De trends en ontwikkelingen in de online wereld gaan snel. Campagnes die viraal gaan, bloggers die worden ingezet als belangrijke online influencers en een marketingapparaat dat direct kan inspelen op actuele vragen van de vakantieganger. De mogelijkheden om tegelijkertijd een groot publiek op een persoonlijke manier te bereiken, zijn groot. Maar waar moet je je nu als familiebedrijf in de recreatiesector op richten?
Wat is je doel…?
Een open deur, maar desalniettemin slaat men deze stap te vaak over: wat is mijn online doel? Teveel ondernemers zijn simpelweg actief op Twitter, Facebook of andere social media simpelweg vanuit de gedachte “iedereen doet het toch?!” Daarmee wordt te snel voorbijgegaan aan de vraag: wie heb ik eigenlijk voor me? Als je de interactie aan wil gaan met je vaste gast, kan je je afvragen of Twitter daarvoor het beste middel is…
Denk na!
Te weinig boekingen voor de herfstvakantie? Hup, nog snel even een nieuwsbrief de deur uit! Te vaak worden keuzes voor marketingactiviteiten gemaakt op basis van gevoel, ad-hoc situaties of omdat we toevallig lid zijn van een brancheorganisatie. Maar welke activiteiten dragen nu daadwerkelijk bij tot meer sales? En hoe kunnen we onze inspanningen plannen en zo efficiënt mogelijk inzetten?
Ondernemers die hier meer over willen weten, melden zich aan voor een van de introductiecursussen Innovatie in Marketing in Goes, Hardenberg, Gorinchem of Venray. De eerste bijeenkomst is al op maandag 27 oktober a.s.!
Bekijk ook andere artikelen...
Biobased bouwen in de recreatiesector: van idealisme naar praktische realiteit
Tijdens de recente kennistafel Biobased bouwen van het nieuwe vakantiehuis kwamen recreatieondernemers, ontwikkelaars, architecten en leveranciers samen om één centrale vraag te verkennen: is biobased bouwen een hype, een trend of inmiddels een slimme en haalbare investering? Het antwoord werd die middag steeds duidelijker. Biobased bouwen is geen toekomstmuziek meer, maar iets wat vandaag al […]
De Reis naar Montpellier: Strategisch kijken naar beleving, positionering en ontwerp
Een creatieve geest staat nooit stil. Toch ontstaat echt nieuw inzicht soms pas wanneer je bewust afstand neemt. Dat gebeurde afgelopen november, tijdens een inspiratiereis naar Montpellier met zo’n dertig ondernemers. Een initiatief van HISWA-RECRON en Richard Otten, met de centrale vragen: hoe creëren Franse vakantieparken hun eigen identiteit, wat maakt hen onderscheidend en hoe […]
PleisureWorld Top Partner Meeting 2025, een avond vol inzichten, groei en inspiratie
De recente Top Partner Meeting van PleisureWorld bracht zesentwintig enthousiaste ondernemers samen op de Beerze Bulten, een diverse groep van leveranciers en partners die dagelijks bijdragen aan de ontwikkeling van de recreatiesector. De bijeenkomst liet zien hoe sterk het netwerk groeit en hoe breed de innovaties zijn die binnen de sector leven. De belangstelling is […]
Pilottraining ToolboxGPT laat recreatiemarketeers slimmer werken met AI
De eerste pilottraining ToolboxGPT voor de recreatiemarketeer trok op 21 oktober bij DROOM! Elst een volle zaal met marketeers en ondernemers uit de leisure- en recreatiesector. Tijdens de middag leerden deelnemers hoe ze kunstmatige intelligentie kunnen inzetten om slimmer, sneller en creatiever te werken. De training werd ontwikkeld door drie bekende namen uit de branche: […]
Toverland tilt Halloween opnieuw naar een hoger niveau
