Eventing, wat is dat nou weer?

Het is alweer een paar weken terug dat we met z’n allen “Auf den Bänken” zongen tijdens het Oktoberfeest! En hebben wij de afgelopen donkere dagen niet menig “ghost” voorbij zien vliegen op een bezem? Het zal nog wel even duren voordat de Kerstman op zijn slee is gearriveerd nadat eerst Sinterklaas de pakhuizen heeft geleegd en overal kadootjes heeft uitgedeeld.

De boodschap van dit verhaal is dat er een toename is van allerlei “evenementen” binnen de vrijetijdsbranche. Bij de camping en bungalowparken gebruikt men deze thematische evenementen oftewel eventing, voor de aankleding van het totale park en past men daar het recreatieprogramma op aan. Veel verder dan dat komt men vaak nog niet en binnen de horeca zie je nog maar zelden dat men op deze “events” inspeelt met leuke aangepaste foodconcepten.

Daartegenover staat dat de pretparkindustrie juist deze “events” aangrijpt om bezoekers te prikkelen en iets extra’s te kunnen bieden. Men probeert de consumenten te verleiden voor een leuk, spannend en gezellig dagje uit in een totaal andere sfeer. In de meeste gevallen blijft het niet alleen bij de aankleding van het park maar maakt men ook gebruik van acteurs (scare actors) en biedt het pretpark een totaalbelevenis na een volledige make over. Ook de horeca past zijn food & beverage aan naar het thema.

Een ticket bestellen kan soms alleen nog via websites speciaal ingezet voor dit “event” of aparte landingspagina’s met een uniek aanbod. Zolang het maar anders is dan het gewone entreekaartje, want dat gaat met veel korting de markt op. Het meest opvallende is dat de consument bereid is zijn beurs te trekken als hij het maar van voldoende toegevoegde waarde vindt.

Wil je succes maken van je “event”, dan zul je het er niet “even” bij moeten doen maar volgens een duidelijke planning en doelstelling met een bijzonder verhaal. Maar kijk uit voor slechte kopieën want daar trapt de consument niet in!

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.