit keer: Pre-aankomst & Contactloze service. Een onderwerp dat draait om technologie, maar in de kern vooral over mensen gaat. Want hoe combineer je gemak en efficiëntie met […]
Atlantica 2025 in Niort: meer realiteit in de Franse campingsector
Sinds vier jaar wordt de Franse vakbeurs Atlantica gehouden in Niort, in het westen van Frankrijk. Een stad die, hoewel ze de titel ‘hoofdstad van de Deux-Sèvres’ draagt, vooral een provinciale uitstraling heeft. De beurs zelf is echter goed georganiseerd en blijft een vaste waarde voor iedereen die actief is in de camping- en verblijfsrecreatie […]
Als je begrijpt wat ik bedoel…!
Deze uitspraak is van ‘een heer van stand’, Olivier B. Bommel, onsterfelijk gemaakt door zijn schepper Marten Toonder, die tussen 1941 en 1986 177 prachtige verhalen schreef en tekende. Het waren ook mijn jeugdhelden, Tom Poes, Heer Bommel en de prachtig uitgewerkte karakters om hen heen. En nu, vele jaren later, is er in Groenlo […]
Nieuwe ideeën en sterke verbindingen tijdens de Pleisureworld FEC Inspiratietour 2025
De dag begon vroeg in Utrecht, waar de deelnemers vanaf half acht welkom waren bij The Team Building. Met een stevig ontbijt en een goede kop koffie werd de toon gezet. Hans van Leeuwen opende het programma en deelde zijn visie op de ontwikkelingen die de FEC-sector de komende jaren gaan bepalen. Daarna nam gastvrouw […]
Stop met het aanschrijven van die éne hoofdboeker! Bouw je Guest Journey om naar een teamervaring
Een belangrijke uitspraak waar ik regelmatig aan denk na mijn vele gesprekken met Harold Stemkens, expert bij internetbureau Libelnet, luidt als volgt: “Na bijna 25 jaar in de recreatiebranche verbaas ik me nog steeds over één ding: hoe Property Management Systems (PMS) omgaan met gastcommunicatie.” Ik kan hem daarin alleen maar gelijk geven. Het lijkt […]
Met technische innovaties als AI ben je persoonlijker dan ooit: Rendement verhogen en gastverwachtingen overtreffen met moderne hulpmiddelen
U kijkt wellicht gek op bij het lezen van de titel van deze tekst. Persoonlijker worden door de inzet van techniek? Jazeker! Verblijfsrecreatie laat zoveel kansen liggen als het gaat om pre-aankomsten (lees ook de artikelen ‘Gebruik die vooraf ingevulde informatie nou eens écht!’ en ‘Stop met het aanschrijven van die éne hoofdboeker!’). Tegenwoordig zijn […]
Zorg dat je slaagt voor de ‘Voorprettest’Gebruik die vooraf ingevulde informatie nou eens écht!
Wie anno 2025 ergens een recreatief verblijf boekt, vult vooraf allerlei informatie in. Soms uiterst minimaal, soms overdadig, maar altijd onmisbaar. Toch valt het me op dat deze informatie maar mondjesmaat wordt gebruikt om de gastbeleving écht naar een hoger niveau te tillen, en daarmee loopt de bestemming potentiële omzet mis! Deze ”pre-aankomst-communicatie’ is dus […]
Kidults aan de macht. Waarom volwassenen het nieuwe kind zijn in Leisureland
Door Richard Otten – geïnspireerd door het artikel in het FD van 20 april 2025Kinderen, even opzij. De volwassenen willen in de ballenbak. Wat klinkt als een grap, is serieuze business. In een uitgebreid artikel in het Financieele Dagblad (20 april 2025) schetst het FD een helder beeld van de opkomst van de zogeheten kidults, […]