Is de verbreding van de verblijfsrecreatie positief?

De consument heeft meer keuzemogelijkheden door de opkomst van Bed & Breakfast,  Zorgvakantie en de hotellerie.

De laatste jaren wordt de verblijfsrecreatie geconfronteerd enorm veel en verschillende ontwikkelingen. Het aanbod van verblijfsrecreatie groeit en het aantal variaties neemt toe. Daarnaast vraagt ook het continu veranderende consumentengedrag om alertheid van “de ondernemer” in de verblijfsrecreatie en dan met name de kampeersector. Het laatste decennia zijn er een aantal nieuwe spelers op de markt gekomen die allemaal uit dezelfde vijver willen vissen. Aangezien de consument op zoek is naar meer variatie, spanning en verbijzondering van zijn vakantie, sluiten deze ‘nieuwe’ ontwikkelingen naadloos aan op deze veranderende vraag van de consument.

Bed & Breakfast : Enkele voordelen voor de consument van deze accommodatievorm:
– De persoonlijke aandacht en het bieden van het juiste comfort zijn de basis ingrediënten zijn voor succes. Ondanks dat het hobbyisme hoogtij viert bij de uitbaters van een Bed & Breakfast is het vooral die persoonlijke aandacht en bijzondere entourage in combinatie met kleinschaligheid dat inspeelt op de latente behoefte van een nieuwe doelgroep.
– Authenticiteit is het nieuwe issue voor de komende jaren; waar het tijdperk van de beleveniseconomie inmiddels aardig begint te verbleken.

Hotellerie : Ketenvorming, verkoop via internet en het beter verpakken van het product vormen hier de basis van het succes. Vooral de afgelopen jaren beleefde de hotellerie gouden jaren. Ontwikkelingen via de digitale snelweg hebben hier mede aan bij gedragen. Boekingsportals als Hotelspecials.nl, Weekendjeweg, Nachtjeweg, Bookings.com, Hotels.nl en ketens als Bilderberg en Fletchers trekken zo een groot gedeelte van de gemakstoerist naar zich toe. Het bijzondere hiervan is dat het aanbod altijd in combinatie gaat met een blik naar de omgeving. Een bijzondere stad, evenement of gebeurtenis staat centraal in het aanbod. Die verbijzondering staat primair in het vermarkten. Kijk ook maar eens naar de aanbiedingen van Transavia.com. Het is de huurauto en de stedentrip die de vliegtuigstoelen moet vullen.

Zorgvakantie : Door de gestegen welvaart en het ouder worden van de consument die weet wat vakantie vieren is, ontwikkeld zich ook hier een nieuwe markt. Door het feit dat de problematiek van de zorg meer bij de locale overheid komt te liggen biedt dit kansen voor nieuwe markten en ontwikkelingen op kleine schaal. Voor bestaande bedrijven in de verblijfsrecreatie (kampeersector) dient echter e.e.a. te worden aangepast. Hetzij in de accommodatiesfeer danwel in het vermarkten van het vakantieproduct. Men kan zich ook terecht afvragen of dit wel zo’n nieuwe markt is waar iedereen het nu over heeft. Naar mijn bescheiden mening is er op dit moment sprake van wildgroei van alles wat met zorgvakantie te maken heeft. Ook hier geldt dat er alleen op kleine schaal wellicht een boterham te verdienen valt, maar ook hier staat het idealisme nog hoog in het vaandel. Aanbieders van zorgvakanties, zoals die nu in de markt opereren, hebben veelal meerdere activiteiten op het programma staan, w.o. groepsaccommodatie, evenementen, kamperen bij de boer en dagopvang om het hoofd boven water te houden.

Persoonlijke aandacht (authenticiteit), gezamenlijke aanpak (strategische marketing en keten vorming) en inspelen op het verbijzonderen (gemakstoerist waar alles klaar moet staan met een hoog comfort)  van het vakantie aanbod (bijvoorbeeld vakantiecombinaties via www.daytrip.nl) zijn allemaal belangrijke onderdelen waar je als aanbieder in de kampeermarkt niet meer omheen kunt. Er is meer onderzoek nodig om precies te weten wat ‘uw’ potentiële klant verwacht. Door de toegenomen complexiteit en schaalgrootte kunt u als ondernemer niet meer alles in ‘eigen’ beheer en binnen uw eigen onderneming uitvoeren. Bent u in staat om naast de bestaande praktische dagelijkse werkzaamheden op uw kampeerterrein ook nog in de weer te zijn   met het analyseren van uw gastprofiel en uw strategische marketing? Want dat is nodig om met het juiste aanbod voor uw gasten op de proppen te komen. U dient hiervoor een duidelijke keuze te maken en je ontkomt er niet meer aan om hiervoor ‘echte’ professionals in te schakelen.

De kampeersector staat nog steeds op achterstand!

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.