Kamer van Koophandel als inspiratiebron voor horeca & leisure

woensdag 14 mei 2014 – Is dit waar we op zitten te wachten?

Het gevecht om de vrije uurtjes van de consument is in alle hevigheid losgebarsten. De traditionele koopavond staat onder druk. Pleitbezorger voor de zaterdagavond als koopavond is retailprofessor Cor Molenaar. Hij laat op Radio2 bij Gijs Staverman weten dat het “leuk” moet zijn om te shoppen. Ook de traditionele winkel gaat verdwijnen en winkels zullen zich moeten aanpassen aan de expectations van de toekomstige generatie shoppers.

Zelf betwijfel ik of we er op de zaterdagavond echt op uit trekken om te gaan winkelen. Wel zal het winkelen gecombineerd worden met een feeërieke omgeving waarin we ons als consument willen laten onderdompelen. Tussendoor kopen we dan ook nog even wat voor thuis. Het echte recht-toe-recht-aan gebeuren kopen we via internet en laten we thuis bezorgen.

Onlangs was ik zelf ook bij Gijs Staverman in zijn radio programma te gast. Wat mij opviel is dat hij een groot bereik heeft, gezien de vele leuke reacties die mij ter oren kwamen. Het was een enthousiast pleidooi dat wij in zo’n klein landje als Nederland de beste attractieparken ter wereld hebben. Door de hevige concurrentie bieden wij nog wel eens een dagje uit tegen “betaalbare” toegangsprijzen. Het aanbod is enorm en dat geldt ook voor de traditionele markten zoals de café- en, restaurantbedrijven en de campings die de afgelopen jaren vergeten zijn om mee te veranderen met de markt. Hun aanbod is nog steeds niet trendy of vet maar gedateerd, traditioneel en saai.

Dat daar wat aan moet gebeuren is duidelijk. Maar of het helpt om één van de bijeenkomsten van de Kamer van Koophandel te bezoeken, betwijfel ik ten zeerste. Onlangs viel bij mij een uitnodiging in de bus voor een aantal regionale bijeenkomsten met als afzender de KvK. Door het hele land komen er een aantal inspiratiesessies met diverse brancheorganisaties zoals de Recron en de KHN aan tafel. Eén van de onderwerpen is “internationalisering”. Ik schiet vol van verbazing als ik zie dat er ook nog zoiets bestaat als een manager “European Affairs” bij Recron.

De afgelopen weken staat de media – mede onder invloed van de gepubliceerde cijfers door ABN Amro – bol van de misère in het kamperen. De Telegraaf, het AD, de radio en complete specials worden gewijd aan de afname van het kamperen. Het verbaast mij dat ik geen enkel tegengeluid heb gehoord uit de sector. Zelf ben ik wel meerdere malen geciteerd en als bron gebruikt door de landelijke pers, o.a. het AD, over de afname in het traditioneel kamperen en dat de natuur campings in opmars zijn. Is het niet raar dat als de traditionele campingmarkt in Nederland het water aan de lippen staat, men wel zich druk maakt met wat er zich in Europa afspeelt en op het thuisfront de grip op de sector dreigt te verliezen?

De recreatie ondernemer haalt in toenemende mate zijn kennis buiten de branche. Wij van Pleisureworld zorgen al jaren voor inspiratie en kennis van buiten en adviseren om vaak eens bij de buren te kijken en over je eigen grenzen van de onderneming. Waarom je wel druk maken over issues over de grenzen van ons land maar de neus ophalen voor initiatieven zoals de vakbeurzen in ons land waar zich in grote getale de achterban laat zien?

Vreemd dat de nieuwe interim bestuurder-directeur Adri van der Weyde nog niet bij mij langs is geweest op zijn inventarisatieronde langs stakeholders die hem zouden kunnen voeden met informatie welke weg de sector moet inslaan voor een gezonde toekomst. Het moeten niet allemaal Ardoer campings worden die dit als een oplossing zien voor hun interne problemen dat het allemaal wat minder wordt.

De extreme kortingscultuur in ons land wordt toch mede ingegeven door de ondernemers zelf. Wie zet de eerste stap en kiest voor kwaliteit? De branche in dag en verblijfrecreatie kenmerkt zicht tot weinig of geen samenwerking en de branche organisatie is meer gestoeld op traditie dan op toekomst. De achterban is steeds moeilijker te mobiliseren omdat de jongere generatie toch echt anders aan kijkt tegen de gevestigde orde van branche organisaties.

