De Vakdag Zet je Regio op de Kaart 2018 trok uit het hele land experts en specialisten in het ontwikkelen van destinaties. De bijna 110 deelnemers deelden op donderdag 1 november volop kennis met elkaar in het filmtheater Foroxity in Roermond gelegen bij het Designer Outlet. MarketingOost met het samenwerkingsverband Hanzesteden won met nipte voorsprong de Zet je Regio op de Kaart Award 2018.
Hanzesteden wint Zet je Regio op de Kaart Award 2018
Henk van Voornveld, directeur MarketingOost, nam de Zet je Regio op de Kaart Award 2018 in ontvangst. Vijf sterke regio’s en projecten werden ingeleverd. Uiteindelijk won het samenwerkingsverband van de Hanzesteden omdat het bijzonder is dat in een korte periode een bestemming op de kaart is gezet. Gemaakte strategische keuzes werden ook in de uitvoering stevig doorgevoerd. Dit samenwerkingsverband wist uiteindelijk de jury met duidelijke cijfers over behaalde resultaten te overtuigen dat de award van 2018 bij de Hanzesteden thuishoort. Van Voornveld gaf meteen de eer door aan merkleider van de Hanzesteden, Elizabeth Stoit. “Zij is de grote verbinder achter de Hanzesteden.”
Leisure school kan gat aan goed personeel verkleinen
Bij de opening van de vakdag (zie ook #vakdag) reageerde Gedeputeerde Erik Geurts op overtourism in Amsterdam: “Wij hebben hier een sterk product in een bijzondere regio en die positioneren we op ons eigen manier. We willen graag meer toeristen maar we zijn er niet voor alle Chinezen. Wat wij nodig hebben in deze regio is dat we de stappen in toerisme slim maken.” De gedeputeerde vertaalde dat naar geld verdienen door de ondernemers. “Het gaat niet om meer toerisme, maar bezoekers waar je een goede boterham aan verdient.” In dat perspectief worden in Noord-Limburg ongeveer honderd vakantieparken doorgelicht om te zien of ze vitaal genoeg zijn voor de toekomst. Deze ondernemers worden geholpen om weer gezonde vakantieparken neer te zetten.
De arbeidsmarkt voor recreatie en toerisme is een probleem. De provincie denkt aan het starten van een leisure school om de match te maken tussen toekomstige werknemers en de vrijetijdseconomie die staat te springen om goede werknemers. “Het allerbelangrijkste is dat toerisme wordt gedragen door iedereen.” Met name in de zomermaanden kampen enkele destinaties in Limburg met te veel drukte. De gedeputeerde meldt dat als deze punten worden opgepakt hij een enorme toekomst ziet voor Limburg.
Regio, stad en outlet versterken elkaar
Rudolf van Gompel, directeur Designer Outlet Roermond, wist de aandacht van de zaal te pakken met stevige cijfers. De directeur riep op tot samenwerking in de regio. Bij een exit onderzoek bij gasten van de outlet blijkt de enorme waarde van leisure en toerisme. 28% van de bezoekers komt ‘voor een leuke dag uit’. Het kopen van specifiek kleding of spullen met korting is belangrijk maar de vraag naar leuke vrijetijdsbeleving ligt daar ver boven. De outlet is gebaat bij meer mensen omdat het businessmodel is gebaseerd op een percentage van de omzet bij de winkels.
Op strategisch niveau kijkt de outlet naar een verzorgingsgebied tot ongeveer 90 autominuten. Daarmee zit Roermond in het hart van een gebied waar 23,9 miljoen mensen wonen. Met name het Ruhrgebied is grootafnemer bij de outlet. Hier vallen vrijetijdsbeleving van een mooie dag uit en koopgedrag uitstekend samen. De outlet heeft een sterke positie verworven op de toeristische markten. Het opvallendste getal is het percentage uit toeristische markten (29%). Daarbinnen is een fors deel van Chinese afkomst. “Wij willen de regio vermarkten,” meldt Van Gompel en dat komt ook omdat meer dan 20% ook een half uur of langer het centrum van Roermond bezoekt. Dat sterkt de directeur dat het verhaal van de regio ook interessant is voor de outlet bezoekers.
Leisure dringt overal door en de 6 musthaves voor de sector
Stefan Hartman (NHL Stenden, CELTH) liet zien hoe sterk toerisme en recreatie in transitie zijn. In rustige woorden schetste hij de omwentelingen: “Leefstijlen zijn in transitie. Steden zijn er niet alleen meer om te wonen, het worden festivalterreinen. Overal worden vrijetijdsbestemmingen toegevoegd.” Als voorbeeld haalde Hartman het Ruhrgebied aan dat vroeger een vervuilend industriegebied was en nu een groene long met industrieel erfgoed als decor. “En leisure dringt overal door.” Hij ziet nu ook de verandering in Nederland dat een grens wordt gevoeld in toerisme. “We zetten waarschijnlijk in op een zoektocht naar leefbaarheid en beleefbaarheid.”
Voor een goede transitie van een regio noemt Stefan zes ‘musthaves’:
1) Omgevingssensitief. “Wat kan je doen met een omgeving en wat past daarbij?”
2) Mensenkennis. “Je moet mensen snappen, dat kan heel lastig zijn want dat vraagt veel tijd. Er is veel aandacht voor de bewoners en dat wordt gezien als een heet hangijzer.”
3) Diversiteit. “Dat kan in aanbod zijn voor toerisme maar ook de infrastructuur.”
4) Storytelling. “Verhalen maken en richting bepalen. Met verhalen kun je aangeven waar je naartoe wilt.”
5) Ontwikkelruimte. “Er is speelruimte nodig en duidelijke spelregels.”
6) Continuïteit. “Met elkaar praten hoe je samen waarde vermeerdert. Hoe doe je dat zinvol. Je ziet het aan Perspectief 2030, dat is een verhaal maar het is nog niet af. Hoe vul je dat als sector zinvol in.”
Op zoek naar meer inspiratie en netwerkmogelijkheden?
Kom ook naar ons ‘Event of the year 2018’ op woensdag 28 november aanstaande. Het programma staat bol van unieke power sessies, innovatie en kennisuitwisseling. Zie hiervoor de uitnodiging!
Uiteraard is er ruimte voor netwerken en het ontmoeten van oude en nieuwe relaties uit onze Leisure Industrie en zorgen wij zoals u gewend bent voor volop inspiratie met enkele unieke sprekers. Terug van weg geweest is de Pleisureworld Innovatie Award voor het beste product van 2018. Ook dit keer maken wij een combi met de Recreatie Vakbeurs te Hardenberg zodat u op een dag het beste voorgeschoteld krijgt wat Recreatie Nederland u te bieden heeft. Aanmelden en meer informatie.