Activiteitencentrum, grillrestaurant en Superjump XL
Ooit waren zij de bedenkers van de soft franchiseformule Monkey Town indoor speeltuinen. Zelf hadden zij vestiging Amersfoort in eigen beheer; de locaties Bussum, Leeuwarden, Uitgeest, Dortmund en Jonkopping (Zweden) waren de toenmalige franchisenemers. De formule werd verkocht door de huidige exploitanten van Superfun Amersfoort om op deze locatie hun droom te verwezenlijken. Zij zagen dat de stand alone indoor speeltuin de beste tijd had gehad, en de toekomst was weggelegd voor de leisure boulevard ofwel de F.E.C., het Family Entertainment Centre.
Van indoorspelen naar Superfun
Inmiddels heeft de Monkey Town formule een landelijke dekking met al bijna zestig locaties en is het de tegenhanger van Ballorig. Vier ondernemers en tevens vrienden van elkaar, Peter Kappe, Engelbert Webbink, Koen Butje en Huub van de Wakker, allen met een passie voor turnen, begonnen met het idee om een reuze overdekte klim- en klauter speelbeleving te creëren. Toen indoor spelen echt booming werd, en zowat op iedere hoek van de straat wel een Ballorig, Chimpie Champ, McDonalds ballenbak of andere indoorspeeltuin te vinden was, ontstond bij deze mannen al het idee voor een Leisure Centrum met meerdere activiteiten naast elkaar.
Dit werd Superfun Amersfoort, dat vijf jaar terug als een van de eerste in ons land een totaal vernieuwend indoor leisure concept lanceerde. Inmiddels weten we dat de vier vrienden de opmars van Family Entertainment Centers goed hebben zien aankomen. Ook Pleisureworld met Trendwatcher Hans van Leeuwen zag deze ontwikkeling jaren terug al overwaaien uit de USA en publiceerde daarover het boek Family Entertainment Centers in Nederland, waarin Superfun als Amersfoort als een van de voorbeeldlocaties wordt beschreven. Zij durfden als een van de eersten hun nek uit te steken en voor Nederlandse begrippen een compleet nieuw concept te ontwikkelen, bestaande uit een (nieuwbouw) pand met een speeloppervlak van zesduizend vierkante meter en een aanbod van verschillende leisure activiteiten, zoals bowlingbanen, de indoorspeeltuin, Space Golf, Rescue Game, de Laser Arena, een High Rope Course en Superjump XL.
Ballenbak wordt activiteitencentrum
Wie had voorzien dat ons land overspoeld zou worden door Escape Rooms en Trampolineparken. Ook het Apenkooien komt weer terug van vroeger. Burgers Zoo heeft hier zelfs een landelijke campagne tegenaan gegooid. De volgende hype komt er alweer aan met de klimparken, wat als stand alone concept niet levensvatbaar is maar wel goed binnen de formule van een F.E.C. past. De bedrijfstak begint volwassen te worden en wij gingen daarover met een van de initiatiefnemers van Superfun, Peter Kappe, in gesprek.
Peter Kappe: “Onze focus ligt niet op ons jubileum, maar we gaan er wel aandacht aan besteden. We denken bijvoorbeeld aan een actiemaand met een speciaal toegangstarief van €5.- per activiteit. Normaal zijn al onze activiteiten standaard €7,50. Ons 5-jarig bestaan is vooral even een moment van reflectie. We hebben in de creditcrisis veel energie gestoken in het gezond maken van onze business. Na vijf jaar (leren) exploiteren is het tijd voor nieuwe impulsen, die beter aansluiten op het verwachtingspatroon van de huidige gasten. Wij zullen in de toekomst sneller moeten vernieuwen door de opkomende concurrentie. Door verbreding bij bestaande vrijetijdsactiviteiten lijkt het wel of zowat iedereen een compleet vrijetijdsarrangement in de aanbieding heeft. Kijk maar eens naar Intratuin en Ikea, onze buurman Dierenpark Amersfoort of XL Out in Action op de locatie van Bosbad Amersfoort. Allemaal richten wij ons op de doelgroepen kinderfeestjes, zakelijke markt, scholen en de families.”
“Het werd dus tijd voor nieuwe ‘attracties’. Daarbij vinden wij het belangrijk dat een deel van ons aanbod uniek is en niet te vinden is op andere locaties. Wij gaan onze gasten verrassen met een sfeervol horecaconcept op een kwalitatief hoger niveau. De zakelijke markt en de scholen gaan wij tijdens ons jubileum uitnodigen in deze nieuwe horecaformule om hen met een extra aanbiedingsarrangement te verleiden hun bedrijfsfeest eveneens bij Superfun te organiseren.”
De nieuwe horecaformule krijgt een aangepaste kaart en luxere uitstraling die meer gericht is op het loungen, lekker relaxen buiten de drukte van alle activiteiten. Wij spelen hiermee in op de trend dat de horeca een steeds voornamere rol speelt tijdens een dagje uit.
