Gaan we allemaal aan de app?

woensdag 19 maart 2014 – Ik realiseer mij nu dat ik deze blog al zittend op de bank schrijf op mijn iPad Air en niet langer vanachter mijn computer. Ik had u toch al verteld dat u als ondernemer in de praktijk meer en meer zal opschuiven van computer naar mobiel? Ik bedoel dus van marketing naar sales natuurlijk! Hierdoor veranderen ook de vaardigheden die u nodig heeft om uw bedrijf op de rit te houden.

Eerder was het van belang dat de advertentie opdrachten op tijd de deur uit waren en het lange wachten op de klant kon beginnen… We sturen bijna geen foldertjes meer omdat er nauwelijks aanvragen per post volgen. Als er al een aanvraag volgt, sturen we gemakkelijk even een pdf-je. We zetten massaal email in om onze klanten te bereiken. Om vervolgens via Google Analytics te kijken of er beweging zit in onze online aanpak.

Is dit allemaal wel voldoende om de klant te bereiken? We weten dat de huidige consument allang niet meer te vangen is met een paar advertenties. De tijd dat aanmeldingen nog per brief binnen stroomden en er een stapeltje faxen lagen, ligt al weer eeuwen achter ons, zo lijkt het. De postkamer is vervangen door de online marketingafdeling en het zal niet meer zo lang duren of de receptie medewerkster is uw hoofd van de sales afdeling.

Wist u dat uw brievenbus is vervangen door Facebook? We gaan met z’n allen meer en meer doen via onze mobiele telefoon en tablet. We moeten er dus rekening mee houden dat de traditionele website vanuit een ander perspectief bekeken moet worden. Doordat de consument de hele dag zijn mobiel binnen handbereik heeft en voortdurend in contact staat met zijn omgeving is het vanzelfsprekend dat juist dáár de consument te vinden is.

De jongeren van tegenwoordig hebben geen horloge of wekkerradio meer! De smartphone ligt onder het hoofdkussen en de tablet op het nachtkastje. Hij gaat niet meer achter zijn computer zitten. Hij blijft gewoon op de bank – kijkend naar de TV – met zijn mobiel in de hand of zijn tablet op schoot. Het zal niet zo lang meer duren of de computer heeft de TV in de huiskamer vervangen. “Op het werk zal het niet zo’n vaart lopen”, denkt u? Ook daar zien we de introductie van de tablet in verschillende beroepsgroepen.

Een app is een handige tool – min of meer de vervanger van de oude folder kun je wel zeggen – waarbij u nog sneller contact maakt met de klant. U kunt specifiek die informatie beschikbaar maken waar de consument behoefte aan heeft. We noemen dit “call te action”! Met een app bent u in staat ook push berichten te sturen en een klant kan specifieke profielen aanmaken. En vanuit één handeling kan hij informatie delen met zijn “vrienden”.

Ondanks alle verbindingen met Google Maps en allerlei effectieve betalingsopties staan we nog maar aan het begin van de opmars van de app. De ANWB geeft geen boeken meer uit maar heeft zijn 8.000 campings van alle verschillende landen in één app verzameld, die in de App Store gekocht kan worden. Ticketveilingen.nl ziet na de introductie van haar app begin dit jaar ruim twintig procent van haar omzet verschuiven naar de app variant.

Tot nu toe zijn het vooral de grotere organisaties die zich met de ontwikkeling van app’s bezig houden maar ik zie een ontwikkeling dat straks ieder bedrijf aan de app zit in plaats van zijn traditionele foldertje. Het folderrekje bij het VVV kantoor, de receptie of bij zo’n wegrestaurant wordt vervangen door de App of Android store. En dan beginnen we allemaal weer van voor af aan wie het beste zijn marketing en sales op orde heeft en de consument weet te bereiken…

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

Dir. SLIMMadvies/uw bedrijfsadviseur

PS: binnenkort starten wij onze cursus “Innovatie in marketing & sales”

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.