Veel recreatieondernemers zijn zelf op hun bedrijf nog actief met de uitvoering van allerlei onderhoudswerkzaamheden. Het zijn vaak doeners of druktemakers die hun energie stoppen in verkeerde zaken. Door veel in eigen beheer uit te voeren denken men kosten te besparen. De technische dienst is op alles voorbereid en ook het magazijn kent zo zijn voorraad van de meest uiteenlopende materialen. Je kunt je afvragen wat uiteindelijk het meeste zal opleveren: zelf doen of uitbesteden?
Hoger rendement
Zou het rendement niet hoger kunnen uitvallen als bedrijven en hun medewerkers hun bestede tijd aan beheerstaken zou inzetten voor marketing en sales? Wie zijn tijd en energie steekt in snoeiwerkzaamheden en parkbeheer moet weten dat hij geen consumenten aan het verleiden is via het internet.
In beginsel marge verliezen
Investeren we in verbreding, uitbreiding van capaciteit of het verhogen van de kwaliteit met daarmee gepaard gaande opbrengsten of investeren we in middelen die gezien kunnen worden als servicediensten? Wanneer je bijvoorbeeld je horeca uitbesteedt aan een professionele cateraar, ben je in staat een vaste component qua inkomsten op je begroting op te nemen zonder risico’s en fluctuaties met o.a. de inslag, personele lasten en ga zo maar door. Het kan dus een keuze zijn om het in beginsel marge te verliezen door van bepaalde werkzaamheden afscheid te nemen.
Ondergeschoven diensten
Men kan zo ook een parallel trekken naar bepaalde investeringen die niet altijd als een hoofdzaak gezien worden. Neem nou eens de ontwikkelingen onder de loep bij professionele was apparatuur. Bij heel veel hotels, bungalowparken, campings, groepsaccommodaties en ook (zorg)instellingen is het wassen en drogen van kleding te vergelijken met snoeien van bomen en struiken en groenbeheer. Geen hoofdzaak maar wel een noodzakelijk kwaad, dat in beide gevallen onderdeel uitmaakt van een optimale gastbelevenis met oog voor de juiste dienstverlening. Toch is dit bij mijn weten nog op te veel plaatsen een ondergeschoven kindje en meestal zien deze wasruimtes er troosteloos uit.
Wasexperience van de toekomst
Waarom een investering uit de cashflow terwijl er mogelijkheden zijn om deze servicediensten te optimaliseren zonder zelf al te veel te moeten investeren? Daarbij bestaat de mogelijkheid voor een 100% tevredenheidsgarantie en kan men al zes maanden lang inkomsten genereren voor gebruik. Ik ben al een tijdje bezig met de toilet experience maar ook de wasserette kan een boost gebruiken. De consument is gevoelig voor branding, maar ook u als ondernemer wil er geen hoofdpijndossier bij. Wij zijn een bijzondere actie op het spoor gekomen waarbij je ook voor het komend seizoen uw gasten kunt verrassen in de wasserette van de toekomst!
Weet u dat in de meeste huishoudens de vrouw de baas is en dat zij bepaalt waar de volgende vakantie wordt geboekt? Ik zou de belangrijkste “gast” maar eens goed verwennen! Kijk bijvoorbeeld op www.atagpro.nl.
Hans van Leeuwen, trendwatcher & expert in leisure
PS: innoveren zonder investeren!