Op 12 oktober wordt de Praktijkdag Vakantieparken georganiseerd. Een van de sprekers is dwarsdenker Hans van Leeuwen van Pleisureworld. Met hem bespreken we de trends in de wereld van de vakantieparken. Duurzaamheid noemt hij een schijntrend; “Bedrijven doen daar alleen maar aan mee als dat geld oplevert en ook de consument is niet bereid om daar extra voor te betalen.”
Trends die de markt de komende jaren gaan veranderen?
Van Leeuwen benaderd de ontwikkelingen vooral vanuit het service-aanbod dat de gasten krijgen voorgeschoteld. Hij ziet dat nieuwe doelgroepen met andere wensen aan de balie verschijnen. Blurring, het mixen van sectoren is ook een drijvende factor achter veel trends. Specifiek voor de markt van vakantieparken ziet van Leeuwen de volgende ontwikkelingen die voor een nieuwe dynamiek in de markt zorgen:
Groei van het segment long stay: “Er wordt bij gemeenten veel gepraat over permanente bewoning op vakantieparken. De markt is ondertussen al een paar stappen verder. Er is een grote behoefte aan verblijf voor een langere periode, bijvoorbeeld door de groep mensen die hier tijdelijk aan het werk is. Dat long stay aanbod zal steeds vaker worden gefaciliteerd op vakantieparken. Het zorgt voor een solide financiële basis en spreiding over het jaar, die verder kan worden aangevuld met toeristisch verhuur. ”
Verbetering van de integratie van de voorzieningen; “Op veel vakantieparken zijn de centrumvoorzieningen vaak een mix van losse eenheden. Horeca is in veel gevallen zelfs uitbesteed en dat komt de eenheid in uitstraling niet ten goede. We zien dat parken de diverse diensten (o.a. horeca en schoonmaak) weer in eigen beheer gaan nemen om die vervolgens tot een eenheid te smeden in beleving en uitstraling. De dienstverlening krijgt ook tentakels naar de vakantiewoning, waar bezorgservice een onderdeel van het pakket wordt. Dit fenomeen is sterk gegroeid tijdens de coronapandemie.”
Horeca wordt onderdeel van de beleving: “Dit sluit aan op de vorige trend. De foodservice wordt veel meer dan een goed en smakelijke hap. Eten en drinken wordt onderdeel van de beleving.”
Ketenvorming is een logische stap
Het meest opmerkelijke nieuws van de afgelopen periode is de geplande overname van Landal GreenParks door Roompot. Het is slechts één van de overnames in het landschap van de vakantieparken. Tijdens de Praktijkdag Vakantieparken presenteert Pleisureworld een nieuw rapport over de ketenvorming van vakantieparken in heel Europa.
Wat zijn de consequenties van deze ketenvorming voor de markt?
Van Leeuwen: “Ketenvorming is een logisch proces in een markt die zich ontwikkelt. Je moet bedenken dat de markt voor vakantieparken nog relatief jong is, en op dit moment zien we dat veel starters, vaak (familie)bedrijven zich op een punt bevinden dat zij willen uitbouwen of overgenomen worden. We zijn toch ook al lang gewend aan ketens in de supermarktwereld? Ketenvorming zorgt voor borging van een bepaald niveau – en je kunt makkelijker op langere termijn investeren en nieuwe voorzieningen realiseren.”
Dus je bent wel positief over de ketenvorming?
Van Leeuwen: “Nu trek je de verkeerde conclusie. Er zitten natuurlijk ook nadelen aan de ketenvorming. De grote partijen zijn vaak minder goed in staat om snel en creatief in te spelen op nieuwe marktontwikkelingen. Deze ontwikkeling zorgt wel voor minder creativiteit en bijzondere concepten. Daarmee voorzie ik wel een verschraling van het aanbod. Daar ligt overigens ook juist de kans voor de individuele topbedrijven die zich met een bijzonder concept juist beter kunnen onderscheiden. Als we teruggrijpen naar de situatie in bij de supermarkten, dan zien we daar dat er ook ruimte is gebleven voor de goede speciaalzaken en delicatessenwinkels. Mijn stelling; topbedrijven binnen de zelfstandige vakantieparken hebben juist baat bij de ketenvorming.”
Zie jij nog meer gevolgen van de ketenvoming?
Van Leeuwen: “Ja zeker. Kijk maar eens naar het verdienmodel van de grote ketens. Die is in het afgelopen decennium compleet veranderd; van beheer en exploitatie naar touroperators. De grotere ketens hebben steeds minder vastgoed in eigen bezit en beheer en transformeren steeds meer naar marketingorganisaties, die dankzij hun goede zichtbaarheid en klantdata, het realiseren van boekingen tot hun kerntaak maken.”
Duurzaamheid als schijntrend?
Je noemde duurzaamheid een ‘schijntrend’. Kun je dat toelichten?
Van Leeuwen: “Duurzaamheid is geen trend (meer). Veel duurzame maatregelen worden door de overheid opgelegd. Het is daarmee inmiddels normaal dat je niet te veel energie verbruikt en afvalstromen inperkt. Je kunt wachten tot de overheid de verplichting oplegt, maar als je zelf al actie onderneemt, voordat het verplicht wordt, dan kun je je profileren als duurzaam. Toch ken ik weinig bedrijven die investeren in duurzaamheid als ze dat op termijn geen winst oplevert. Energiebesparing of zonnepanelen bijvoorbeeld, is in veel gevallen ‘gewoon’ een economisch afweging. Het levert je een besparing op.”
Praktijkdag Vakantieparken op 12 oktober
Meer weten over de inzichten van Hans van Leeuwen? (en vele andere deskundigen op het gebied van vakantieparken) Kom dan naar de Praktijkdag Vakantieparken op 12 oktober in Familie resort Landal Puur Exloo.
Meer informatie: www.pleisureworld.nl/event/praktijkdag-vakantieparken