woensdag 19 maart 2014 – Ik realiseer mij nu dat ik deze blog al zittend op de bank schrijf op mijn iPad Air en niet langer vanachter mijn computer. Ik had u toch al verteld dat u als ondernemer in de praktijk meer en meer zal opschuiven van computer naar mobiel? Ik bedoel dus van marketing naar sales natuurlijk! Hierdoor veranderen ook de vaardigheden die u nodig heeft om uw bedrijf op de rit te houden.
Eerder was het van belang dat de advertentie opdrachten op tijd de deur uit waren en het lange wachten op de klant kon beginnen… We sturen bijna geen foldertjes meer omdat er nauwelijks aanvragen per post volgen. Als er al een aanvraag volgt, sturen we gemakkelijk even een pdf-je. We zetten massaal email in om onze klanten te bereiken. Om vervolgens via Google Analytics te kijken of er beweging zit in onze online aanpak.
Is dit allemaal wel voldoende om de klant te bereiken? We weten dat de huidige consument allang niet meer te vangen is met een paar advertenties. De tijd dat aanmeldingen nog per brief binnen stroomden en er een stapeltje faxen lagen, ligt al weer eeuwen achter ons, zo lijkt het. De postkamer is vervangen door de online marketingafdeling en het zal niet meer zo lang duren of de receptie medewerkster is uw hoofd van de sales afdeling.
Wist u dat uw brievenbus is vervangen door Facebook? We gaan met z’n allen meer en meer doen via onze mobiele telefoon en tablet. We moeten er dus rekening mee houden dat de traditionele website vanuit een ander perspectief bekeken moet worden. Doordat de consument de hele dag zijn mobiel binnen handbereik heeft en voortdurend in contact staat met zijn omgeving is het vanzelfsprekend dat juist dáár de consument te vinden is.
De jongeren van tegenwoordig hebben geen horloge of wekkerradio meer! De smartphone ligt onder het hoofdkussen en de tablet op het nachtkastje. Hij gaat niet meer achter zijn computer zitten. Hij blijft gewoon op de bank – kijkend naar de TV – met zijn mobiel in de hand of zijn tablet op schoot. Het zal niet zo lang meer duren of de computer heeft de TV in de huiskamer vervangen. “Op het werk zal het niet zo’n vaart lopen”, denkt u? Ook daar zien we de introductie van de tablet in verschillende beroepsgroepen.
Een app is een handige tool – min of meer de vervanger van de oude folder kun je wel zeggen – waarbij u nog sneller contact maakt met de klant. U kunt specifiek die informatie beschikbaar maken waar de consument behoefte aan heeft. We noemen dit “call te action”! Met een app bent u in staat ook push berichten te sturen en een klant kan specifieke profielen aanmaken. En vanuit één handeling kan hij informatie delen met zijn “vrienden”.
Ondanks alle verbindingen met Google Maps en allerlei effectieve betalingsopties staan we nog maar aan het begin van de opmars van de app. De ANWB geeft geen boeken meer uit maar heeft zijn 8.000 campings van alle verschillende landen in één app verzameld, die in de App Store gekocht kan worden. Ticketveilingen.nl ziet na de introductie van haar app begin dit jaar ruim twintig procent van haar omzet verschuiven naar de app variant.
Tot nu toe zijn het vooral de grotere organisaties die zich met de ontwikkeling van app’s bezig houden maar ik zie een ontwikkeling dat straks ieder bedrijf aan de app zit in plaats van zijn traditionele foldertje. Het folderrekje bij het VVV kantoor, de receptie of bij zo’n wegrestaurant wordt vervangen door de App of Android store. En dan beginnen we allemaal weer van voor af aan wie het beste zijn marketing en sales op orde heeft en de consument weet te bereiken…
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies/uw bedrijfsadviseur
PS: binnenkort starten wij onze cursus “Innovatie in marketing & sales”