De wereld ziet er anders uit en het zijn de marketeers en touroperators als Groupon, Travelbird, Booking.com en Weekendjeweg die de dienst uit maken. Vergeet ook niet al die veilingsites. De concurrentie komt uit alle hoeken en is het niet door de Ikea’s van deze tijd dan wel uit de hoek van de benzine stations langs de weg die op dit moment de lunch voor €4,95 op de kaart zetten. Nadat we allemaal eerst een ontbijtje van € 1,99 achter de kiezen hebben.

Natuurlijk organiseren wij als Pleisureworld ook diverse bijeenkomsten voor ondernemers. En weet u wie regelmatig onze bijeenkomsten hebben bezocht ter inspiratie en inmiddels het kunstje hebben gekopieerd………….?

Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
Dir. SLIMMadvies, uw bedrijfsadviseur

PS: Inspiratie is de zoektocht naar het onderbuik-gevoel van de ondernemer zelf. Het kaarsje moet gaan branden en dat doe je door weer doelen te stellen en eens kritisch te kijken naar je “eigen” bedrijf. Leg de meetlat eens langs uw bedrijf en u zult in veel gevallen zelf kunnen vaststellen dat er wel wat te verbeteren valt. Het kan ook zo zijn dat u het zelf niet ziet. Heeft u een zetje nodig? Stuur uw e-mail aan hans@slimmm.nl en ik kom bij u langs voor een persoonlijke ontmoeting en een gesprek.

Complete plan van aanpak

De basis is ons Business Model Canvas waar wij voor ondernemers een totaal Plan van Aanpak opzetten. Geen papieren winkel maar concreet per onderdeel een opgezet plan waar ruimte is voor innovatie – conceptontwikkeling en een gezonde bedrijfsvoering waarin onderdelen als prijsconcurrentie, sturen op EBBITDA, marketing met een gezonde benchmark voor uw conncurrentie positie onderdeel uitmaken dit Plan van Aanpak. Met dit Plan van Aanpak kunt u naar de bank of financier die een totaal inzage heeft in het meerjaren ondernemersplan met de daarbij behorende scenario’s voor een gezonde realistische exploitatie.

Kosten voor dit Plan van Aanpak vanaf € 7.500.-

Referenties

  • Hof van Saksen
  • Landal Greenparks
  • PUUR Exloo
  • Julianahoeve
  • Aqua Best
  • Wunderland Kalkar DE
  • Beerze Bulten
  • Groepen.NL
  • Gemeenten Lelystad
  • Gemeente Zwolle
  • Midden Limburg
  • Provincie Drenthe
  • TCV Terschelling
  • Kontour Vastgoed
  • Eiland van Maurik
  • Camping Betuwe
  • Dagvoorzitter- Spreker – Pannellid – Commissariaat RVC

    Trendwatcher en adviseur Hans van Leeuwen staat in de recreatiesector bekend om zijn directheid en ongezouten mening over trends en ontwikkelingen in leisure. Dat zij hiermee scherp aan de wind zeilt, zorgt ervoor dat bij menigeen soms de haren recht overeind gaan staan. Richard de Bruin heeft mijn zijn gevoel voor innovatie veel overheden en bedrijfsleven van nieuwe producten en diensten voorzien. Met zijn vooruitziende blik loopt hij in  ruim 30 jaar vaak een stapje vooruit.

    Hans en Richard leveren met hun professionele oog voor de juiste leisure trends een positieve bijdrage in de recreatiesector, al was het maar omdat zij iedereen op scherp weet te zetten en voor menig recreatieondernemer een spiegel is.

    Met veertig jaar ervaring in de vrijetijdsindustrie weet Pleisureworld op scherpzinnige wijze te bepalen waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Nauwgezet houden wij de consumententrends in de gaten en weten wij hoe de klantreis van de toekomst eruit ziet. Op zoek naar een dagvoorzitter, spreker, pannellid, een nieuwe commissaris of toezichthouder? Pleisureworld komt met leisure expertise en brengt het met passie. Bekijk hieronder de mogelijkheden.