Fun Beach Event & Leisure Park, een pareltje in de Maasplassen midden in Limburg

Als je voor verschillende onderzoeken en adviesopdrachten op pad bent, kom je vaak op onverwacht mooie locaties en heb je gesprekken met inspirerende ondernemers. Fun Beach Event & Leisure Park in Panheel – in het centrum van de Maasplassen midden in Limburg – is zo’n pareltje. En als je vervolgens met ondernemer Luc van Engelen in gesprek raakt, merk je dat hij overloopt van enthousiasme en nog lang niet klaar is het verwezenlijken van zijn ambities.

Beste strand van Nederland

Als je Fun Beach in de winter bezoekt ervaar je natuurlijk niet de sfeer en gezelligheid van de 150.000 bezoekers die er in het hele zomerseizoen vertoeven, maar je ziet wel meteen dat er hard gewerkt wordt om de gasten in 2020 nog meer te kunnen bieden. En je ziet ook nog steeds het kraakheldere bronwater, waarmee Fun Beach The Beach als eerste strand in Limburg onderscheiden is met de Blauwe Vlag, een gerenommeerd Europees Keurmerk. Daarnaast is Fun Beach door de ANWB uitgeroepen tot één van de tien beste stranden van Nederland.

Luchfoto met centraal Beachclub Degreez dat zich ontwikkelt tot een bovenregionale dagattractie

‘Ik ben continu bezig met het verbeteren van het geheel’, zegt Luc van Engelen, ‘of het nu gaat om het uitbreiden van de activiteiten of om de kwaliteit van het water en het milieu te verbeteren.’ De titel ‘Beste strand van Nederland’ wil hij graag ook de komende jaren behouden. Nu al is er een keur aan activiteiten in het park te vinden, zowel voor de consumenten- als voor de zakelijke markt. Het strand is verrijkt met tal van attracties, waaronder het enorme Aquapark op het water en natuurlijk de één na grootste fontein van Europa. Het gehele seizoen wordt daarmee een hoogte van 40 meter behaald en op speciale momenten stuwt de vernuftige technische installatie het water op tot een duizelingwekkende hoogte van 120 meter.

Nieuwe plannen

Luc zit vol met ideeën, waarvan er voor het komende zomerseizoen weer een paar gerealiseerd worden. Zo komt er de ‘Super Slide’, een spectaculaire glijbaan met een combinatie van vijf verschillende waterspringschansen, waar je met grote snelheid van af komt. En er wordt hard gewerkt aan de locatie voor groepen, met nog meer mogelijkheden voor outdoor- en teambuilding activiteiten. Rondom de gehele plas, bij alle stranden en ligweiden probeert Luc een festivalsfeer te creëren, zodat je niet alleen kunt genieten van de zon en het water, maar ook nog rond kunt dwalen tussen de verschillende plekken waar iets bijzonders gebeurt en waar je natuurlijk aan mee kunt doen.

Belemmeringen

‘Soms zit het ook wel tegen hoor’, zegt Luc, ‘en moet ik mijn energie stoppen in zaken die niet rechtstreeks ten goede komen aan de gasten.’ Zo is er regelmatig sprake van tegenwerking door buurtbewoners, tot rechtszaken aan toe, waarbij de ondernemer moet investeren in maatregelen om overlast te beperken. Vanwege geluid en parkeerdruk zijn er daarom al veel maatregelen genomen, zoals de aanleg van geluidswallen, de bouw van extra geluidssluizen aan onze Beachclub Degreez en aanpassingen aan de indeling van het park. Maar optimistisch en praktisch als Luc is, ziet hij altijd ook wel weer de voordelen en kansen die daarmee geboden worden. Lastiger is dat als het gaat om wet- en regelgeving en overheden die vanuit bepaalde – soms verouderde – visies werken. Dat kan pas echt belemmerend werken op de exploitatiemogelijkheden. In dat kader noemt Luc de structuurvisie Maasgouw 2030, vastgesteld in 2012, waar nu de situatie weer zoveel is veranderd dat het verstarrend gaat werken. Voor de ook door hem genoemde hotelvisie Limburg geldt hetzelfde. ‘Ondernemers moeten het uiteindelijk zelf doen, maar je moet met betrekking tot de verschillende overheden wel over een gezonde portie doorzettingsvermogen beschikken’.

Toekomst

Luc wil, als geboren en getogen inwoner van dit prachtige plassengebied, zich in blijven zetten voor de recreatieve ontwikkeling van ‘zijn’ plas, maar ook van de hele omgeving. Met trots benoemt hij de iconen van de Maasplassen: het witte stadje Thorn, de vestingstad Stevensweert, het oude centrum en de haven van Wessem en natuurlijk de plassen zelf. ‘Samen met Roermond en onze Belgische buren in Kinrooi en Maaseik moeten we proberen de Maasplassen tot werelderfgoed te maken’, aldus Luc, ‘want met zo’n rijke historie, zoveel te vertellen verhalen en al dat prachtige natuurschoon komen daar toeristen op af.’ Goed voor de middenstand en horeca en uiteindelijk houden we daar ook de leefbaarheid in de dorpen mee in stand. En met een glimlach: ‘en die komen natuurlijk ook allemaal genieten op Fun Beach.’

Daarnaast heeft hij zelf voor Fun Beach ook nog wel wat wensen die, gezien de impact op de omgeving en de benodigde bestemmingsplanwijzigingen, wel gericht zijn op de langere termijn. Om meer aantrekkingskracht uit te oefenen op buitenlandse gasten – vooral uit België en Duitsland – en Nederlanders van iets verder weg, zou het goed zijn om meer hotels en luxe overnachtingsaccommodatie in de buurt te hebben.

Innovatie in de eigen organisatie

Luc heeft overigens niet enkel oog voor de klant en de buitenwereld, maar is ook zeer actief met innovatie binnen de eigen organisatie. Zo heeft hij naar aanleiding van de borging van veiligheid in het park zelf het initiatief genomen om al het personeel op te leiden. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een veel verdergaand e-learning systeem. Vanuit uitgebreid beschreven taak- en functiebeschrijvingen kunnen (potentiële) medewerkers zich op hun toekomstige activiteiten richten en daar via Internet alles over leren. Om het compleet en praktisch hanteerbaar te maken zijn daar ook toetsen en examens aan gekoppeld, zodat iedere medewerker uitermate goed aan zijn job kan beginnen.

Bijzonder is dat Luc in de nieuwe ‘flexwet’ in tegenstelling tot vele andere ondernemers juist kansen ziet om zijn bedrijfsvoering te verbeteren. ‘Ik bied mijn seizoenmedewerkers nu jaarcontracten aan’, zo stelt Luc, ‘waarbij de inkomsten over het gehele jaar verdeeld worden, maar de arbeid zich nog steeds concentreert op de momenten dat zij het meest nodig zijn’. Dat geeft zowel het bedrijf als de medewerkers een welkome financiële spreiding en zorgt tegelijkertijd voor meer binding met het personeel. Zo is van een schijnbaar lastig uitgangspunt – de flexwet – een voor ieder positief resultaat te behalen.

Kijk voor meer informatie op: https://www.funbeach.nl/

Auteur:
Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme 

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.