Luxere horeca en integratie van beleving met attracties
Peter vervolgt: “Onze huidige Spacegolf was aan een vernieuwing toe. Amersfoort en omgeving heeft in de afgelopen jaren al menig rondje gespeeld en is dus wel toe aan iets nieuws. De horeca op onze bovenverdieping is teveel gericht op groepen. Grote tafels met barbecuebuffetten. De keuze is beperkt tot het grillen, waardoor een kleine familie met kinderen er nooit gebruik van maakte. Dat zorgde voor leegstand in een groot deel van ons bedrijfspand, terwijl de indoorspeeltuin, Rescue Game en de bowlingbanen meer dan optimaal bezet waren. De nieuwe horecaformule krijgt een aangepaste kaart en luxere uitstraling die meer gericht is op het loungen, lekker relaxen buiten de drukte van alle activiteiten. Wij spelen hiermee in op de trend dat de horeca een steeds voornamere rol speelt tijdens een dagje uit. De Spacegolf gaan we laten aansluiten bij de entourage van de nieuwe horecaformule, waarbij wij de gasten meenemen naar een andere wereld waarin je je op de Malediven waant. Het wordt een verrassende golfbaan met veel groene beplanting.”
Het doel van deze opzet is om de bezetting te verhogen en daarnaast een verbinding te creëren met de indoorspeeltuin. “Daaraan voegen wij nog een nieuwe attractie toe: Superfun City. Een groot decor met diverse stadse thema’s, zoals het ziekenhuis, tankstation, de supermarkt, snackbar, school en brandweerkazerne, waar kinderen een rollenspel kunnen spelen. Dit is een rustige activiteit naast de nieuwe horecaformule, zodat de begeleiders rustig kunnen genieten terwijl de kleintjes spelen. Zo trekken we deze doelgroep gelijk meer naar de horeca.”
Moet je meegaan in de nieuwe hypes?
“Toen we vijf jaar geleden met Superfun startten, had de samenstelling van de verschillende activiteiten vooral te maken met de bijbehorende investering. Bovendien was er toen nog geen sprake van trampolineparken en de escape rooms. Wij vragen ons nu sterk af of wij wel achter al deze hypes moeten aanlopen. Willen we nog meer trampoline door ook nog een Ninja parcours toe te voegen, of kiezen wij voor verbreding naar meer verschillende activiteiten? We denken nu aan een challenge hal met tien uitdagingen. Onze achtergrond in de turnwereld vormt de inspiratie voor een vernieuwend concept op 150m2. Ook daar kunnen we speciale arrangementen aanbieden.
We hebben al een hoogteparcours en willen dit aanvullen met nog meer klimmen. Wij zien ons zelf meer als een doe- en activiteitencentrum. Onze meest voorname doelgroep is die van 6 tot 16 jaar, en dus voornamelijk van de families. De indoorspeeltuin houdt op bij een jaar of tien; voor iedereen daarboven moet dat nieuwe concept uitdagend genoeg zijn. De doelgroep van boven de 22 jaar blijft moeilijk. Naast het in eigen beheer ontwikkelde Superfun Beach en Superfun City moet dit unieke ‘Apenkooi’ concept zelfs volwassenen en vrijgezellenparty’s uitdagen. Ook willen we pub games gaan toevoegen aan het horecaconcept.
Onze achtergrond in de turnwereld vormt de inspiratie voor een vernieuwende ‘ challenge hal’
Wij streven naar een jaarrond exploitatie. In het begin zat in april het seizoen er voor ons op en keken wij tegen een lege hal aan met slechts een enkele auto voor de deur. We overwegen in onze verbouwingsplannen een buitenterras om ook bij mooi weer te kunnen genieten van het sfeertje bij Superfun Beach. Zelfs een laagdrempelige water splash attractie, zoals een plein met spuiters, kan een toekomstige mogelijkheid zijn. We zitten hier ook nog eens echt op een toplocatie. Helaas komt gemeente Amersfoort maar weinig op voor de belangen van de mkb’er en in ons geval de ontwikkelingen op deze locatie. We zouden bijvoorbeeld graag een groot billboard met ledtechnologie op ons pand willen plaatsen. We zijn uitgegroeid tot de 3e attractie van Amersfoort; een begrip na de bioscoop en de dierentuin. Wij zijn trots dat we hier echt iets hebben neergezet.”
Bezoek de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit – donderdag 22 maart 2018
Het jubilerende Superfun in Amersfoort is tevens gastheer van de tweede editie van Vakdag “Het Nieuwe Dagje Uit”. De eerste editie bij De Voltage in Tilburg trok bijna driehonderd bezoekers, allemaal recreatieondernemers actief in dagrecreatie en met name bij indoorspeeltuinen, leisure centra, F.E.C.’s, musea en attractieparken. Het wordt weer een leerzaam programma met uiteraard ook een uitgebreide rondleiding bij Superfun en de gelegenheid om een aantal noviteiten zelf te ervaren. Samen met de vier “vrienden” van Superfun kijken wij uit naar uw komst.
Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Adviseur in Leisure
[column parallax_bg=”disabled” parallax_bg_inertia=”-0.2″ extended=”false” extended_padding=”true” background_color=”#efefef” background_image=”” background_repeat=”” background_position=”” background_size=”auto” background_attachment=”” background_video=”” vertical_padding_top=”0″ vertical_padding_bottom=”0″ more_link=”” more_text=”” left_border=”transparent” class=”” id=”” title=”” title_type=”single” animation=”none” width=”1/1″ last=”true”]
Meer informatie:
Locatie van de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit
Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit – donderdag 22 maart 2018
Bestel hier uw boek Family Entertainment Centers in Nederland
[/column]