Wat begon als het idee om wat van onze relaties uit te nodigen om zo met een clubje bekenden bij elkaar te komen, voorafgaand aan de Recreatie Vakbeurs in Hardenberg, eindigde met een uit de hand gelopen opkomst en een volledige bezetting in de gloednieuwe horeca van het Giga Konijnenhol in de Beerze Bulten. Met maar liefst zo’n 80 personen begonnen we de ochtend aan de koffie en een stuk worteltjestaart. Dat er behoefte is aan kennis, inspiratie en ontmoetingen is wel duidelijk. Het uitgebreide kennisprogramma van de beurs van voorheen verplaatste zich deze ochtend naar Beerze waar de genodigden zich lieten inspireren door het verhaal van Beerze Bulten, de 111 Wereldtrends van Pleisureworld en presentaties van ondernemers met vernieuwende ideeën.
“Als je wilt groeien, moet je inzetten op kwaliteit”
Geloof het of niet, maar deze uitspraak wortelde zich al eind jaren ’80 (!) in de organisatie van de Beerze Bulten. Gerrit Jan Hagendoorn vertelde hoe zijn opa en later zijn ouders het traditionele kampeerbedrijf al naar een hoger plan tilden. De sporthal met knutselzaal werd zo een Giga Konijnenhol. Wat begon als een slechtweervoorziening voor verblijfsgasten, groeide min of meer spontaan uit tot succesvolle dagrecreatie.
De upgrade van het Giga Konijnenhol, die vorige winter werd gerealiseerd, werd vol lof bewonderd door de aanwezigen. Met meer daglicht, een verbreding van de activiteiten, een nieuw horecaconcept, een fijne zitplek voor de ouders heeft het een frisse uitstraling van deze tijd. Active Constructions bouwde een nieuwe speelconstructie, die ook voor iets oudere kinderen interessant is. Ook de bowling is een succesvolle toevoeging gebleken. Inmiddels is de camping uitgegroeid tot een recreatiebedrijf met jaarronde exploitatie, eigen evenementen en tal van andere activiteiten.
Voorproefje van de 111 Wereldtrends: “Dagje uit waar je ook kunt slapen”
Komend jaar brengt Pleisureworld de vernieuwde versie van de 111 Wereldtrends uit. Hans van Leeuwen gaf als trendwatcher een teaser. Centrale boodschap vooraf: we zien een verschuiving van de verblijfsrecreatie naar een “dagje uit waar je ook nog kunt slapen”. De verbreding die al jaren bezig is neemt nog verdere contouren aan. Nog enkele kernwoorden uit de presentatie: mondialisering, vervagende grenzen, het belang van formules en ketens, verbreding in activiteitenaanbod, F.E.C.’s, one food concept stores, pop-up pretparken en verbijzondering van de buitenruimte.
De Ovi Tracker: een van de mogelijkheden van NB-IoT
Narrowband Internet of Things. Dat is een nieuwe technologie die we in de sector in onze oren moeten knopen, aldus Maurice Andersen van Oviphone Europe. Deze nieuwe internationale standaard werkt op een andere frequentie en is gekoppeld aan het bestaande mobiele netwerk, maar dan met een wel 10x sterker signaal. Dus: een veel groter bereik. Een ander voordeel is dat het veel minder energie vraagt dan de huidige connectiviteit.
De Ovi Tracker is een klein apparaatje van slechts 4 bij 4 centimeter, wat simpelweg de locatie kan doorgeven. Voor onze branche biedt dit tal van mogelijkheden. Denk aan op je smartphone precies kunnen zien waar je kinderen zich bevinden. Of wat de locatie is van de meest dichtstbijzijnde BHV’er. Samen met het bedrijf Uwwifispecialist bekijkt Oviphone op het moment de mogelijkheden om een schakeling te maken met Wifinetwerken. De Ovi Tracker is slechts één van de vele voorbeelden van wat the internet of things en connectiviteit tussen tal van apparaten te bieden heeft.
Van Drentse camping naar Drenthe Xperience met eigen waterpark
Een sprekend voorbeeld van campingeigenaren die zoekende zijn naar nieuwe manieren om eruit te springen met hun bedrijf: Roger Langenbach en Marjolein Vos hebben enkele jaren geleden reeds een outdoorbedrijf gekoppeld aan de camping De Lente van Drenthe, en zagen een schitterende mogelijkheid letterlijk voor hun neus liggen: de stranden van de nabije zandwinning bij ’t Nije Hemelriek waar ruimte was voor het ontwikkelen van een nieuwe attractie.
Voor de zomer van 2018 moet hier een vernieuwend waterpark gaan verrijzen, met een mix van allerlei stoere attracties. Van waterspringschansen en een waterobstakelbaan tot een pump track en giant swing. Het park richt zich hiermee mede op de iets oudere doelgroep, waarvoor nu in Noord Nederland eigenlijk maar heel weinig te doen is.
En hoe liep het nu af met de panda’s?
In sneltreinvaart vloog het programma voorbij, gevolgd door een rondleiding door het zwembad en sauna, wellness en fitness van de Beerze Bulten en afsluitend een gezellige lunch. Voor wie de toelichting op het Panda-effect van Ouwehands heeft gemist: hou de blog van Pleisureworld in de gaten!
Deze ochtend was voor ons in ieder geval weer een leuke opmaat naar de organisatie van onze Vakdagen in 2018, waarvan de eerste gepland staat op 22 maart, Het Nieuwe Dagje Uit. U bent er toch zeker ook bij?
Wij danken uiteraard nogmaals de familie Hagendoorn voor het fantastische ontvangst!
Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Adviseur
Meer informatie: www.beerzebulten.nl