Efteling combineert staal met een verhaal

Kwaliteit wint van kwantiteit. Het nieuwe seizoen belooft geen overdadige hoeveelheid nieuwe attracties in de pretparken. Maar 2015 brengt wel enkele indrukwekkende nieuwigheden, waarvan sommige heel dicht bij huis.

Vorig jaar moesten achtbaanenthousiastelingen voor een nieuwe belevenis de grens over, naar Duitsland of zelfs helemaal naar Zweden. Dit jaar kunnen ze gewoon in Nederland blijven: de meest spannende nieuwe achtbaan staat midden in het Brabantse land. Toegegeven: Baron 1898, de spectaculaire rollercoaster waaraan op dit moment hard wordt gewerkt in de Efteling, moet de eer delen met een broertje van hetzelfde kaliber aan de andere kant van de Alpen, maar de Kaatsheuvelse achtbaan verslaat de Italiaanse variant met gemak door de fantasierijke verhaallijn en de indrukwekkende thematisering.

Naast twee gigantische achtbanen – en een derde in Duitsland – brengt het nieuwe seizoen ook nog verboden grotten in Lichtaart, overdekte zwemparadijzen en Slagharen en De Panne en een in Nederland getekend Boerderijland in Denemarken.

Verticale duik de diepte in
“Baron 1898 is een uitstekende combinatie van staal en een verhaal”, zegt de Efteling. Dat klopt. Staal zit er volop in de nieuwe achtbaan van het pretpark in Kaatsheuvel: het gevaarte wordt ruim 37 meter hoog, acht meter hoger dan de Python. De achttien miljoen euro kostende kolos is afkomstig van Bolliger & Mabillard. Producten van dit Zwitserse bedrijf worden gezien als de Rolls Royces onder de achtbanen. Baron 1898 – de eerste baan van deze fabrikant in de Benelux – is een zogenaamde ‘dive coaster’, een achtbaan die een nagenoeg verticale vrije val maakt. Voordat de passagiers de diepte in suizen, hangen ze enkele huiveringwekkende seconden stil net over de top van de heuvel. Ze kijken recht omlaag, naar een gapend en rokend gat waar ze niet veel later zelf met een snelheid van negentig kilometer per uur in zullen duiken.

Bezoekers worden kompels
Baron 1898 heeft – in tegenstelling tot de vergelijkbare nieuwe achtbaan in Italië – ook een verhaal. De attractie neemt bezoekers mee terug naar het tijdperk van de Nederlandse mijnbouw, toen de industrialisatie hoogtij vierde. De hebzuchtige industrieel Gustave Hooghmoed vraagt bezoekers te gaan werken in zijn mijn en hij belooft ze gouden bergen. Maar de vruchtbare grond waarop de inhalige mijnbaron zijn oog heeft laten vallen, wordt beschermd door ‘witte wieven’. Tijdens de rit wordt duidelijk dat deze legendarische geesten uit alle macht proberen de gouddelving te saboteren.

Uitbundig gethematiseerd
De nieuwe achtbaan – die op een grote kavel tussen De Vliegende Hollander en de Gondoletta komt – moet nog voor aanvang van het drukke zomerseizoen open gaan. In de Efteling wordt op dit moment niet alleen met man en macht gebouwd aan de publiekstrekker, medewerkers van het attractiepark zijn in Limburg en het Duitse Ruhrgebied ook op zoek naar origineel mijnwerkersgereedschap en gebruikte mijnattributen. Baron 1898 wordt geen ‘kale’ achtbaan , maar een uitbundig gethematiseerde belevenis. In 1981 nam de Efteling met de Python nog genoegen met louter staal, maar die tijd is lang en definitief voorbij.

Nog een dive coaster
Ook het Italiaanse Gardaland krijgt een dive coaster van Bolliger & Mabillard. Het pretpark aan het Gardameer is echter wel tevreden met uitsluitend staal. De achtbaan heeft net zo’n steile val als het broertje in de Efteling, gaat tweemaal over de kop, maar heeft geen bijpassend verhaal en gedetailleerde thematisering. Ter compensatie hebben de Italianen hun rollercoaster een imposante naam bezorgd: Oblivion – The Black Hole. Net als in Kaatsheuvel schieten ook in Gardaland de passagiers een tunnel in, om vervolgens het 556 meter lange traject in sneltreinvaart af te leggen.

Middeleeuwse toren
Een derde in het oog springende nieuwe achtbaan komt in het noordelijkste puntje van Duitsland, pal aan de Oostzee. In Hansa-Park opent Kärnan, een rollercoaster met indrukwekkende cijfers: 73 meter hoog, met een afdaling van 67 meter, een baanlengte van 1235 meter en een topsnelheid van 127 kilometer. De tocht naar boven vindt volledig in het donker plaats, op een verticale lift in een bijna tachtig meter hoge middeleeuwse toren. Van de enige looping in de achtbaan zullen de passagiers weinig zien, ook die hindernis wordt in het donker genomen.

Streng verboden grotten
Bobbejaanland in het Belgische Lichtaart opent dit seizoen de attractie The Forbidden Caves. Bezoekers van het pretpark gaan steeds verder de dichte jungle in om vervolgens naar onherbergzame grotten vervoerd te worden. Meeslepende filmbeelden op een tientallen meters lang tunnelscherm en speciale effecten laten de expeditiegangers midden in de actie belanden. Deze ‘immersive tunnel’ beleefde vorig jaar de Europese première in Movie Park Germany. The Lost Temple in het Duitse filmpark beviel eigenaar Parques Reunidos klaarblijkelijk zo goed dat de Spaanse pretparkketen besloot in het Belgische zusterpark vijf miljoen euro te investeren in een gelijksoortige belevenis.

Twee nieuwe overdekte zwemparadijzen
Duinrell en Walibi Belgium raken de exclusiviteit van hun overdekte subtropische zwemparadijzen kwijt. In Nederland krijgt het Tikibad concurrentie van Aqua Mexicana bij Attractiepark Slagharen, België heeft straks naast Aqualibi het 4000 vierkante meter tellende Plopsaqua bij Plopsaland De Panne. De in Mexicaanse stijl aangelegde waterattractie in het Overijsselse Slagharen heeft een overdekt deel van 3173 vierkante meter en een buitengedeelte van ruim tweeduizend vierkante meter. Bezoekers vermaken zich met spannende waterglijbanen, een waterspeeltuin en een bubbelbad voor niet minder dan zeventig badgasten. Het waterparadijs aan de Vlaamse kust krijgt naast een 25-meterbad een speelgedeelte met zes glijbanen, bubbelbaden en een grot waar men zich in de wereld van Wickie de Viking waant.

Pret op de boerderij
Bij de uitbreiding van het Deense Djurs Sommerland heeft een Nederlands bedrijf een flinke vinger in de pap. Jora Vision in het Zuid-Hollandse Rijnsburg ontwierp voor het pretpark in het noordoosten van Jutland een nieuw themagebied: Bondegårdsland, in goed Nederlands Boerderijland. In het nieuwe kinderland komen tien attracties, waaronder draaimolens, glijbanen en een mini-vrijevaltoren. In de familieachtbaan Vilde Hønsejagt gaan de jonge bezoekers achter de kippen aan.

Auteur: Adri van Esch (www.parkplanet.nl en www.adrivanesch.nl)

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.