dinsdag 15 juli 2014 – Het is een trend dat er meer en meer belangstelling is voor het Battlefield Tourism. Zie bijvoorbeeld de grootse herdenkingen in Ieper (België), waar men na bijna 100 jaar nog steeds op gepaste wijze de ‘Groote Oorlog’ weet te herdenken. Het ontstaan van de Liberation Route Europe is pas iets van de laatste jaren. De route volgt het pad van de geallieerden tijdens de bevrijding van West-Europa in 1944 en 1945 en weet belangrijke mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar te verbinden.
A Bridge Too Far
De gemeente Arnhem heeft werkelijk geen enkel respect getoond voor de geschiedkundige waarde met alles wat er zich rondom “A Bridge Too Far” heeft afgespeeld. Welke rol als facilitator hebben zij tot nu toe ingenomen? Met de 70-jarige herdenking in het vooruitzicht mag je vaststellen dat het om een stelletje amateurs lijkt te gaan dat hier aan de knoppen draait. Alle initiatieven in de regio Arnhem zijn tot nu toe vanuit een particulier initiatief ontstaan. De gemeente Arnhem is eerder een storende factor geweest waarbij de hoofdrol is opgeëist door bestuurders zonder enige betrokkenheid. Ondanks de grote belangstelling voor de geschiedenis van de Tweede Wereld oorlog uit binnen- en buitenland krijgt het Battlefield Tourism in Arnhem niet de aandacht die het verdient. Veel energie, geld en aandacht gaat naar nieuwe activiteiten maar het grootste “goed” heeft tot op heden de minste aandacht verkregen.
Operatie Market Garden
Op 17 september a.s. is het precies 70 jaar geleden dat Operatie Market Garden startte om Nederland te bevrijden en met nog slechts enkele maanden voor de boeg komt men nu met een “evenementen” kalender op de proppen. Arnhem gaat Operatie Market Garden, met daarin de Slag om Arnhem, in september groots herdenken met bekende maar ook nieuwe elementen. Onlangs zijn tijdens een zakelijke bijeenkomst van de binnenstadondernemers de gemeentelijke plannen van het binnenstadprogramma voor deze herdenking uit de doeken gedaan. Wat blijkt? Het programma bestaat slechts uit een opsomming van bestaande activiteiten in de stad en het noemen van koopzondagen!
Wat heeft de gemeente nou zelf in het laatje gestopt? Voor het eerst in jaren staat nu in de gemeentelijke beleidsnotities dat men meer aandacht gaat besteden aan dit dossier. Veel mogen wij er niet van verwachten want enig historisch besef ontbreekt in zijn geheel. Dit wordt pijnlijk duidelijk wanneer wij een presentatie voorgeschoteld krijgen over de ambities van de gemeente maar per abuis niet de foto van de kapot geschoten brug van Arnhem te zien is maar een foto van de gebombardeerde benedenstad van Nijmegen met de Waalbrug op de achtergrond. Burgemeester Herman Kaiser stond erbij en keek ernaar.
Nationaal Historisch Museum gaat in rook op!
Door het gestuntel van de Arnhemse gemeentelijke bestuurders is enkele jaren terug het Nationaal Historisch Museum aan hun neus voorbij gegaan. Hetzelfde gebeurt ook nu weer waarbij men de stad Nijmegen als de beoogde vestigingsplaats ziet voor de nieuwe centrale vestiging voor de realisatie van een WOII Museum met een beoogde investering van € 30 miljoen. Het meest frustrerende is dat daar wél het initiatief met veel enthousiasmebereidheid door de gemeente Nijmegen is ontvangen en dat de gemeente bereid is mee te werken om deze verdere planontwikkeling te ondersteunen.
Wat stelt de gemeente Arnhem hier tegenover? Wij zullen zelf voor de komende 70-jarige herdenkingen in september met een toeristen informatie map komen! Ja….je weet wel waar je alle informatie vindt over hotels, taxi’s en nog veel meer. Er werd nog wel even verteld dat het wel allemaal nog moest lukken deze zomer. Tjonge wat een dooddoener, die laatste opmerking!
Wie pakt de regie?
De bijeenkomst bij Restaurant Humphreys aan de Rijnkade van 2 juli j.l. laat zien dat gemeenten en Arnhem in het bijzonder niet in staat zijn om de regie op een professionele manier in handen te nemen. Het WOII Museum hoort gewoon in Arnhem te komen bij de John Frost brug en laat de Bataven en de Romeinen maar uitmaken wie een museum krijgt op de Waalkade in Nijmegen. Er zijn zoveel initiatieven en er liggen enorme kansen voor de gemeente waar weinig tot niets mee gedaan wordt. Tot op heden overheerst amateurisme en is het gestuntel van de eerste orde. Overigens vraag ik mij af of de binnenstad ondernemers wel het besef hebben welke kansen het Battlefield kan bieden,daar de informatie over Operatie Market Garden zeer beperkt is en weinig toegevoegde waarde biedt als we de ambities van Burgemeester Kaiser mogen geloven. O ja, De Korenmarkt is ook al zo’n voorbeeld van missie en strategie? Hoezo is hier sprake van citymarketing? Arnhem blijft gewoon een dorp en dan is een buurthuis het hoogst haalbare…
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies, uw bedrijfsadviseur
https://pleisureworld.nl//spannendegeschiedenis.nl/liberation-route
https://pleisureworld.nl//www.toerismeieper.be
https://pleisureworld.nl//www.binnenstadarnhem.nl/bezoekers/evenementen
PS: Onlangs werd bekend dat bureau BAAK 2 miljoen euro ontvangt voor oorlogstoerisme. Dat is veel geld en ik ben ervan overtuigd dat met inspanning van ondernemers én gemeente dit geld verdubbeld had kunnen zijn. Je moet je bovendien afvragen of een extern bureau een juiste expert is om dit naar tot een succes te maken. Wanneer een gemeente de rol van regisseur op zich neemt, leidt dit meestal tot een echec!