Met Halloween Nights laat Toverland opnieuw zien hoe sterk beleving kan zijn als elk detail klopt. Van spectaculaire scare zones tot sfeervolle horeca en live-entertainment: het park bewijst dat Halloween in Nederland volwassen is geworden. Dit jaar met een nieuw haunted house, opvallende decoraties en een verrassend goed uitgewerkt horecaconcept. Een park dat Halloween ademt […]
Contactloos ontvangen, persoonlijk verwelkomen
Met uitzicht op de savanne van Beekse Bergen kwamen ruim vijftig ondernemers, managers en leveranciers uit de recreatiesector samen voor de derde Kennistafel van Pleisureworld. Het thema dit keer: Pre-aankomst & Contactloze service. Een onderwerp dat draait om technologie, maar in de kern vooral over mensen gaat. Want hoe combineer je gemak en efficiëntie met […]
Atlantica 2025 in Niort: meer realiteit in de Franse campingsector
Sinds vier jaar wordt de Franse vakbeurs Atlantica gehouden in Niort, in het westen van Frankrijk. Een stad die, hoewel ze de titel ‘hoofdstad van de Deux-Sèvres’ draagt, vooral een provinciale uitstraling heeft. De beurs zelf is echter goed georganiseerd en blijft een vaste waarde voor iedereen die actief is in de camping- en verblijfsrecreatie […]
Als je begrijpt wat ik bedoel…!
Deze uitspraak is van ‘een heer van stand’, Olivier B. Bommel, onsterfelijk gemaakt door zijn schepper Marten Toonder, die tussen 1941 en 1986 177 prachtige verhalen schreef en tekende. Het waren ook mijn jeugdhelden, Tom Poes, Heer Bommel en de prachtig uitgewerkte karakters om hen heen. En nu, vele jaren later, is er in Groenlo […]
Nieuwe ideeën en sterke verbindingen tijdens de Pleisureworld FEC Inspiratietour 2025
De dag begon vroeg in Utrecht, waar de deelnemers vanaf half acht welkom waren bij The Team Building. Met een stevig ontbijt en een goede kop koffie werd de toon gezet. Hans van Leeuwen opende het programma en deelde zijn visie op de ontwikkelingen die de FEC-sector de komende jaren gaan bepalen. Daarna nam gastvrouw […]
Stop met het aanschrijven van die éne hoofdboeker! Bouw je Guest Journey om naar een teamervaring
Een belangrijke uitspraak waar ik regelmatig aan denk na mijn vele gesprekken met Harold Stemkens, expert bij internetbureau Libelnet, luidt als volgt: “Na bijna 25 jaar in de recreatiebranche verbaas ik me nog steeds over één ding: hoe Property Management Systems (PMS) omgaan met gastcommunicatie.” Ik kan hem daarin alleen maar gelijk geven. Het lijkt […]
Met technische innovaties als AI ben je persoonlijker dan ooit: Rendement verhogen en gastverwachtingen overtreffen met moderne hulpmiddelen
U kijkt wellicht gek op bij het lezen van de titel van deze tekst. Persoonlijker worden door de inzet van techniek? Jazeker! Verblijfsrecreatie laat zoveel kansen liggen als het gaat om pre-aankomsten (lees ook de artikelen ‘Gebruik die vooraf ingevulde informatie nou eens écht!’ en ‘Stop met het aanschrijven van die éne hoofdboeker!’). Tegenwoordig zijn […]
Zorg dat je slaagt voor de ‘Voorprettest’Gebruik die vooraf ingevulde informatie nou eens écht!
Wie anno 2025 ergens een recreatief verblijf boekt, vult vooraf allerlei informatie in. Soms uiterst minimaal, soms overdadig, maar altijd onmisbaar. Toch valt het me op dat deze informatie maar mondjesmaat wordt gebruikt om de gastbeleving écht naar een hoger niveau te tillen, en daarmee loopt de bestemming potentiële omzet mis! Deze ”pre-aankomst-communicatie’ is dus […]