Haren wassen bij Landal met shampoo Center Parcs

woensdag 29 januari 2014 – Toch een leuke ervaring als je na een lange strandwandeling, bij Paal 28 op het strand van Texel aan de Slufter door de serveerster word aangesproken of ik soms uit de buurt van Driel kom? En ja hoor……ik werd herkend als die leuke tennisleraar van zo’n dertig jaar terug! Het was mijn derde korte bungalowvakantie in korte tijd achter elkaar. Niet eerder heb ik er zo dicht op allerlei ontwikkelingen gezeten die een grote impact hebben voor zowel gasten alsmede de organisaties achter de bungalowparken. Al deze persoonlijke ervaringen maken dat ik nog meer dan voorheen mij als bungalowexpert kan blijven ontwikkelen.

Als eerste was het Hof van Saksen aan de beurt. Dit park maakt momenteel een doorstart en wordt als een “eigenzinnig” park zoveel mogelijk zelfstandig vermarkt door Landal. Het wordt als een “premium” park gepositioneerd en is niet vergelijkbaar met een traditioneel Landal park. Het zal een hele toer worden om dit park succesvol op de rit te krijgen, niet in de eerste plaats door de ligging in het minst aantrekkelijke deel van de provincie Drenthe. De enige oplossing is om dit park te ontwikkelen als een attractiepark waar gasten ook kunnen slapen. Het centrumgebouw heeft werkelijk niets te bieden en mist in alle opzichten de sfeer en beleving die je zoekt als je er een aantal dagen op uit trekt met je gezin of familie.

Het bewijs dat het ook anders kan, is een statement als ik mijn tweede bezoek breng aan Vossemeren, vlak over de grens van België onder het plaatsje Lommel. Dit bungalowpark van CenterParcs ligt in een bosrijke en niet-toeristische omgeving maar biedt ondanks de gedateerde bungalows van weleer voldoende sfeer. Onvoorstelbaar is het succes van de karaoke op zaterdagavond. Terwijl ik in het tropisch zwembad de nieuwste glijbaan test, kan ik mezelf niet voorstellen welke attractie dit ongekende de komende jaren zal overtreffen.

Ook heb ik van dichtbij de introductie van een aantal nieuwe foodconcepten mogen meemaken. Geen euroteken meer op de menukaart zorgt ervoor dat de gast niet meer mekkert over de prijs. Ja, psychologie doet ook zijn intrede binnen onze branche. Opmerkelijk is de opkomst van luxe- en meerpersoonsbungalows welke inspelen op een enorme behoefte. Ik heb daadwerkelijk opa en oma voor de ramen zien staan om hun kroost met kleinkinderen te verwelkomen. De grootste verliezers zijn de traditionele groepsaccommodaties die niet hetzelfde vermaak en comfort bieden.

Mijn laatste verblijf was in één van de nieuwe rietgekapte luxe bungalows met sauna, infra rood, gas openhaard en luxe keuken apparatuur bij Landal Sluftervallei, gelegen in de duinen op het meest noordelijke puntje van het eiland Texel. Deze ervaring was voor mij een bevestiging dat het bungalowconcept bij uitstek inspeelt op de korte vakantie. Jammer vind ik dat er geen extra handdoeken, badschuim en wellnesspakket inbegrepen zijn. Nee, dat moet dan via up-selling nog extra inkomsten opleveren. En waar zijn de badslippers? Dat soort vragen zouden eigenlijk niet meer nodig zijn. Je betaalt al meer dan duizend euro voor een weekje! Doe gewoon een paar extra tientjes op de prijs en zorg dan dat ook echt de boel optimaal is.

Het “o, zo typisch Hollands” vakantieproduct is met een stevige inhaalslag bezig maar of dit voldoende hufterproof is om de concurrentie (buitenlandse vakanties) het hoofd te bieden is nog maar de vraag. De marktleiders blijven voor veel collega bungalowpark ketens een bron van inspiratie. Het is opvallend dat alle parken nog onvoldoende inspelen op de enorme toename van elektrische auto’s die tot vlak aan de voordeur geparkeerd staan en waarbij de verlengkabels door de ramen naar buiten slingeren.

Ik ben mij er nog meer zeker van dat de traditionele receptie niet meer van deze tijd is. Voor veel gasten betekent dit dat zij nooit de horeca zullen betreden en zelfs een stukje sfeer en gezelligheid moeten missen. Men laat nog steeds betalen voor WiFi en internet! Ook mijn directe GPS verbinding wordt om commerciële redenen verdrongen en dat is echt niet meer van deze tijd. Dit is dezelfde ergernis als het betalen voor parkeren bij een attractiepark of concert.

Al jaren roep ik dat het terras een onder geschoven kindje is. Investeerders willen er niet aan om daar hun geld in te steken. Er zijn uitzonderingen en bij de nieuwe bungalows op Sluftervallei is een poging gedaan. Helaas is het standaard aantal m2 terrastegels de beperkende factor. Wanneer krijgen vakantiebungalows ook echt een buitentuin belevenis met alles erop en eraan? Landal en CenterParcs hebben laten weten geen grootste plannen meer te hebben voor nieuwe parken in ons land. Dat betekent wel de noodzaak om de boel te optimaliseren. Een ander gevaar is de toename van het aanbod waardoor er druk ontstaat op het rendement. Locatie zal doorslaggevend zijn voor succes op langere termijn en recreatieondernemers die kunnen blijven investeren doordat zij niet geremd worden door de grotere ketens die soms te veel moeten rekenen of er wel genoeg rendement te behalen is. Zo langzamerhand zijn de bekende bungalowparken niet de enigen meer die een bijzondere vakantie kunnen bieden!

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure

Dir. SLIMMadvies, uw bedrijfsadviseur

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.