“Zou een all-in formule wat voor ons zijn”? Dit is één van de vele vragen die mij recht op de man is gevraagd tijdens mijn rondje langs de velden. Deze periode is voor mij persoonlijk de drukste van het jaar. Ik bezoek tientallen campings, bungalowparken, hotels, F.E.C. centers en attractieparken. De afgelopen week ben ik o.a. geweest bij Family Entertainment Center ToverSluis, Waterspeelpark Splesj, Molencaten Bosbad Hoeven, Recreatiepark BetuweStrand, Kinderparadijs Malkenschoten, De Efteling, Gemeente Lelystad, MonkeyTown Gouda en VVV Zuid Limburg. Volgens mij zijn wij de enige “echte” netwerkorganisatie in de recreatie?

In deze drukke periode kun je pas een oordeel vellen over de performance tijdens de topdrukte van deze zomervakantie. Nu komen juist de “kleine” maar ook “grotere” problemen en onvolkomenheden boven drijven. Uw gast is uw beste coach en opent menig recreatieondernemer de ogen. Wie hospitality en kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, kan met een gerust hart de kritische consument tegemoet treden. Wie de rekening betaalt mag ook wat verwachten! Het maakt niet uit of de consument via een kortingsactie heeft geboekt: het plaatje moet gewoon kloppen.

De gedachte of een “all-in” concept iets is om over na te denken, heeft natuurlijk vele vaders. Het concept wordt gezien als een totaalproduct maar in veel gevallen is het ook een soort dekmantel voor bepaalde tekortkomingen. Had ik zojuist niet vastgesteld dat degenen die hun hospitality en kwaliteit op orde hebben, meestal geen “all-in” formule draaien? Het was toch ooit Hennie van der Most die dit introduceerde bij de Bonte Wever te Slagharen en later ook bij de Evenementenhallen. Attractiepark Drouwenerzand is ook al jarenlang een bekende speler op de markt als het gaat om een all-in formule. Wie via VakantieVeilingen bij Oostappen Vakantieparken boekt, krijgt er ook al een all-in recreatieactiviteitenpakket bij aangeboden.

We zien vooral de laatste jaren een toename in allerlei varianten van all-in formules. De traditionele Chinese restaurant zijn bijna uit het straatbeeld verdwenen en maken plaats voor de vele sushi restaurants. Ziet men de all-in formule als een nieuw product, een totaal belevenis of speelt men in op de nieuwe norm van betaalbaarheid (Lidl-prijs met een Albert Heijn imago)? Veel organisaties lopen met de gedachte rond voor een toepassing van een all-in formule, zij het met enige nuances. Er is niet één all-in formule maar we kennen meerdere toepassingen en variaties in den landen. Het zal niet zo lang meer duren of “gratis” zal als nieuw triggerpoint “all-in” verdringen. Wie durft?

* Attractiepark Drouwenerzand: pretpark met een all-in formule voor eten en drinken
* Duinoord: all-in in & outdoor recreatie, voormalig partycentrum nu dagrecreatie
* Oostappen Vakantieparken: vakantie boeken op een camping inclusief recreatie zonder betalingen
* Sport- Fitnesscentrum Bloemketerp: onbeperkt koffie en thee

Dit zijn vier verschillende bedrijfstakken die allen een vorm van all-in toepassen en daar hun bedrijfsvoering op aansluiten. All-in betekent op een andere manier kijken naar je totale bedrijfsexploitatie. De omzet van de horeca verdwijnt als sneeuw voor de zon en verschuift naar “inkoop” en wordt gezien als “kostenpost”. Personele inzet kan sterk verminderen en biedt daardoor enorme kansen op personele besparingen.

Belangrijk is het sturen op kengetallen en interne benchmark zal duidelijk moeten maken hoe het inname verloop is per bezoeker. Het assortiment kan inkrimpen en beter afgestemd worden op de doelgroep. Ook kan men diverse shifts met verschillende entreeprijzen op de dag doorvoeren, afhankelijk van het tijdstip. Nu doemen zich mogelijkheden op voor buffer aankopen en slim beheer van disposibles. Kassasystemen en veel andere servicecontracten kunnen gedeeltelijk overboord.

Maar in welke mate draagt deze all-in formule bij aan het resultaat? Hoe ziet de prijsopbouw van het entreekaartje of de vakantie eruit? Waar ligt het omslagpunt en hoe lang blijft het betreffende “all-in” concept in de smaak bij de consument? Wie kiest voor een all-in formule kan bijna niet meer terug. De inkoopkosten zullen vermoedelijk blijven stijgen, terwijl de prijselasticiteit weinig speling biedt. Het is sturen op kosten in relatie tot bezoekers waarbij dagelijks monitoren centraal staat.

Een all-in formule kiezen en daarmee de interne zwaktes van de organisatie terzijde schuiven, mag nooit het uitgangspunt zijn. In alle opzichten zal men eerst helder moeten krijgen waarom de bestaande bedrijfssituatie niet naar behoren functioneert. De komst van een all-in concept is beslist geen oplossing en zal slechts de bestaande perikelen verbloemen. Ook zie ik her en der dat het wordt gebruikt voor compensatie van het bestaande aanbod waar veel over te doen is. Bekijk de reviews of leg je oor goed te luisteren op radio en TV.

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

PS: interne benchmark en werken met duidelijke scenario’s is een voorwaarde voor een succesvolle all-in formule

© 2020 Pleisureworld-Connect | Trendsetting in Leisure.
Top
Follow us: